Paard erg kort / stijf van voor, HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Paard erg kort / stijf van voor, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:15

Ik heb vandaag les gehad,
Mijn haflinger liep vorige week een beetje te hangen,tegen het been,normaal wil hij vooruit,nu was hij niet vooruit te branden..

Vandaag echter weer,het viel mijn intructrise op dat hij erg kort liep van voor,Alleen valt het op dat hij het in draf doet,Naaramte je hem doorrijdt word het minder..Toen zijn we maar stapwerk gaan doen..

Nu moet de zadelmaker komen om naar mijn zadel te kijken,heb het idee dat deze neit super ligt,
Kan het door mijn zadel komen dat hij zo loopt?
Of zal ik verder moeten kijken??

Ik bel morgen de zadelmaker voor een afspraak,de hoefsmid komt over een week,die vraag ik dan even te kijken naar eventueel iets opvallends..

Hebben jullie tips of hints..Ben zo bang dat er iets ergs is !!

onley

Re: Paard erg kort / stijf van voor, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:18

als je toch bezig bent bel dan ook even je tandarts! kan ook een oorzaak zijn eerst medisch alles uitsluiten en dan verder zoeken.
succes ermee

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:22

onley schreef:
als je toch bezig bent bel dan ook even je tandarts! kan ook een oorzaak zijn eerst medisch alles uitsluiten en dan verder zoeken.
succes ermee

Tandarts voor zijn benen??
tandarts is pas geweest ook,heeft toen zijn gebit netjes bijgehouden!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:35

Het kan uiteraard uit de rug komen, maar haflingers zijn nogal gevoelig aan hoefbevangenheid !! mijne is eraan gestorven enkele jaren geleden. Het klinkt in elk geval nog niet zo heel ernstig, maar daar zou ik zeker laten naar onderzoeken. Staan zijn hoeven warm ? Dat is nl. al een indicatie.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:40

sevke schreef:
Het kan uiteraard uit de rug komen, maar haflingers zijn nogal gevoelig aan hoefbevangenheid !! mijne is eraan gestorven enkele jaren geleden. Het klinkt in elk geval nog niet zo heel ernstig, maar daar zou ik zeker laten naar onderzoeken. Staan zijn hoeven warm ? Dat is nl. al een indicatie.

Nee dat is het niet,
hij loopt niet kreupel,hij loopt alleen kort..en beetje stijf !

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:00

Ik heb mijn schoonmoder gebeld die nogal wat weet van paarden,

Zij vroeg mij of de hoefsmid binnekort niet moest komen,dit is inderdaad het geval,
Volgens haar zou het een combinatie van factoren kunnen zijn,
het zadel wat neit goed ligt,
en toe aan nieuwe ijzers,
waarbij ik mijn smid moet vragen of hij ervoor kan zorgen dathet hoefmechanisme beter werkt,

dat het kan als ze wat langere hoeven hebben dat dit neit meer zo goed werkt,wat wel zou moeten..

Ik wacht af volgende week is de smid er !

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:02

een paard met hoefbevangenheid loopt niet noodzakelijk kreupel, hoor ! Alles hangt af van de ernst van de aandoening. In lichte vorm kunnen ze kort en stijf lopen. In dit stadium is het dan ook nog perfect te behandelen.
Een ander vraagje : is er onlangs iets veranderd aan zijn voeding ?
Van teveel krachtvoer kunnen ze ook nogal eens stijf zijn. Of knelt je zadel op de schoft ? Al eens geprobeerd van hem te laten lopen zonder ruiter ? (om te vergelijken)
En idd, misschien staan gewoon zijn voeten wat te lang...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:50

sevke schreef:
een paard met hoefbevangenheid loopt niet noodzakelijk kreupel, hoor ! Alles hangt af van de ernst van de aandoening. In lichte vorm kunnen ze kort en stijf lopen. In dit stadium is het dan ook nog perfect te behandelen.
Een ander vraagje : is er onlangs iets veranderd aan zijn voeding ?
Van teveel krachtvoer kunnen ze ook nogal eens stijf zijn. Of knelt je zadel op de schoft ? Al eens geprobeerd van hem te laten lopen zonder ruiter ? (om te vergelijken)
En idd, misschien staan gewoon zijn voeten wat te lang...

voeding is hetzelfde,
zadel moet inderdaad aangepast worden..(maar paard heeft geen schoft )

ga hem morgen longeren om te kijken hoe hij loopt !!
bedankt voor het mee denken!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 05:39

