hoe besmettelijk is schimmel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

hoe besmettelijk is schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:00

Ja de titel zegt het al. Mijn vraag is dus hoe besmettelijk schimmel is. Naast onze wei staan veulens met hun mams. Alle veulens zitten onder en de merrie's beginnen het nu ook te krijgen. Maar mijn paardje kan alleen met zijn neus tegen de veulens of merrie's komen. Voor alle zekerheid heb ik mijn paardje nu vandaag op een stukje wei gezet waar hij er niet meer bij kan. Maar zou dat echt nodig zijn en hoelang duurdt het voordat ik zeker weet dat mijn paard er niet mee is besmet. Ik dacht drie weken maar of ik dat goed heb. En hoe begint schimmel waar zou ik het aan kunnen zien of hij het gaat krijgen?

_Lisanne

Re: hoe besmettelijk is schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:03

Ja, dat wil ik eigenlijk ook wel weten. Mijn verzorgpaard heeft het ook:S(manegepaard) Er kwam een nieuw paard en die had schimmel dus nu hebben heel veel manegepaarden het! Ik heb nog meer verzorgpony's en meestal ga ik daar dan eerst heen en dan naar dat paard met schimmel dan kunnen die andere het ook niet krijgen en dan daarna gelijk alles in de was!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:44

Schimmel is behoorlijk besmettelijk, maar vooral als je paard wat weinig weerstand heeft. Tijdens de verharing, nu dus, heeft een paard meestal wat minder weerstand. Daarnaast leven schimmels vooral als het wat vochtiger weer wordt. Als je paard snuffent aan een veulen dat schimmel heeft kan ie het overnemen. Het kan ook goed als je eerst een paard aait met schimmel en dan je eigen paard. Of aan je kleren (niet zo heel snel), zadeldekje, beenbeschermers. Vaak je handen en spullen wassen dan maar.
Als een paard de schimmel heeft overgenomen hoeft ie het zelf niet te krijgen, of juist binnen korte tijd, of hij loopt er een hele tijd mee rond en krijgt het als zijn weerstand minder wordt.
Wassen met verdund Imaverol helpt, maar je kan de paarden tegenwoordig ook laten inenten tegen schimmel, dan is het helemaal snel weg en komt het 1e half jaar niet meer terug

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:19

Mijn jaarling heeft schimmel gehad omdat hij ook via de neus contact had met zijn zijbuurman. Hij kreeg kale plekjes waar hij veel jeuk aan had. Ik heb het behandeld met imaverol hiermee moet je wel je helepaard wassen want schimmel is een spoor dus niet allen de plek waar het zichtbaar is. Ook moet je al je spullen wassen halster borstel alles. Imaverol is gewoon te koop in ruitersport zaken of bij de dierenarts je kan het verdunnen in een emmer met lauw water en dan met een spons over zijn hele lichaan doen dus ook zijn oren en staart dit moet je niet meer afspoelen maar gewoom inlaten trekken en om de twee dire dagen herhalen. Als je het de eerste keer hebt gebruikt word het erger en daarna gaat hat langzamer hand weg. EEn tip als je denkt dat het weg is behandel hem dan nog een keer helemaal zodat je zeker weet dat het weg is!

Olive

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:27

Heel besmettelijk! Als er is gesnuffeld is de kans groot dat de schimmel op jou paard is overgegaan. Dat wil niet zeggen dat ie het krijgt natuurlijk, maar een keer of twee preventief met imaverol wassen kan geen kwaad. Mijn paard heeft 4 jaar geleden zo erg schimmel gehad, dat je nu, als je goed kijkt, de littekens kan niet zitten. Hij heeft toen medicijnen(inmiddels niet meer te krijgen want het hielp, en op de een of andere manier worden al dat soort middelen verboden) gekregen. De schimmel was zo weg, maar hij is er nog weken niet lekker van geweest, en de kale plekken groeiden heel slecht weer bij. Pas dus op, en probeer zo goed en zo kwaad als het gaat te proberen je paard dit alles te besparen. Vermijd contact met andere paarden, en zit er zelf ook niet aan, en draag telkens schone kleding. Die intentingen schijnen ook wel iets te helpen, maar zijn natuurlijk geen garantie voor een schimmel vrij paard.

