Narcose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gyzmo

Narcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 06:45

Eind van deze maand gaat mijn paard naar de kliniek om onder narcose een gebitsbehandeling te ondergaan. We zijn al 3 jaar aan het klooien, en het gaat gewoon niet, dus heb ik nu in overleg met mijn dierenarts besloten om hem dan maar een keertje helemaal plat te leggen.

Nu is mijn vraag: is jouw paard wel eens onder narcose geweest ? Wat zijn je ervaringen ermee ?

Mijn paard is nog super gezond en fit, maar ik vind het toch super eng.

ElCamino

Re: Narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:00

Mijn paard is voor een kaakoperatie binnen twee weken 3x onder narcose geweest. Had een wortelontsteking die doorgebroken was naar de neusholte, allemaal etter kwam uit zijn neus met geur van rot vlees. Eerst onder narcose voor een scan van het hoofd, daarna om de kies uit te stempelen en toen nog eens omdat er stukjes kies achtergebleven waren in het hoofd. Echt geen pretje en narcoses leveren nu eenmaal risico op. Bij hem is alles goed gegaan en werd redelijk snel weer wakker. Je zult hier natuurlijk verschillende verhalen krijgen want iedereen heeft wel een kennis oid waarbij een paard niet meer bijgekomen is. Vergeet niet dat je juist deze verhalen meer te horen krijgt dan de duizenden keren dat het wel goed gaat.
Als het noodzakelijk is om hem te sederen voor een behandeling die echt moet gebeuren is het gewoon zo dat je het risico moet nemen. Als je paard echt problemen krijgt door deze aandoening zit er niks anders op denk ik... succes. Ik ben bij de opraties geweest en moet je wel zeggen dat het geen pretje is om je beest daar te zien liggen en vooral het van de beademing afgaan dat hij het zelf weer moet gaan doen is even spannend.... succes met je paardje in elk geval

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 11:25

Het punt is dat hij nu nog niet echt gebits problemen heeft, dus het wordt een hele lichte narcose om alles puntgaaf bij te werken.
Hij is 23 jaar, maar nu nog super in conditie en gezondheid.
Dus ik heb na een jaar twijfelen eindelijk de beslissing genomen dat het beter nu kan gebeuren dan over een paar jaar als hij echt ergens last van heeft, want dan is zijn gezondheid misschien veel slechter.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:24

Als je in Dordrecht woont is dat volgens mij het gebied van paardentandarts Richard van Dordrecht. Kan hij niets voor je betekenen?

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 06:59

Helaas, paardentandartsen mogen niet verdoven.

Andere mensen nog ervarigen met hun paard en narcose? Hoe heb je er naartoe gewerkt, de dagen ervoor wat rustiger aan, of anders ?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:02

Hoi

Ik heb door mijn werk ervaring met narcose. je hebt altijd een narcose risico. Daar moet de arts je ook over informeren. Dat geldt voor mensen, bij honden, bij paarden, enz. Het pard wordt voor die tijd even beluistert naar hart en longen. Als daar niks aan de hand is. Heb je heel weinig risiko. Natuurlijk kan er een hartprobleem zijn dat niet te horen is. Maar dan nog is het risiko klein. Dus je hoeft echt niet bang te zijn. Vaak is de stress voor een paard dat problemen geeft bij een behandling nog groter en daarom veel gevaarlijker. Onder narcose merkt hij er niks van. Veel succes

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:38

Bedankt, dat doet me dan weer goed om te horen.
Weet je nog of het nodig is om een paar dagen van te voren wat rustiger aandoen, of gewoon tot de dag van behandeling door blijven trainen ?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:48

Mijn oude pony (inmiddels overleden) was op zijn 21ste doodleuk over een hek gesprongen en had daarbij zijn strekpees doorgesneden... hij is toen naar Utrecht gegaan en alles is onder algehele narcose weer netjes gemaakt en gehecht. Hij heeft daarna nergens meer last van gehad (van de narcose bedoel ik dan). Hoeft geen probleem te zijn maarrr je mag nooit vergeten dat een narcose voor welk dier dan ook en op welke leeftijd dan ook toch een klein risicootje is. Ik zou wel je pony laten behandelen hoor!!! succes ermee

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:49

Ik weet inderdaad dat het risico's met zich meebrengt, maar ik moet nu toch de knoop doorhakken om hem te behandelen.
Ik wil alleen het risico zo klein mogelijk houden.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:45

Ik zou wel even een paar dagen rustig aan doen ervoor. Op de dag van de Narcose en een paar dagen daarna zal die ook iets rustig aan moeten doen. gewoon een beetje bewegen is natuurlijk wel aan te bevelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:14

even aanvullende vraag hoor:

welke narcose soorten zijn er voor paarden? ik ken domosedan( weet niet precies hoe je het schrijft, maar is bij castratie) maar welke heb je nog meer?

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 06:37

Ik zou het zelf niet weten, maar is wel een goede vraag. Ik wist niet dat er meerdere soorten waren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:00

ik hoorde namelijk vorige weke verhaal van iemand die haar paard kreeg een lichte verdoving, ( moest een hoefzweer uit gesneden worden)
ze noemde een naam maar die kwam me totaal niet bekend voor, vandaar dat ik t hier ff vraag