Kan een paard nachtblind zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Kan een paard nachtblind zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 09:01

Mensen kunnen nachtblind zijn (ben er zelf 1 van) maar 1 van mijn pony's verdenk ik er nu ook van.
Overdag is er niets aan de hand, ik heb zijn ogen goed bekeken, snelle bewegingen voor zijn ogen gemaakt met mijn handen (zonder luchtverplaatsing te veroorzaken zodat hij het niet kan voelen) en in het licht ziet hij gewoon alles, reageert ook normaal.
Savonds als het donker is merk ik ook niet ontzettend veel aan hem maar met voeren dus wel, ze krijgen bij mij gewoon buiten op de grond voer en gooi ik zijn voer neer dan staat hij te zoeken als een gek en kan het niet vinden, vaak zit hij gewoon op een cm afstand en vind zijn voer dus niet, ik raak dan met mijn vinger zijn neus aan en leid hem dan naar het hoopje wat een cm naast zijn neus ligt.
Deze pony zonderd zich ook een klein beetje af van de groep, niet altijd, hij knokt ook wel wat met de andere hengsten maar hij staat toch erg vaak alleen dus ik denk dat hij toch iets minder ziet dan de anderen.
Hij komt ook als laatste naar de voerplek omdat hij anders onder de voet gelopen wordt door de anderen en ik moet echt blijven roepen en schudden met de emmer, anders weet hij niet waar hij heen moet. Gisteren riep ik hem en toen hij eraan kwam stopte ik met roepen, hij liep wel door maar stond 4 meter naast mij bij het hek te hinniken, tot ik weer geluid gaf en toen wist hij mij wel te vinden.

Iemand wel eens een nachtblind paard/pony meegemaakt?

Mikkee

Re: Kan een paard nachtblind zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:54

Mijn merrie is ook nachtblind.
Voorheen stond ze 24/7 buiten, maar eigenlijk gebeurde er elke week wel een ongeluk 's nachts (door het draad, tegen de poort aanlopen, etc.). Sinds ik haar 's nachts op stal hou - nu een jaar geleden - is er nix meer gebeurd (ff afkloppen ) en ik heb m'n nachtrust weer terug.

Als ik langskom op de wei als het al wat begint te schemeren, zie je echt dat ze zich voorzichtiger beweegt. Ook moet ze dan vaak naar mijn hand zoeken en kan ze schrikken van snelle handbewegingen.
Op stal heeft ze een 'nachtlamp' dus daar redt ze zich wel.

Bij mijn merrie is oorzaak waarschijnlijk genetisch. Ze is een appaloosa en daarvan is bekend dat veel tekening/kleur gepaard gaat met nachtblindheid.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 11:03

Jee, dat is toevallig zeg! De pony waar ik het over heb is dus een mini appaloosa, ik heb echt nooit geweten dat dit zo was zeg.
Kan het er ook langzaam insluipen zeg maar?
Ik heb hem nu 2 jaar en eerder viel het eigenlijk nog niet op, begin van dit jaar merkte ik dat hij vaker alleen stond, zich dus afzonderde van de rest van de groep (ze staan met zijn 5en of 6en) en de laatste weken valt mij op dat hij s'avonds het liefst in de schuilschuur blijft (daar brand dan licht) dus daar voer ik hem nu ook, afgelopen dagen kwam hij s'avonds wel naar buiten en toen merkte ik het pas goed, hij loopt alleen recht op mij af als hij mij kan horen, maak ik geen geluid dan zit hij er finaal naast.
Dat hij zijn voer dan ook niet ziet vond ik ook al zo vreemd.

Het is een pony zonder papier dus ik weet ook niets van zijn ouders maar het komt dus vaak voor bij appaloosa's? Kan het misschien ook nog aan een bepaald tekort in het voer komen o.i.d.? Is er iets aan te doen?

Bij mij staan ze dus zomer en winter buiten, dag en nacht, met een schuilschuur. Ik heb wel stallen hoor maar dan zou ik die kleine knuf snachts alleen binnen moeten zetten en dat vind ik ook weer zo sneu, maar ja, hij zondert zich al af van de rest van de groep dus dat is dan ook wel weer een aanwijzing.

Lastig hoor, het druist totaal tegen mijn principes in om hem alleen én binnen te zetten.
Ik ga in ieder geval het net eens afspeuren, eens zien of ik andere gevallen kan vinden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 22:01

Ik heb eens via google gezocht en alles wat ik tegenkom over nachtblindheid bij paarden gaat idd. over appies

Verder is er best veel info maar alleen op mensen gericht, lees overal dat het met de tijd alleen maar erger wordt en op den duur kan leiden tot totale blindheid dus ik denk dat ik maar maatregelen moet gaan nemen.

Ik heb helaas ook niets kunnen vinden over eventuele toevoegingen in het voer om het tegen te gaan of in ieder geval te vertragen.
1 onderzoek wel, daar hebben ze mensen vitamine A gegeven en een andere groep vitamine E (als ik het goed heb) De groep die vitamine A kreeg ging minder hard achteruit en bij de vitamine E groep ging het juist sneller alleen was het wel een beetje een vage uitslag, niet iedereen reageerde er het zelfde op.
Dus ik zit nu te denken om vit. A bij te gaan voeren maar ja, dat doe ik ook niet zomaar, ik ga maar eens rondvragen bij mensen die daar meer van weten dan ik.

