Dikke benen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Dikke benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 16:56

Hallo allemaal, ik vraag jullie hulp.

Mijn paard heeft de laatste tijd dikke benen, koot en daarboven (het is onderaan het dikst en loopt dan zo naar boven, bovenaan de pees is het niet dik.) Ze loopt helemaal niet kreupel of onregelmatig. Ze heeft dit wel eens eerder gehad maar ik vind het wel vreemd.

Wat zou het kunnen zijn? Ik spuit na het rijden altijd af met koud water, een enkele keer niet dus dat is ook niet verkeerd.

Ik vind dit zelf niet echt ernstig om de veearts erbij te halen omdat ze gewoon goed loopt, maar ik vind het toch vreemd.

Alvast bedankt,,

ellepel

Re: Dikke benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:08

stalbenen denk ik?

Veel (oudere) paarden hebben last van vocht in de benen; na de nacht zijn de onderbenen gezwollen (vaak alleen achter) en na het werk zijn ze weer dun.
Ter voorkoming van stalbenen is dagelijkse beweging het allerbelangrijkste.
Daarnaast helpt het als je de benen na het werk goed afspuit.

Paarden met stalbenen reageren vaak heel goed op extra anti-oxidanten in het voer.
Anti-oxidanten helpen bij de afvoer van lichamelijke afvalstoffen en beschermen gezonde cellen en weefsels. Ook zeewier ondersteunt de doorbloeding en helpt bij de afvoer van afvalstoffen..

t is wel de tijd van het jaar hoor, overgang weide naar stal, de spijsvertering moet aan het andere rantsoen wennen....

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 17:29

hey, bedank voor je reactie, ja ik voer elke dag zeewier bij de musli, maar waar zitten anti - oxidanten in???

ze gaat elke dag zeker 1 á 2 uur de stal uit, bijv. land of rijden.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:12

een van mn paardjes heeft dat ook, maar liep daar bij wel eens ooit kreupel,, dus hadden we foto's laten maken, had hij 2 gebroken griffelbeentje. die worden er dinsdag uitgehaald.
ze hoeven niet altijd kreupel te zijn als ze dit hebben.

wanneer heeft jou paardje dat, s'morgens, na het rijden, of ten alle tijden?

om het een beetje dunner te houden, kun je er dagelijks, als hij op stal staat (na het afspuiten) coolingklei op doen, (dat werkte bij mij wel)
voor meer info: http://www.renpaarden.com/index_bestanden/Page3270.html (staysound)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 09:36

met het rijden zakt het af, en als ik de volgende dag weer op stal kom heeft ze het, ga ik rijden is het weer weg en zo gaat het een paar weken door, ong 2 á 3 weken en daarna niet meer. Zo was het de vorige keer,

ik heb besloten om D - tox bij de paardendrogist te kopen, een krachtige anti - oxidant. (ik heb het helemaal gelezen wat het is enzo. en daarmee kunnen de (giftige) afvalstoffen beter weg gevoerd worden.)

bedankt,

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:50

dondahsteen schreef:
hey, bedank voor je reactie, ja ik voer elke dag zeewier bij de musli, maar waar zitten anti - oxidanten in???

ze gaat elke dag zeker 1 á 2 uur de stal uit, bijv. land of rijden.

ehmmm......lees ik dit goed??? 1 a 2 uur de stal uit??? Dan blijven er nog 22 of 23 uur over!! Ik zou eerst eens beginnen met je paard lekker de vrijheid geven, een paardenlichaam is tenslotte niet gemaakt voor stilstaan op een paar m2. Wedden dat die dikke benen verdwijnen??

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:02

ja anti - oxidant werkt ook ook goed! maar dan moet je wel proberen om je paardje meer beweging te geven. (anders heeft het niet zo veel zin) dan komt de bloedsomloop op gang, en dat zorgt er voor dat de afvalstoffen weg kunnen.. ook stappen over hard ondergrond is goed! vooral nu hij dikke benen heeft.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:09

Mijn paardje heeft dit ook. Dat duurt bij ons zelfs alstijd wat langer dan bij jou, maar het wpordt wel altijd minder.
De dingen die hierboven allemaal al genoemd zijn (afspuiten, etc) helpen idd goed. De veearts zegt ook, dat we het niet kunnen verhelpen, maar wel zo veel mogelijk kunnen beperken door de bovenstaande dingen.
Bij het rijden is het ook belangrijk, dat je goed de tijd neemt om in te stappen, maat zeker ook om uit te stappen. Wij zetten dr zo veel mogelijk buiten, zeker voor en na het rijden, want dan zijn die dikke benen weg als we gaan rijden en na het rijden worden ze dan veel minder snel dik, omdat ze nog lekker buiten heeft kunnen lopen en zelf kon bewegen wanneer dat nodig is.
Het is sowieso belangrijk om dr zo veel mogelijk de ruimte te geven. Heb je geen paddockje ofzo? Of een weiland waarin ze kan staan (dat is nu nog goed mogelijk; die van ons staan nog 10 uur per dag buiten ongeveer)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:19

die dikke benen komen inderdaad omdat je paard veel te veel op stal staat.
zorg dat je paard iig overdag buiten is, want dit is niet goed voor zn gezondheid.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 16:11

vandaag een heerlijke dag gehad, eerst een uur staan poetsen, daarna een half uur in de bak gereden en daarna een 1 uur over de weg geweest. en toen nog 2 uur op het land, en geloof me ze rende naar haar box. en haar benen waren het zelfde als dat ik gewoon met haar rij een uurtje en dan een uur op het land.

als ik haar de hele dag buiten zet, (wat ubberhout helemaal niet kan, vanwege school enz.) word ze diep ongelukkig. ze vind het heerlijk om een paar uur op het land (of te rijden etc.) te staan maar dan wilt ze graag weer naar haar box.

ik heb het even gevraagd aan de staleigenaar, en ja hoor. nieuw kuilgras dus dat was het. Ik ga toch die anti - oxidant geven. Dat is zowieso wel eens goed voor haar

bedankt allemaal.