Paard heeft wormen, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_456

Paard heeft wormen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:34

Hallo,
Ik kom de laatste tijd niet vaak meer bij m'n paard, omdat ik druk ben met school, stage en hij staat gewoon op t land, kan droog staan en 'doen wat hij wil', maar nu hoorde ik dat hij vaak z'n kont staat te schuren en hij laatst lag. Het veulen van de buren had momenteel ook wormen, maar goed ik vraag me dus af wat de dierenarts dan voor onderzoek gaat doen?

lovebonney

Re: Paard heeft wormen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:44

geef je toch wormen kuur?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:44

idd ontwormen. geef een goed ontwormmiddel dat tegen alle wormen werkt, en geef vooral genoeg!!, beter iets te veel als te weinig (altijd belangrijk)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:49

Wanneer heb je je paard voor het laatst ontwormd? Dit moet ongeveer elke 8 weken gebeuren. En vooral in de zomer is dit erg belangrijk.

De DA kan geloof ik een mestonderzoek en bloedonderzoek doen naar wormen. Maar dat weet ik niet zeker. Heb er nog nooit mee te maken gehad...
Maar de DA hoeft niet te komen als je paard wormen heeft. Wormenpasta's zijn op veel plaatsen te koop, zoals de boerenbond, ruitersportzaak en soms bij de gewone dierenwinkel.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 17:49

Ja, dat weet ik. Augustus heb ik hem voor het laatst ontwormt en zou hem dus nu weer doen, maar is het in dit geval niet verstandiger om de DA te roepen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:51

Als je daardoor geruster bent, bel hem dan eens, bellen is (meestal) gratis, maar waarschijnlijk krijg je hetzelfde antwoord als hier.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:24

Maar waarom zou je bellen? Wat zijn je klachten dan?

Schuren aan z'n kont kan ook andere oorzaken hebben. Het kan ook zijn dat het zand in zijn staart jeukt. Dus een keer z'n staart wassen zou KUNNEN helpen.

Hij ligt in de wei. Hoe lag hij? Lag hij gewoon te slapen? Want ze slapen wel vaker overdag in de wei. Ligt hij met koliekachtige verschijnselen, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

En het paard van de buren had wormen. Komt je paard in contact met dat paard? Al dan niet indirect? B.v. dat jou paard in het gras staat, waar dat paard ook gestaan heeft?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:58

Schuren aan de staart hoeft niet te betekenen dat ie wormen heeft, kan ook wel gewoon ejuk of eczeem zijn.
Ik zou gewoon ontwormen met een goede pasta en dan even aankijken. Hij moet in iedergeval wel goed eten en niet magerder worden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:12

Daar hoef je de dierenarts niet voor te bellen, die geeft je gewoon het antwoord dat je een ontwormings kuur moet geven.., misschien dat je deze keer een sterkere kuur geeft, met vitamines erdoor, dan is hij/zij direct beschermd voor de winter, maar een worm kuur moet ruim voldoende zijn, en idd schuren hoeft idd niet te betekenen dat hij/zij wormen heeft, Mijn ene paard is bijvoorbeeld gevoelig voor vliegen, niet in het extreme eczeem geval, maar zou eerder gaan schuren dan mijn andere paarden.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:34

Zou het wel via de dierenarts doen als je paard zichtbaar wormen heeft. Via een testje in het bloed kunnen ze dan ook zien om welke wormen het gaat (is niet zo duur). Vaak hebben ze dan bijv. ook een hogere waarde in het bloed en moeten ze een speciale wormenkuur, omdat je dit bij de normale wormenkuren niet onder controle krijgt.