bulten en ziek na enten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isioma

bulten en ziek na enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:41

vorige week maandag is de DA geweest en zijn de meeste paarden weer ge-ent voor de halfjaarlijkse griepenting en veel daarvan tegelijk ook tegen rhino
Dit gebeurt 2 keer per jaar
Er kwam nu een nieuwe DA en nu zijn er zo'n 5 paarden van de pakweg 50 die een enorme bult in de boeg (borst) hebben, vochtophoping en heel erg ziek zijn. Veel pijn, door de benen zakken.
Dit hebben we nog nooit meegemaakt
Kent iemand dat ??

Xox

Re: bulten en ziek na enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:36

Kan een allergische reactie zijn. Kan ook dat de entstof niet goed is. Bijvoorbeeld niet koel genoeg bewaard. Ook kan er een ontsteking ontstaan door het verkeerd spuiten. Er kan een haar zijn meegekomen bij het prikken maar dat lijkt me vreemd als het bij 5 paarden gebeurt. Beetje veel. Ook kan het een bloeduitsorting zijn maar daar zakken ze niet van door de benen. Zo snel mogelijk de DA er weer bij halen. Weet hij het niet dan een andere bellen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:46

idd de dierenarts bellen, dit is niet goed!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:45

inderdaad de veearts meteen terug bellen , van enten mag het niet zomaar gaan opzetten en dat de paardn er zo ziek van worden!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:10

hmm de entstof niet koel genoeg bewaard
daar kan ik me iets bij voorstellen
de betroffen paarden zijn nog flink ziek en kunnen amper lopen
diverse eigenaren hebben idd andere DA erbij gehaald en die gaf pijnstillers
onze paarden hadden er gelukkig geen last van, maar ik vroeg me af of iemand het herkende. niet dus.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:58

Een bult kan best ontstaan na enten. Het is bijna niet mogelijk om een paard steriel te prikken (dan zou je eerst moeten scheren), dus er komt vaak wel iets vuil mee naar binnen. Dit is niet erg, verdwijnt vanzelf wel weer.
Ziek worden na het enten is wat anders, dat is vreemd, zeker als het bij meerdere paarden gebeurt.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een vaccin door het niet koel bewaren ineens ziekmakend wordt (tenzij het echt bedorven is). Hooguit dat de werkzaamheid wat vermindert bij niet koel bewaren.

Misschien dat de dierenarts eens bij de fabrikant van dit vaccin kan navragen of ze meer klachten hebben gehad. Mogelijk is er iets mis gegaan bij de productie van deze batch van het vaccin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:07

Het ene paard is gevoeliger voor een bepaalde entstof dan de ander.
Ik vraag na enkele jaren van problemen altijd naar de entstof waar ik de minste problemen mee gehad heb.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:52

Zou er zeker naar laten kijken !! Een aantal jaar geleden hebben we bij ons op stal een verkeerde mengverhouding in de entstof gehad bij enkele ampullen waarmee de paarden geent werden. Er werden in een gang 10 paarden ziek, de andere gang niks aan de hand. Uiteindelijk hebben er 3 een tijd in Utrecht gestaan met grote ontstekingen op de plaats van de enting, bulten zo groot als een tennisbal die uiteindelijk opengeknapt zijn. Later bleek op een andere stal dit ook te zijn. Uiteindelijk is na onderzoek de fabrikant van de entstof aansprakelijk gesteld en deze heeft netjes alles betaalt. Kijk dus uit met hoe de bulten zich ontwikkelen en of ze koorts hebben.