Groet Olga

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:36

Niet dramatischer maken dan het is; schimmel kan besmettelijk zijn. De jeuk valt over het algemeen mee en ziek zijn ze er ook niet heel snel van. Als ze het erg hebben, is het natuurlijk een ander verhaal. En dat erg worden, kan in een paar dagen het geval zijn. Snel actie ondernemen is dus belangrijk.
1 van mijn merries had het een paar weken terug ook weer. De andere paarden en ook haar veulen hadden nergens last van. De vorige keer heb ik haar gewassen, maar omdat zij nu plekken over haar hele lichaam had, heb ik haar laten enten (dat moet 2x). De DA vertelde me dat als ze schimmel hebben gehad en ze zijn gezond, dan maken ze antistoffen aan. De entstof (die echt super werkt) is daarop ook gebaseerd. Na enting krijgen ze het niet weer. De ellende is alleen dat er heel veel soorten schimmels zijn en dat het dus best kan zijn, dat ze een andere schimmel krijgen. Enten of wassen met Imavarol is dan de oplossing. 1 of 2 keer wassen helpt niets, 4 keer en wel om de 3 à 4 dagen, staat ook in de bijsluiter. Preventief wassen heeft geen zin; je neemt ook geen asperine onder het mom 'stel dat ik hoofdpijn krijg'.
Nadeel van wassen is, dat je alles (halster, borstels, dekjes, en eigenlijk ook de stal) moet behandelen. Enten is duurder (moet de DA ook doen), maar wel veel gemakkelijker. Veulens kunnen pas geënt worden als ze ouder zijn dan 5 maanden.
Als je niks doet en alleen maar afwacht, dan wordt het alleen maar erger. Veel succes allemaal.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:33

Ik sluit me helemaal bij marion71 aan. De ergste besmetting van de schimmel is de ringworm of ook wel ringschurft genoemd. Bij deze vorm van schimmel is het wel aan te raden om je paard appart te zetten omdat dit wel een zeer besmettelijke vorm van schimmel is die ook besmettelijk is voor mens en huisdier.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 10:48

Hoe zie ik het verschil tussen die schimmels? Die veulens zijn niet van mij dus weet ik niet om welke het gaat. De veulens zitten inmiddels echt helemaal onder Ronde plekken op hun borst, en op het hoofd zijn het hele grote vlekken. op hun kont en de rest van het lichaam zijn het ook grote plekken met schilverachtige velletjes. De merrie's hebben het nu alleen op hun borst kleine ronde plekjes. Die van mij zie ik nog niets aan gelukkig, maar ja begreep dat het zich dus ook later pas kan uiten. Heb de wei maar anders ingedeeld en nu kan hij er niet meer bij. Wel jammer hij staat verder alleen en had dus toch een contact met andere. Maar die buurpaarden hebben bijna altijd wel iets of lekkere groene snotter neuzen, hoesten. Dan maar niet neuzen en blijft hij misschien een hoop ellende bespaard. of zou het meevallen?

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:58

Zoals jij het nu beschrijft lijkt het me de ringworm/ringschurft maar ik ben geen dierenartst. Als het idd de ringworm blijkt te zijn moet je heel goed op jezelf passen want het is zeer besmettelijk voor mens en dier dus ook voor je huisdieren. De kans dat jou paardje al besmet is is zeer reëel aanwezig. Zo te horen wordt er niet echt goed naar die andere paardjes omgekeken want groene snotterneuzen en hoesten duid toch op enn ontsteking van de luchtwegen. Ik zou als ik jou was je paard heel goed in de gaten houden en neem voor jezelf maatregelen en bel je dierenarts over een mogelijke ringwormbesmetting. Hij kan je dan wel vertellen wat je er prefentief aan kunt doen. Volgens mij bestaat er ook een enting voor maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:55

Marion71 schreef:
Preventief wassen heeft geen zin; je neemt ook geen asperine onder het mom 'stel dat ik hoofdpijn krijg'.

Dit klopt natuurlijk niet. Preventief wassen helpt wel degelijk. Een schimmel is eigenlijk een plantje, vergelijk het maar met een paddestoel. Dat plantje verspreidt sporen. Die sporen veroorzaken dus weer de nieuwe schimmelplek. Door te wassen maak je niet alleen de schimmel in de plek kapot maar ook de spore, anders zou het wassen van een paard dat al schimmel heeft ook geen zin hebben want dan zou die steeds nieuwe plekken krijgen omdat de spore dan actief zou blijven. Door dus (goed) te wassen kun je voorkomen dat bijvoorbeeld de weidemaatjes ook onder komen te zitten.

Bij bijvoorbeeld een zwak (hoog risico) veulen geef je preventief antibiotica om te voorkomen dat er nog meer complicaties optreden agv extra infecties. Als jouw aspirientjes theorie zou kloppen, werkt dat dus ook niet.....

Verder ben ik het helemaal met je eens. Niet afwachten maar handelen en vooral grondig aanpakken.

