mijn paard mist zijn sesambeentje op röntgenfoto???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanini

mijn paard mist zijn sesambeentje op röntgenfoto???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 14:04

hoi,

mijn paard is nu al een 7tal weken kreupel. In eerste instantie na een gevecht op de wei met een losgebroken hengst. Hij had toen oa een grote bloeduitstoring op de plek van het zadel. Toen dit weg was,wou ik weer gaan rijden,maar toen liep hij kreupel op rechtsvoor. Na een weekje afwachten toch de DA laten komen. Hij liep toen op de buigproef stokkreupel. Aan de hoef kon hij niets vinden( niet gevoelig aan binnenkant) Na de eerste verdoving, van het onderste deel, liep hij meteen zuiver. Conclusie: fotos maken van hoefkatrol en straalbeen,aangezien hij op deze hoogte was verdoofd.

NU zijn we vanmorgen voor fotos geweest. Meteen toen de DA de verzenen wat wou bijsnijden, merkten we dat hij daar toch wel gevoelig op was. De DA heeft toen heel diep gesneden en daar zat idd toch een ontsteking in de hoef.
Toch maar besloten om voor zekerheid fotos te maken. Hoefkatrol en straalbeen waren ok,maar op de foto zag je een deel van gebied van sesambeentje en dat zag er vreemd uit.
DA heeft toen ook fot van sesambeentje gemaakt. Let wel,dit is niet de oorzaak van kreupelheid,maar toevallige bevinding.

Wat blijkt nu, hij mist zijn sesambeentje. Er zijn twee mogelijke oorzaken hiiervoor zei de DA. Ten eerste een OCD in een ver stadium,waardoor je alleen maar zwart ziet op de foto en geen wit bot. Of ten tweede, het is vroeger gebroken geweest.
Aangezien wij het paard pas een half jaar hebben,weten we niet of hij dit gebroken heeft gehad. Het paard is overigens 4 jaar oud.

Hij had dit nog nooit gezien en de fotos worden nu ook naar de kliniek in Someren gestuurd.

Heeft iemand zoiets al een s eerder gehoord danwel meegemaakt.

Alani

Re: mijn paard mist zijn sesambeentje op röntgenfoto???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:32

'k heb er nog nooit eerder van gehoord. Zou het ook een aangeboren afwijking kunnen zijn?
Heeft de da ook een uitspraak gedaan over de toekomstverwachtingen en kansen? Hoe loopt je paardje nu?

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 20:29

nou, hij loopt kreupel op dit moment,maar dat is van de hoefontsteking. De DA durft/kan er eigenlijk niets over zeggen dan dat hij zoiets nog nooit heeft gezien.
Het kan misschien wel aangeboren zijn, wie weet? IK moet eind volgende week bellen over hetgeen de kliniek in Someren ervan denkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:24

Foto's gewoon slecht gemaakt?

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:33

Ooh dat is raar.... Als ik logisch nadenk zou ik Ocd dan zeggen... Maarja ik ben geen DA of wat dan ook,
Veel sterkte met je paardje!

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 07:58

Nee de fotos zijn goed gemaakt en het is een goede DA.

En ja,Ocd is wel logisch,maar zo vreemd. Want dat zou moeten betekenen dat het Ocd in een vergevorderde staat is en het paard is net 4 jaar. En Ocd in sesambeentjes komt blijkbaar niet vaak voor.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:15

Ik ken het zelf niet, heb er nog nooit van gehoord.
Maar een sesambeentje heeft geen doel, net zoals wij ons stuitje hebben, deze heeft ook geen functie.

Gaat de DA er wat aan doen?

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 14:31

Citaat:
Maar een sesambeentje heeft geen doel, net zoals wij ons stuitje hebben, deze heeft ook geen functie

Heeft deze dus echt geen functie. IK vroeg mij nl al af wat de functie is van het sesambeentje.

Tja, de DA wacht nog de second opinion af. Hij kan volgens mij niet veel doen,ben ik bang, aangezien het paard zijn sesambeentje gewoon niet (meer) heeft

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:49

littleroosie schreef:
Maar een sesambeentje heeft geen doel, net zoals wij ons stuitje hebben, deze heeft ook geen functie.

Ben jij in niet in de war met het griffelbeentje?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:44

Ja idd, dat bedacht ik me ook later. Foutje

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:13

Welk sesambeentje mist ie dan precies?
Want het distale sesambeentje is één en dezelfde als het straalbeen. (deze zit dan ook in de hoef) en die mist ie dus niet, zoals je zelf al verteld hebt.

Je hebt ook nog 2 proximale sesambeentjes deze liggen aan de caudale (staartzijde) kant van het kogelgewricht. Zijn die dan weg? en zijn ze dan allebei weg?

Het kan OCD zijn, dus dat het bot gewoon als het ware opgegeten is.
Maar ik denk dat een dierenarts hier altijd meer over weet dan wij en als je hem niet vertrouwd vraag dan een second opinion bij een andere dierenarts aan. Dan heb je in ieder geval zekerheid.

Succes

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:31

ben benieuwd wat Someren ervan zegt laat je het weten