Grote wond + hoefijzer eraf + zeer slechte hoeven Hulp aub!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laska

Grote wond + hoefijzer eraf + zeer slechte hoeven Hulp aub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:41

Goedenavond,

Ik heb sinds 2 weken een schat van een grote E verzorg pony. Toen ik daar aan huis kwam vroeg ik of ik de pony mocht vezorgen die voor de deur stond. De eigenaresse helemaal enthausiast, het mocht.

Die mevrouw vertelde dat haar dochter van wie de pony was totaal er niet meer op reed, of verzorgde, dat bleek veels te waar te zijn......

Toen ik haar van de wei haalde vielen mij al een aantal dingen op, haar hoef groeit over haaf ijzer heen. Haar linker voor hoefijzer zat los. Op haar achterhoef zat een wond (op de plek waar je ook mok vind) van ongeveer 5 cm.
Door dat die vrouw totaal niets van paarden afweet wist ze niet dat dit toch echt wel heel ernstig is voor een pony.

Toen die dochter thuis kwam werd zij heel kwaad op haar moeder dat ze de DA niet had gebeld, maar uiteindelijk was het haar pony!

Nu ging ik vandaag met haar wandelen, ze moet toch wát beweging krijgen? Tikt ze met haar achterhoef dr voorhoef aan, raakt in paniek omdat dat zeer doet omdat het ijzer los zat, en vliegt het ijzer eraf ( wat totaal niet verwonderlijk is omdat hij echt heel erg los zat)

Dus nu loopt ze met een hoef waar een hap uit is (ja écht!!)

Gelijk voor de 4e keer weeeeer gezegt bonita móét naar de hoefsmid mevrouw!!!!

Zegt ze, ja mijn dochter beld wel, zeg ik, ik wil ook wel bellen.

Het is zo moeilijk om beleefd te blijven, want ik wil echt aleen maar het beste voor die pony

Nou goed, ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen, als er iets niet duidelijk is, vraag gerust.

Ook graag tips wat wel of niet te doen.

Groetjes

Arlette

Laska

Re: Grote wond + hoefijzer eraf + zeer slechte hoeven Hulp a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:24

Niemand een tip?
Of is het fout geplaatst?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:41

een lange hoef waar een hap uit mist, lijkt eng maar hoeft dat niet te zijn.
hamer er gewoon bij hun op dat die smid echt moet komen, vertel dat ze erg veel last heeft van de ijzers...als de hoeven eroverheen groeien gaat dat ontzettend knellen en dat is pijnlijk...

even doordraamen op een nette manier, dan komt de smid hopenlijk zelf wel...

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:57

heej arlet.
Heb je dat meisje nog gebeld hoop dat er nou eindelijk eens iets aan gedaan wordt.
en het was echt niet gewoon een stukje uit de hoef nee echt een groot stuk van 5 bij 3 (cm) ofzo
succes!!
Hoor eht morgen wel

Laska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:12

@ ellepelOoh gelukkig, ik was een beetje radeloos want ik dacht dat ze erg veel pijn zou hebben. Het valt dus wel mee?

@ Ja ik heb die dochter gebeld, dr mobiel staat niet aan. Maar goed ze zal wel weer heel erg boos worden op der moeder maar het is en blijft toch háár pony niet die van dr moeder ofzo.....

Maar aan de ene kant, de hoefsmid zal er ook wel een heel gedeelte afhalen.

Heeft iemand zoiets eerder meegmaakt bij vz ponies/ paarden? Of bijv totale verwaarlozing?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:38

Weleens meegemaakt ja, en je kunt er heel lastig wat aan doen.
Zorg dat die hoefsmid komt, en vraag of ze het paard in het vervolg zonder ijzers willen laten staan als dat enigszins mogelijk is.
Er wordt immers maar weinig mee gedaan, en zonder ijzers slijten de hoeven ook wat natuurlijk af op de weg.
Ik denk inderdaad ook niet dat de pony er veel last van heeft, maar dat moet ze natuurlijk ook niet krijgen he?
Succes!