Help! Paard blijft lang bezweet na rit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseNL00

Help! Paard blijft lang bezweet na rit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:57

Ik heb jullie hulp nodig. Mijn paard blijft na het rijden erg lang bezweet op stal staan. Ik stap haar ruim 10 min. uit en dan is ze weer rustig in de ademhaling, maar op stal blijft ze erg bezweet. meestal rijd ik haar een half uurtje per dag. We hebben thuis een buitenstal (ze kan met haar hoofd en hals naar buiten) en ik verwissel erg vaak haar dekens. Ze is ook niet apart lang in de haren (ze krullen niet op tijdens het zweten) en krijgt ook een aanvulling op haar voer, dwz: een poeder voor paarden wat zorgt voor snelle herstelling na een inspanning.
Ook wrijf ik haar regelmatig droog met een handdoek of stro, maar niets helpt.
Wie weet raad? Ik wil het aller beste voor mijn allerliefste uiteraard.
Alvast enorm bedankt!!!!!

besita

Re: Help! Paard blijft lang bezweet na rit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:26

scheren lijkt me de enige oplossing ,je kan verschillende types van scheren doen naargelang je zelf wenst of een solarium aanschaffen .Als je niet wil scheren kan je haar op stal zetten en een dik pak stro op haar lichaam verdelen en daar een dun zweetdekentje overheen ,na een halfuurtje verwijderen en de andere deken aandoen

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:29

inderdaad scheren is een super oplossing.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 10:41

ik vind de oplossing met stro ook erg goed! Het is wel erg koud denk ik, voor mijn paard, als ik haar nu ga scheren. Je moet weten, ze staat echt zowat buiten! Maar een solarium.... weet iemand wat zoiets kost?? Is ook misschien een goed idee!
Bedankt voor de reacties!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:34

Probeer eens of het helpt om je paard af te sponzen na het rijden. Mijn ervaring is dat schoon water een stuk sneller op droogt dan zweet.
Je kunt ook een dunne fleece zweetdeken met hals opleggen. Het vocht komt dan zo op de buitenkant te liggen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:42

afsponzen met een scheut alcool(van bij de apotheker !!)in het water helpt super omdat alles dan heel snel verdampt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:49

wat je ook nog kunt proberen, (t is alleen wat meer werk voor jezelf.)

na het rijden je paard meteen laten rollen in zand,( in de bak bijvoorbeeld.)zand neemt perfect de vochtdeeltjes op waardoor ze heel snel drogen.

vergeet niet dat t momenteel erg warm overdag is, en aangezien de meeste paarden toch wel al een wintervachtje ontwikkeld hebben blijven ze daardoor dus veel langer nat.

na het rollen in de bak, zet je ze nog even weg met desnoods een deken erop, daarna poets je alle zand weer uit de vacht en meestal zijn ze dan wel erg droog

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:40

libke schreef:
afsponzen met een scheut alcool(van bij de apotheker !!)in het water helpt super omdat alles dan heel snel verdampt

Vergeet niet dat alcohol vet op lost. Dat houdt dus in dat je het vet van de huid en vacht van je paard verwijdert. Als het dan regent heeft je paard niets aan zijn vacht en gaat hij dus staan kou lijen.
Ik zou dus zeker geen alcohol gebruiken.

Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:47

Aline4 schreef:
libke schreef:

Vergeet niet dat alcohol vet op lost. Dat houdt dus in dat je het vet van de huid en vacht van je paard verwijdert. Als het dan regent heeft je paard niets aan zijn vacht en gaat hij dus staan kou lijen.
Ik zou dus zeker geen alcohol gebruiken.

Maar te veel schoon water zorgt er toch ook voor dat het vetlaagje verdwijnt? Of heb ik het nu verkeerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:12

nee, want dat zou betekenen dat als een paard veel in de regen staat dat vetlaagje ook verdwijnt...

volgens mij gaat dat vetlaagje alleen weg door heel veel te poetsen en zo dus alles weghalen...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:17

ellepel schreef:
nee, want dat zou betekenen dat als een paard veel in de regen staat dat vetlaagje ook verdwijnt...

volgens mij gaat dat vetlaagje alleen weg door heel veel te poetsen en zo dus alles weghalen...

Dit klopt. En daarbij dus nog niet te vergeten dat wassen met shampoo en bijvoorbeeld andere vetoplossende middelen zoals alcohol ook de vetlaag van het paard verwijdert.

De paarden die wij niet onder dek hebben staan, worden bij ons in de winter ook minimaal gepoetst. Alleen de modder eraf met een harde borstel en dat alleen als er tuig op moet, anders worden ze helmaal niet gepoetst. Ze worden dus niet gerost enzo. Als je ze aait, krijg je helemaal van die grijze vingers van het vet.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:16

Waar ik aan dacht: slechte conditie. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet he, dat denk ik. Als een paard een slechte conditie heeft, zweet ie veel meer.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 03:08

Ik ga met mijn paard na het rijden of longeren een eind met mijn paard lopen dan is ze zou weer droog.
Ik loop er dan zelf ook naast.
En dat werkt heel erg goed bij mijn paard

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 06:36

Mijn paard zweet ook vrij veel. Gewoon een kwestie van goed uitstappen, fleecedekentje erop, even geduld hebben en dan de andere deken erop

Succes met het vinden van een goede oplossing..!!

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 07:28

De conditie van mijn paard is idd niet best. Had ik niet aan gedacht! Ze heeft nl 3 maanden op rust gestaan en ik ben sinds 2 weken weer normaal aan het trainen. Ze heeft ook een hele dikke buik gekregen van de wei!! Ik train haar nu best intensief dus ik verwacht dat de conditie gauw beter wordt.
Ik vind het idee van een fleece deken ook heel goed. heb al geprobeerd er veel stro onder te doen en het helpt! Ook blijf ik haar vaak droog wrijven met een handdoek. Daarnaast stap ik haar veel langer uit: 20 tot 25 (!) minuten.
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!!

Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:33

ellepel schreef:

Nee, want leidingwater is niet hetzelfde als regenwater.

Maar leidingwater mag dus wel gewoon?

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:06

ellepel schreef:

na het rijden je paard meteen laten rollen in zand,( in de bak bijvoorbeeld.)zand neemt perfect de vochtdeeltjes op waardoor ze heel snel drogen.

is ook niet goed, een warm paard op een koude grond is een aanslag op de spieren van een paard!

ik scheer die van mij optijd dus heb er niet zoveel last van.