Ik kan natuurlijk niet in je paard kijken (sterker nog ik kan hem uberhaupt niet zien) maar dit klinkt typisch als wat die van ons had, tenminste als dat korte lopen er langzaam in is geslopen of aan het sluipen is.... Wij dachten bij die van ons dat het de leeftijd was, omdat ze inderdaad naarmate ze opwarmde beter en ruimer ging lopen. Niets was minder waar.... + dit is kenmerkend voor peesproblemen!
Ik denk dat je schoonmoeder het bij het rechte eind heeft! Doordat de toon van de hoef te lang wordt, wordt de beenstand slechter (meer achterover) en kan hij niet meer makkelijk doorrollen op zijn hoef (hmm hoe leg ik dit duidelijk uit.... moet meer moeite doen om over de toon te komen). Dit leidt er toe dat er teveel belasting op de pezen komt. En dat kan heel goed aan beide pezen tegelijk, waardoor hij niet kreupel, maar stijf gaat lopen!!! Als het probleem al langer speelt, dan zou ik de DA langs laten komen voor een klinisch onderzoek, dan weet je echt waar je aan toe bent.
NB niet iedere hoefsmid weet een paard goed te behandelen en er zijn er plenty die de toon te lang laten!!! Onze vorige is mede debet aan het peesprobleem van Gwendolyn, omdat hij niets van de toon afhaalde en dus G steeds slechter kwam te staan. Wel allerlei andere fratsen eronder slaan, maar het goed doen ho maar. Op een gegeven moment stond ze zo slecht dat we snel gestopt zijn met rijden en er een andere smid (een hele goede!! ) bij gehaald hebben. Ze heeft toen ook ongeveer 1,5 jaar op wiggen gestaan.
Uit ervaring weet ik dat je hier niet te makkelijk overheen moet stappen en oorzaken aan moet wijzen. Wij hebben een "harde" les geleerd, want hebben Gwen uiteindelijk een jaar op rust moeten zetten en zijn nu heeeel voorzichtig aan het opbouwen. Ik hoop dat het bij die van jou allemaal meevalt en dat het probleem snel verholpen is!!! Succes!!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:39

bedankt voor je antwoord,ik zat daar zelf ook al aan te denken,
Zadelmaker komt zaterdag langs,dat moest toch,

Verder voelde mijn instructrise aan zijn beide voorpezen en vertelde dat deze bij het eerste gezicht niet warm waren,had je je hand erop dan gingen ze opeens gloeien..

Bedankt,ik ga het meteen aan de smid voorleggen,
Wie weet kan hij het inderdaad verhelpen!!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:57

Oja en ze staat nu ook alweer bijna een jaar op eggbars met een wig. Na een jaar rust en aangepast beslag draaft die van ons er weer over als een driejarige!!

Gelukkig maar!

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:48

hoe oud is je pony?
Paarden met artrose lopen nl ook stijf en dat wordt meestal tijdens arbeid minder; het paard "warmt op". Om hierachter te komen zul je toch de DA moeten laten kijken......... Ook het verhaal van hoefbevangenheid dat hierboven genoemd is zou kunnen; als ik jou was zou ik een dierenarts bellen voordat je een duur nieuw zadel koopt en dat niet de oorzaak bleek te zijn.......
Succes!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 18:21

hij is net 4 geworden

ik laat geen nieuw duur zadel komen,en anders moet dat toch sowieso,want deze past gewoon niet !

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:56

Je paard is veel te vroeg ingereden (als ik het goed begrepen heb). Het kan zijn dat de voorbenen zijn overbelast. Het klonk mij als Artrose maar je paardje is nog heel erg jong. Het kan best zijn dat de hoeven te lang zijn geworden maar daar moet je ook echt heel erg op letten want dat kan veel schade aanrichten. Als het niet over gaat dan zou ik niet te lang wachten met het maken van foto's.
Heel veel succes ermee

Daantjepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:50

Het klonk mij idd ook als artrose, dat kort lopen van voor herken ik heel sterk. Maar als hij nog zo jong is? Ik weet niet of artrose op die leeftijd al voorkomt. En anders toch misschien een peesblessure. Zou zeker de dierenarts er naar laten kijken.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:52

Artrose kan op die leeftijd al wel voorkomen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:57

Je zegt dat je paard niet kreupel loopt maar dat is moeilijk te beoordelen zonder dat je 1 been verdooft.
Als ze aan beide voorbenen pijn hebben gaan ze vaak kort ens tijf lopen.

Ga eens bij een goede dierenarts langs.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:03

Ga of naar een goede dierenarts, of vraag er een orthopedisch hoefsmid bij. De pony van een vriendin liep ook zo en het werd steeds erger en erger. Ze bleek dus heel erg slecht bekapt te worden, waardoor haar stand steeds verder achterover kwam. Volgens de DA was ze misdadig slecht bekapt. Nieuwe hoefsmid erbij en na drie keer bekappen en speciale ijzers loopt ze weer gewoon normaal.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 19:19

Het ligt waarschijnlijk aan mijn zadel,
hebben zijn rug bekenen,hij reageerde erg op 1 speciaal plekje,
aangezien zijn zadel belabberd ligt nu,

en even gereden heb met en zonder zadel,merk ik duidelijk verschil,

Morgen komt de zadelmaker langs,
dan kijken we verder hoe het gaat !

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:06

Als je zadel te klein is kan je paard kort gaan lopen hij drukt dan op het schouder en hij kan dan zijn pas niet afmaken.Goed van je Goed van je dat je het laat nakijken.Loopt hij dan nog niet goed even verder zoeken want een paard hoort niet kort te lopen dan is er iets aan de hand.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:29

De zadelmaker is lang geweest,
zadel lag inderdaad te veel op de schouder en kiepte te ver naar achteren waardoor hij dus die rug wegdrukte als je eraan kwam,

Het zadel was van voor redelijk opgevuld,ze kon er dus veel uithalen vertelde ze..

Nu maar wachten tot donderdag!!