carola schreef:Mijn paarden krijgen maar 1 x per jaar een enting voor tetanus én influenza. Alleen als het verplicht vaker moet, dan ga ik het ook doen. Zolang dat niet hoeft, ga ik écht niet vaker enten als strikt noodzakelijk.
Het enten kan namelijk behoorlijk wat vervelende (zelfs dodelijke) bijwerkingen hebben. Met een aantal paarden heb ik dat al in de praktijk gezien helaas.
De enting werkt maar voor 9 maanden ofzo, dus 3 maanden zit je paard 'zonder bescherming'. Is dat nou zo erg? Nee. De meeste paarden in z'n omgeving hebben dan nog wel een werkende enting, dus de virussen kunnen niet worden overgedragen.
Ik weet niet wat bij jou DA gebruikelijk is, maar 3 verschillende DA's hebben mij al geadviseerd niet vaker te enten dan strikt noodzakelijk (dus om de 364 dagen).
LET ER WEL ALTIJD OP WANNEER JE JE PAARD LAAT INENTEN. CAROLA HEEFT GELIJK WAT BETREFT DE TIJD VAN DE WERKING VAN DE INENTINGEN. Je kunt het beste je paard dus in september laten enten, zodat hij in juli en augustus niet meer werkt (dan is er toch nauwelijks kans op griep) in plaats van in februari zoals dat op de meeste maneges gedaan wordt. (dan is je paard in december en januari niet meer immuun, en dan heeft hij juist veel kans om vanalles op te lopen)
ent hem dus als het kan in september en niet in februari!