Mijn paard zomaar ineens stokkreupel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalGriendt

Mijn paard zomaar ineens stokkreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 15:05

Gistermorgen heb ik nog met mijn paard gereden, daarna in de wei gezet en er was niks aan de hand. Gisteravond wil ik haar binnen gaan zetten, is ze ineens stokkreupel! Ze leunt echt op drie benen en ze tilt haar andere been de hele tijd op.
Ze heeft twee jaar geleden een zware peesblessure gehad aan dit been en ik ben zo bang dat het nu weer mis is.................

Het kan niet van het rijden komen want ik rij haar alleen nog 1 of 2 keer per week een halfuurtje heel rustig aan recreatief. Door haar oude peesblessure mag ze geen zwaar werk meer doen.

Wat kan ik nou het beste doen? Ik heb er al klei opgesmeerd en haar been afgespoten met koud water, maar toen ik net ben gaan kijken was er nog geen verbetering. De dierenarts komt vrijdag of zaterdag..........

memo

Re: Mijn paard zomaar ineens stokkreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:35

Hallo,
Een peesblessure is doorgaans makkelijk te herkennen (doorgaans) aan dikke pees, warm been ed. Het kan overigens naast het werk ook komen van een stomme misstap in de wei. Als het dik staat en warm heeft mag je 'zeker' zijn van een peesblessure, het is echter niet zo dat afwezigheid van die symptonen een peesblessure uitsluiten.
Denk echter niet meteen het ergste, het kan makkelijk ook een hoefzweer zijn daar liep mijn paard ook eens van de een op andere dag op 3 benen. Het is dan normaal gezien erger op hardere grond, maar bij mijn paard was dit zacht of hard verschil niet duidelijk.
Ik zou in elk geval de da erbij halen.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 15:58

De dierenarts komt vrijdag of zaterdag. Het been is nergens dik of warm daarom vond ik het ook zo raar. Ik hoop maar dat het gewoon een hoefzweer of zo is (zat ik ook al aan te denken) maar je gaat toch de meest vreselijke dingen in je hoofd halen....

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:34

Het gaat nu ietsje beter. Ik heb haar been net nog een keer afgspoten en er traumeel gel opgesmeerd. Ze staat er nu wel weer op dus het zal hopelijk wel meevallen!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:37

kijk inderdaad eens of er een beetje vocht uit de hoef komt? dat wijst op een hoefzweer. mijn paard heeft dat momenteel ook.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:35

Apart, mijn pony heeft precies hetzelfde.
Ze had een ernstige peesblessure we rijden nu weer 5 weken.
Maandag nog lekker rustig gereden, ben nu alleen maar bezig met haar spieren soepel maken en wat conditie opbouwen.
Dinsdag wil ik gaan rijden loopt ze ineens stokkreupel. Ze stond echt op 3 benen.
Vandaag liep ze goed totdat ik 10 min. gestapt had en in ene loopt ze weer kreupel. Ze onlast echt haar been en tilt hem steeds op.
De pees is niet warm maar kan ook niet ontdekken waar het wel zit.
Klote is het omdat je al bezorgd bent vanwege die pees dus word je weer extra bezorgd van wat kan het nu zijn.
Nou succes en als je weet wat het kan zijn hoor ik graag van je.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 13:07

Ik heb net de smid gebeld, hij komt morgen. Afwachten dus maar.....

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:04

Mijn paard was een tijdje geleden ook ineens stokkreupel, toen bleek het een hoefzweer te zijn. Ik hoop voor je dat jouw paard ook een hoefzweer heeft en dat het niets te maken heeft met die pees.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:09

Bij een hoefzweer worden toch de hoeven extra warm.
Dat is bij mij niet het geval.
Ik denk ook niet dat het de pees is want die is ook niet dik of warm.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:27

Hoeft niet hoor, ik heb een paard lopen die vaak last heeft van hoefzweren en als ze bijvoorbeeld zijn gaan sluimeren is de hoef absoluut niet warm hoor.
Dat is wel extra gevaarlijk want je merkt het dan niet en gaat al snel op zoek naar een andere oorzaak.
Ik hoop voor je dat het na het bezoek van de smid beter gaat.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:15

Hij kan ook finaal op zijn plaat zijn gegaan in de wei en ergens wat gescheurd of beurs hebben ofzo. Hoeft dus niet direct pees of hoefzweer te zijn ofzo.