Mikkee, heb jij er een VA bijgehad? Heeft deze jou verteld dat het een degeneratieve afwijking is? Ik kom dat herhaaldelijk tegen namelijk maar weer niet in verband met paarden, alleen mensen.

Ik las ook dat nachtblindheid dus ook overgevoeligheid voor zonlicht geeft, dat zou heel goed kunnen kloppen bij mijn kleine vent, ik heb het nooit zo gezien maar hij heeft wel de hele zomer met knijp ogen gestaan.

Ik heb hem vanavond in de schemer en in het donker nog even getest maar hij ziet echt geen hoef voor ogen, stekeblind dus.
Ik laat nu het licht in de schuur snachts aan voor hem, hij kwam snachts toch al niet buiten maar dan kan hij tenminste binnen nog wat zien.
Ik ga er nog even een nachtje over slapen en bedenken of ik hem uit de groep ga halen snachts, dat doet de rust in de grope geen goed dus daar ga ik nog diep over nadenken.

Ik hoop dat er nog meer mensen zijn met ervaringen, ik wil er zo veel mogelijk horen.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:09

T@nj@ schreef:
Mikkee, heb jij er een VA bijgehad? Heeft deze jou verteld dat het een degeneratieve afwijking is? Ik kom dat herhaaldelijk tegen namelijk maar weer niet in verband met paarden, alleen mensen.

Ik heb het wel eens gezegd toen de arts kwam voor een inenting. Op dat moment keek hij even naar de ogen, wapperde wat met z'n handen en concludeerde dat ze prima zag. Ja, duh, het was overdag
Verder heb ik geen info gekregen. Wel in een boek de bewering gevonden dat 1 op de 16 normale paarden nachtblind is, terwijl wordt aangenomen dat maar liefst 100% van de fewspot appaloosa's nachtblind is.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het niet degeneratief is, omdat dat juist wel het geval is bij maanblindheid. Ik merk iig geen verslechtering bij mijn merrie.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:17

Toch nog even op internet meer info gezocht:

"It is not MoonBlindness (periodic opthalmia), but Night Blindness. Through my research I found that it is called "CSNB" (Congenital Stationary Night Blindness) and an Appaloosa trait, usually found in Few Spots."

"I've had Appys with CSNB, and it's not something they recover from -- it's a physical defect of the rods/cones in the eye (I can never keep straight which it is -- rods or cones, but it's the one that determines how well the eye sees in low light). CSNB occurs in humans, dogs (Briards, for one), and horses (predominantly Appys), although it may not follow the same genetic inheritance pattern in each species.
We've been told that it's an all or nothing condition, but over the years we've dealt with a number of horses who have it, and have found a varying degree of affectedness. Some are hopelessly blind in low light, whereas others have some vision on nights with good moonlight. We've seen horses born with it, and had a horse that didn't show signs until she was 9 YO. They're supposed to be born with it, not develop it later.
So, while horses don't recover from it, they, like humans who lose sight, learn coping mechanisms. In a familiar environment, where things stay in the same place, they can find their way around in the dark quite effectively. And in a herd situation, they will rely on other horses to be "guide horses" for them.
Genetically, it's a recessive, which means both parents must have the gene for the foal to inherit it. It theory, it then follows typical genetic patterns -- 25% of the foals won't inherit the gene at all; 25% will inherit it from both parents and it will be expressed (ie, the foal will have the symptoms), and 50% of the foals will inherit one gene, so will be carriers of the condition but not, themselves, express it (ie, they'll have normal vision).
Fortunately, in the modern world, few horses ever experience full dark conditions, and the only activity horses with CSNB are likely to be unfit for is distance riding, which may start or end in the dark."

Conclusie dat nachtblindheid niet degeneratief is...?
Weet je zeker dat jouw info over nachtblindheid ging en niet over maanblindheid?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 14:36

Ja dat was echt nachtblindheid, retinitis pigmentosa, maar bij mensen, dus niet bij paarden. Daar werd ook vermeld dat het overdag gepaart gaat met tunnelvisie dus een beperkt zichtveld, dat heeft Lorenzo ook niet dus wellicht is het bij mensen toch heel anders dan bij paarden (sowieso fout om het paard met de mens te vergelijken maar ja, ik kon niets vinden over paarden met nachtblindheid) Lorenzo is overigens geen Fewspot maar beide ouders zullen dan denk ik wel drager geweest zijn.

Ik verander verder niets voor hem, hij blijft gewoon in de groep en ik ga hem niet snachts opstallen. Ze hebben een grote schuur waar ook het hooi staat en daar laat ik nu vanaf de schemer het licht aan zodat hij zich goed kan redden.
Ik vind het niet nodig om hem op te stallen, er is nog niets gebeurt en was ik hier niet bij toeval achter gekomen dan wist ik het nu ook niet en zouden we gewoon doorgaan zoals we altijd hebben gedaan.
Ik hou hem alleen wel een stuk scherper in de gaten, dat wel.