Beginnende schimmel herken je aan bultjes met korstjes en rechtopstaande haren. Het is van belang om tijdens het wassen al deze korstjes eraf te krabben zodat het anti schimmel middel ook hieronder zijn werk kan doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:19

Aline4: ik schreef het inderdaad een vreselijk krom (van dat preventief wassen) en ben het helemaal met je eens. Natuurlijk helpt preventief wassen, maar dan alleen als je je houdt aan het behandelingsvoorschrift. Wat ik bedoelde was, dat als je 1 of 2 keer preventief wast met Imavorol je daar niets mee bereikt. De schimmels worden tenslotte pas gedood als je behandelt volgens het voorschrift. Het principe is hetzelfde als een antibioticakuur; als je die niet afmaakt, bereik je op den duur alleen resistentie. Nog wel 1 ding waarmee ik het niet eens ben (een beetje zeikerig, ik geef toe): deze schimmels zijn geen plantjes. Ik twijfelde al en heb even gegoogled. Wist jij dat zelfs antibiotica een schimmel is? Wel een goede natuurlijk. Kijk voor meer info 'ns op http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/schimmels.htm.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:09

Preventief wassen?
Nou dan kun je aan de gang blijven. Het beste is er in ieder geval voor te zorgen dat de dieren onderling geen contact kunnen krijgen en de besmette dieren als de wiedeweerga behandeld worden. En alles moet ontsmet worden: dekjes, tuig, borstels.. een goede stal zet besmette dieren in quarantaine.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 05:47

Marion71 schreef:
Nog wel 1 ding waarmee ik het niet eens ben (een beetje zeikerig, ik geef toe): deze schimmels zijn geen plantjes. Ik twijfelde al en heb even gegoogled. Wist jij dat zelfs antibiotica een schimmel is? Wel een goede natuurlijk. Kijk voor meer info 'ns op http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/schimmels.htm.

Hihi, ik denk dat Aline4 even in "Jip & Janneke" taal sprak . Geloof me Aline4 weet heel goed waar ze het over heeft! Iedereen kan even een verkeerde woordenkeus maken, toch?
Proest ik ben degene in de familie die wat dit soort medische onderwerpen niet met talent geboren is , maar aan de rest hoef je niet te twijfelen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:26

Marion71 schreef:
Aline4: ik schreef het inderdaad een vreselijk krom (van dat preventief wassen) en ben het helemaal met je eens. Natuurlijk helpt preventief wassen, maar dan alleen als je je houdt aan het behandelingsvoorschrift. Wat ik bedoelde was, dat als je 1 of 2 keer preventief wast met Imavorol je daar niets mee bereikt. De schimmels worden tenslotte pas gedood als je behandelt volgens het voorschrift. Het principe is hetzelfde als een antibioticakuur; als je die niet afmaakt, bereik je op den duur alleen resistentie. Nog wel 1 ding waarmee ik het niet eens ben (een beetje zeikerig, ik geef toe): deze schimmels zijn geen plantjes. Ik twijfelde al en heb even gegoogled. Wist jij dat zelfs antibiotica een schimmel is? Wel een goede natuurlijk. Kijk voor meer info 'ns op http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/schimmels.htm.

Jah, excuses voor de Jip en Janneke taal. We begrijpen mekaar prima volgens mij.
Sorry, moet ook nog ff zeikerig doen vat het aub niet verkeerd op maar antibiotica zijn geen schimmels maar stofjes die geproduceerd worden door bepaalde schimmels. Het is een soort afweermechanisme van de schimmel tegen bacterien waar wij dan weer dankbaar gebruik van maken.
Ik ga nu te ver off topic dus dat was het dan.

Wij hebben er op dit moment 2 op stal waarvan 1 een flinke infectie en 1 een lichte infectie heeft. De hele koppel in dat weiland heeft de 4e wasbeurt achter de rug, dus ook de paarden/ponies die zo te zien geen infectie hebben.

Goh wat word je met de neus op de feiten gedrukt als je al 2 weken aan het wassen bent. Ik bedoel hiermee dat in ieder geval 2 van de ponies niet meer te wassen zijn doordat de wintervacht zo hard groeit. Ik heb ook steeds meer oplossing nodig om ze goed nat te krijgen. Naja, hopelijk nog maar 1 of 2 keer en dan zijn we er hopelijk vanaf. Ik kan je wel vertellen: 6 stuks wassen valt zeker niet mee.

Hebben jullie nou ook dat je denkt bij ieder kriebeltje van Ohjee, nou heb ik het ook....