Veulentje ziek???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Veulentje ziek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 14:15

Heej!
We hebben een veulentje gekocht; een Belg, hengst van bijna 5 maanden oud. Hij is heel rustig enso (supernuchter!!!) en heeft gister zn eerste wormenspuit van me gehad.
Hij is alleen de laatste paar dagen zo lusteloos, lijkt het wel.
Hij liep vanmorgen helemaal te zwabberen toen ik m naar de wei bracht. Hij is al een paar dagen wat verkouden; hij hoest niet, maar er komt wel snot uit zn neus. Hij eet gewoon goed, is op stal wel speels, maar ik weet t nie helemaal...........
Wat zal ik doen????? Of beter gezegd: wat kán ik doen????

Alani

Re: Veulentje ziek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:28

Hoi Jaan,
Wij hebben jaren geleden ook een veulen gekocht (toen een maand of 8) die in de handel tussen wal en schip is gekomen. Dit beestje had eigenlijk dezelfde problemen als die jij nu verteld. Goed verkouden en je kon haar zo omduwen. De da zei tegen ons; veel het weiland in (ze moeten de kop aan de grond houden om de snot kwijt te kunnen). Zorg voor goede voeding, maar zeker niet te omdat ze dan veel te hard gaan groeien. Hou goed in de gaten dat zn gezondheid niet achteruit gaat. Mocht hij diaree hebben dan zou ik direct de da raadplegen.
Ik zou me nog direct zorgen maken, maar nogmaals hou hem goed in de gaten.
Succes!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:30

Ik zou sowieso bij een veulentje wat duidelijk niet lekker is de veearts erbij halen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:33

T@nj@ schreef:
Ik zou sowieso bij een veulentje wat duidelijk niet lekker is de veearts erbij halen.

helemaal mee eens !

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:11

dat hij een beetje lusteloos is kan ook komen omdat hij natuurlijk toen je hem kocht ook meteen werd gespeend,en waarschijnlijk heeft hij ook een reis naar jou toe achter de rug.We hebben zelf in januari ook een belg veulen gekocht en nou is het karakter van hun ook wel erg rustig als ik het vergelijk met andere veulens die wij hebben gehad.Hou het gewoon in de gaten,het beestje moet ook nog wennen aan zijn nieuwe omgeving.Let gewoon op dat hij wel goed blijft eten en drinken.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:11

haal aub zo snel mogelijk een vee arts erbij.

Wij hebben zo een veulen verloren.......veulenziekte!!!!!

Laat dat aub uitsluiten, want anders kan je hem zo wegbrengen.
Die van ons was ook lusteloos, at wel, maar was geen vrolijk veulentje!
Veulens horen vrolijk te zijn en rond te springen. Ook al zijn ze net afgespeend moeten ze nog energie hebben! anders zijn ze gewoon ziek!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:15

Wat je kan doen als je twijfeld aan de gezondheid van je vewulen is eeen DA bellen.

Goed dar je hier op bokt om raad vraagt maar wij kunnen van axchter onze PC niet zien wat er is meid. Als je niet zeker bent bel je een DA lievere een keer teveel dan een keer te weinig.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 14:07

Wat is de veulenziekte eigenlijk precies? En de symptomen??

Bij de stal is ook een camping en hij is, vrees ik, elke dag flink 'verwend' door wat campinggasten, maw: volgepropt met voornamelijk brood. Er lagen zelfs stukjes brood in de stal; die at ie gewoon nie meer op.
Zn snotneus is nu alwel iets minder en hij zwalkte ook al nie meer zo erg, maar echt energiek is ie nog steeds niet............

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:42

is hij geent tegen veulenziekte?
Bel voor de zekerheid effe de da en vraag om advies.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:19

Jaan81 schreef:
Wat is de veulenziekte eigenlijk precies? En de symptomen??