(toevallig is mijn paard 2,5 week geleden op zijn plaat gegaan, liep toen ook stokkreupel, na 2 weken stappen loopt hij weer goed, veearts dacht aan een knieblessure, omdat hij niets aan zijn been kon vinden, na 2 weken zou ik naar de kliniek moeten komen voor verder onderzoek als het nog niet goed was, maar hij loopt dus weer goed, ook onder het zadel)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:01

Heeft mijn paard 2 keer gehad, de eerste keer was het een verdraaide kogel (waarschijnlijk een bandje verrekt) de tweede keer was het verrekte kniebanden. Ik had hem toen gelongeerd en hij was als een gek gaan rennen maar heeft geen gekke sprongen gemaakt, tijdens longeren liep hij goed, ik heb hem aan de hand uitgestapt, daarna onder het solarium gezet. Na 15 min haal ik hem er onderuit om hem naar stal te brengen en hij loopt op 3 benen! Zo snel kan het gaan. Direct de DA gebeld en die heeft hem ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven na onderzoek natuurlijk.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 12:42

De smid is net geweest en ze heeft inderdaad een ontsteking in haar hoef zitten! Hij heeft nu zo diep mogelijk gesneden maar nog is nog niks tegengekomen, het zit dus nog te diep. Dinsdag of woensdag komt hij terug. Tot die tijd moet ik zuurkool onder haar hoef doen (ja, echt waar!!) want dat zou de ontsteking naar beneden trekken maar nu moet ik dus even gaan bedenken hoe dat blijft zitten.

Tips???

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:16

In een hoefzak? Ik smeerde de hoef altijd helemaal in met groene leem en dan in de hoefzak ook een laag, hoef erin en trekken maar. Kan met zuurkool natuurlijk ook.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:02

Ja dat zou kunnen maar ik heb helaas geen hoefzak. Ik ga dadelijk maar eens wat proberen met plastic of zo.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:21

Misschien een vuilniszak? Dat is wat sterker plastic.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:08

De zuurkool heeft echt wonderen gedaan! Vanmorgen was mijn paard nog maar nauwelijks kreupel! Het plastic was wel kapot gegaan maar ze heeft er in ieder geval een paar uur profijt van gehad. Vandaag overdag heb ik er niks om gedaan en toen ik vanavond terugkwam kreupelde ze helemaal niks meer! Voor de zekerheid heb ik er nu toch nog een keertje zuurkool onder gedaan maar nu met een handdoek, die gaat niet zo vlug kapot.

Wie had dat gedacht dat zoiets simpels en goedkoops (zakje zuurkool van 60 cent) zo goed zou werken! Ik had er nog nooit van gehoord maar dat ga ik zeker onthouden.
Kun je dat eigenlijk ook gebruiken als ze ergens anders een ontsteking hebben of alleen onder de hoeven?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:07

Ik zou het eigenlijk niet weten, ik hoorde ook voor het eerst van de zuurkool. Als het het zelfde werkt als groene leem dan wel maar leem kan je ook op wondjes smeren en dat lijkt mij met zuurkool niet echt prettig
Gekneusde koolbladeren werken ook goed heb ik mij laten vertellen (maar dan alleen op de huid in een zwachtel, dat zal bij hoeven weer niet helpen denk ik)

Maar de zuurkool ga ik ook zeker onthouden

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 18:46

Jouw onderschrift is echt cool T@nj@

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:59

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:15

Ik heb al van veel huis, thuis en keuken middeltjes gehoord maar die van die zuurkool nog nooit.
Mijn 4 jartige heeft ook regelmatig een zoolzweer en raad eens wat ik daar op ga doen: ZUURKOOL geweldig deze tip.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 18:32

Ja haha ik had er ook nog nooit van gehoord, maar ik weet voortaan wat ik doe met een hoefzweer!