Ziekte van Cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:35

Hai Bokkers,

Ik hoop dat ik het zo goed schrijf, maar heeft er iemand info over de ziekte van Cushing?
Bij mij op stal is er een paard dat dat dus heeft, sinds kort.

De eigenaren zijn nu ook druk opzoek naar info, en ik probeer het even hier op bokt!
Dus wie heeft er ervaring mee, weet middeltjes, ect.?

Alvast bedankt!

NB. 't arme dier heeft ook nog zomereczeem.. maar daar is genoeg over te vinden....

Tyrza

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:40

Mijn pony had cushing: ze kreeg een dikke, ruwe vacht, broze botten en was gauw bevangen.

Ze heeft ook 2 x een toeval gehad, dat ze zomaar omviel. Zag er eng uit, maar een tel later liep ze weer alsof er niets aan de hand was.

Let dus op dat het paard niet te veel eiwitten binnen krijgt en in de winter goed warm gehouden wordt.

In feite kunnen paarden met cushing nog best oud worden. Mijn pony was 25, maar moest ingeslapen worden door een gebroken schouder tijdens een ongelukkige val (wat waarschijnlijk dus door de broze botten kwam).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:45

mmm, oke, dat over die eiwitten had ik idd al vernomen. Musky, paard in kwestie, is nu 28. Het is een new-forrester, met een enorm dek haren in de winter. Hij staat alleen op het land, gereden wordt er niet op hem.
dus dat zal ook wel in het voordeel werken, hopen we maar..
iig bedankt voor de info!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:52

Cushing is niet besmettelijk (is nml een tumor op de bijnier), dus je zou er makkelijk een shet oid bij kunnen zetten. Is wat gezelliger voor hem?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:13

Tyrza schreef:
Cushing is niet besmettelijk (is nml een tumor op de bijnier), dus je zou er makkelijk een shet oid bij kunnen zetten. Is wat gezelliger voor hem?

geen tumor op de bijnier maar op de hypofyse (of zoiets) waardoor de bijnier(dinges) te veel hormonen produceerd....

en dan zie je vooral bij oudere paarden/pony's
suikerziekte is een symptoom evenals krullige vacht..
het is niet te genezen maar er is wel mee te leven... worden ze hoefbevangen met cushing dan is het vaak einde oefening dan is meestaal ook gelijk het hoefbeen dusdanig gekanteld dat het over is (had een pony VAN 38!! te gast met cushing)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:29

http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... shing.html

staat wel wat info.

waar mijn pony staat is een merrie van bijna 30 met cushing, de eigenaren behandelen haar niet, ze krijgt mega lang haar en in t voorjaar scheren we alles er dan af, want verharen is een ramp bij haar, t oude haar blijft namelijk ook nog eens zitten dus word dan een lekker rommeltje

ze is nog redelijk fit, gaat nog een paar keer per week op buitenrit, ze kriijgt iets minder brok om dus de kans op hoefbevangenheid erbij te beperken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:37

Een verzorgpaardje van mij heeft het ook gehad.. Die was rond de 20 jaar.. Toen ik die leerde kennen had die een erg krullende vacht, maar dit was in het voorjaar dus ze hadden ook ergens iets van: die is al wat ouder, het verharen gaat niet meer zo goed e.d. (het was een paardje dat daar nog niet zolang op pension stond dus die dingen weet je toch allemaal niet) Maar daarna toch maar de veearts eens geweest .. ziekte van Cushing. Inderdaad tumoortjes op de hersenen (hypofyse). Zo heb ik het gehoord en dan via zelf wat zoeken ontdekt dat het dus ziekte van Cushing heette De eigenaar (persoon waar die stond want de echte eigenaar keek er bijna niet naar om ) (en veearts) zei van: het paard kan nog 10 jaar gezond leven, of die kan morgen ineens dood neervallen.. Klinkt wel hard, maar ik weet niet of het in veel gevallen echt zo gebeurd is? Paardje is uiteindelijk (na ongeveer 2 jaar) moeten ingeslapen worden omdat die een wonde had door het een of ander op z'n been maar dit genas niet omdat die daar telkens op ging liggen of iets (ik was toen in die periode tijdelijk niet daar) en dan ging dat weer open en begon het te ontsteken en te etteren en al die dingen ... Het was beter voor het paardje...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:54

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:04

Alane schreef:
Tyrza schreef:

geen tumor op de bijnier maar op de hypofyse (of zoiets) waardoor de bijnier(dinges) te veel hormonen produceerd....

Je hebt helemaal gelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:00

Tyrza schreef:

Mus heeft al een vriendinnetje, idd een shetje, dus dat zit wel goed!

Verde enorm bedankt voor de info, dat scheren gebeurde al, hij zit enorm in zijn vacht! Ik zeg altijd in de winter dat je er een pijl om moet schilderen welke kant zijn hoofd zit,

Maar hier kunnen we wat mee, ik stuur dit gelijk door naar de eigenaren!
allemaal bedankt!

Dit is btw het paard in kwestie:
Afbeelding
en dit is zijn vriendinnetje:
Afbeelding