Bij de stal is ook een camping en hij is, vrees ik, elke dag flink 'verwend' door wat campinggasten, maw: volgepropt met voornamelijk brood. Er lagen zelfs stukjes brood in de stal; die at ie gewoon nie meer op.
Zn snotneus is nu alwel iets minder en hij zwalkte ook al nie meer zo erg, maar echt energiek is ie nog steeds niet............

Veulenziekte is een infectieziekte die via een wondje (of navel) binnenkomt en zorgt ervoor dat al zijn gewrichten gaan ontsteken met de dood als gevolg.

Symptomen:

lusteloosheid
versnelde hartslag
eerst verhoging, daarna hoge koorts (dan ben je al te laat)
Kreupelheid

Misschien dat jou veulen een infectie heeft op gelopen.
Laat de veearts even naar zn longen luisteren en em goed nakijken.
Het hoort echt niet hoor een jong beestje,weinig eneregie

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:25

Maar is hij gewoon erg rustig of zit er gewoon geen beweging in,want ik denk dat een hoop mensen zich verkijken op het ras.Onze bels is nu een jaar en we kregen haar toen ze 6 maanden was,wij waren ook andere rassen gewent en geen trekpaard,onze andere paarden waren ook altijd veel aktiver als veulens dan dat ons belsje is.Het is echt zo van als ik er vandaag niet kom dan morgen maar.Maar als je het zelf niet vertrouwd moet je gewoon even een DA laten kijken voor de zekerheid.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:21

Zoals al eerder is gezegd. Haal de dierenarts erbij. Dat je deze vrag hier post zegt eigenlijk al dat je het niet zeker weet. Je vergeeft het jezelf nooit als je te laat bent geweest.
Veel succes. Van achter de pc kan ik natuurlijk weinig. Je kent je paardje zelf het beste. Misschien kan je de oude eigenaar bellen en even vragen naar die enting

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 19:49

De baas is het er mee eens, dat we de DA maar eens moeten laten kijken, dus dat gaan we doen. Hoop echt, dat ie gewoon een 'sulletje' is, om het zo maar eens te noemen.............Jullie horen drvan! (en dank voor alle reacties!)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 12:38

Nou, de DA is gewees en hij is inderdaad niet 100% fit. Hij heeft lichte verhoging en zn snotneus en verhoudheid is ook niet goed.
Hij kan aan de dunne zijn door de wormenspuit van vorige week. Trekpaarden kunnen daar vaak wat heftiger op reageren dan andere rrasse, vertelde de DA.
Hij heeft nu een antibioticaspuit gekregen en krijgt een minikuur vitaminen, om zijn spijsvertering weer op peil te krijgen en meer weerstand te krijgen.
Het is gelukkig niets ernstigs, maar ik ben blij dat de man ff gekomen is! Dan weet je het zeker hè?!

Toh nog andere vraag: Kan je het een paard afleren om echt met heel zn hoofd in de stront te liggen slapen? Hij stinkt gewoon! Kan m bijna elke dag wel wasen, geloof k........

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:50

Gelukkig, ben erg blij voor je dat je er wat aan heb kunnen doen!
En wat de poep betreft...ik zou het echt niet weten..ik denk dat het gewoon poetsen word of elke avond zoveel mogelijk poep uit de box halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:36

Ik ben geen dierenarts en ik ken je paarden niet.
Het beste kun je zo gauw mogelijk de veearts erbij halen! Er is een bekende ziekte bij veulens, veulenziekte. En er zijn vaak veulens die kwakkelen met hun gezondheid. En die zwabberbenen, dat kan zeker goed komen. Hier op stal zijn al genoeg 'misvormde' veulens uitgegroeit tot prachtpaarden!

Succes;)!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 18:01

Nou, hij staat overdag gewoon lekker op het land en gaat dus 's avonds een mooie schone stal in, maar zelfs dan krijgt hij het voor elkaar om élke ochtend weer helemaal onder de strot te zitten! Zelfs zn oren zitten eronder.......

Heeft iemand een idee wat ik er tegen kan (proberen te) doen?