Ringworm..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Ringworm..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 22:29

Hoe behandelen jullie dit? naast middeltjes van een dierenarts? Ik rij een paardje die daar dus last van heeft. als je er op drukt geeft ze geen kick, maar onder het zadel (de worm zit precies op zadel hoogte, onder het zadel dus)

Op dit moment word ze dus niet gereden totdat ze genezen is. we waren er op tijd bij, aangezien ze te koop stond als een beginners paard.

Maar vraag me af hoe dit verder te behandelen is.

FlairS

Re: Ringworm..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:36

Citroensap en margarine.Werkt super.Eerst deppen met de citroensap en daarna insmeren met de margarine.Werkt prima!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 23:26

oke dan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 06:37

ik zou maar gewoon een echt middel tegen schimmel gaan halen, kun je kopen bij de ruitersportzaak of dierenarts.....

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 06:39

Als het de echte ringworm, ook wel ringschurft genoemd, dan moet je het paard gaan behandelen met Imaverol. Je moet heel erg oppassen met ringworm dat je goed je handen met zeep wast want het is ook besmettelijk voor mens en dier. Dus als je thuis ook nog een honden of katten hebt kunnen die het ook heel makkelijk op die manier krijgen. Alle dekens/dekjes en je rijbroeken moeten dan ontsmet worden en pas op want het is ook heel besmettelijk voor andere paarden. Denk ook aan je borstels enzo van je paard. Er bestaat ook een injectie tegen ringworm die alleen je dierenartst kan geven aan je paard. Voordat je dit doet moet je eerst even de dierenarts raadplegen of het wel ringworm is of misschien een ander soort schurft of schimmel. Succes ermee

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:36

Ik ga met spettertjuh mee, mijn pony heeft het zelf ook gehad.
Alleen Imaverol heeft bij mij geholpen, inclusief alles behandelen.
Ook als het weg lijkt te zijn, nog even doorgaan.
Zelf heb ik het helaas toen ook gekregen, ookal was ik erg voorzichtig mee, maar besmetting zit in een klein hoekje..

Als ze bij andere paarden staat, zou ik haar ook apart zetten tot het over is. Anders hebben de andere paarden het straks ook, en geloof mij maar dat is erg onhandig!

[Edit] Als het ringworm is, kun je dat herkennen aan kale ronde plekjes.
De haren vallen op dat plekje uit, en het zijn net euro muntjes..[/edit]

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:20

Inderdaad, niet rommelen met huis tuin en keuken middeltjes. Gewoon Imaverol halen en al je materiaal ook goed ontsmetten. Denk aan borstels, halsters, dekens, tuig, etc.
Je stalgenoten zullen je ook niet erg dankbaar zijn als jouw paard hun paarden ook besmet.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:30

Als de paarden met elkaar in contact geweest zijn de kans op besmetting al geweest. en citroensap helpt echt geweldig.Schimmels overleven niet in een zure omgeving.Heb zelf ook wel eens een paar ringwormen gehad en zat niet te wachten op chemische rotzooi.Ook gewoon citroensap en margarine gebruikt en binnen een paar dagen was het weg.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:43

Als het helpt waarom dan ook niet? Smeer je dan eerst de margarine of de citroensap of maak je een mengseltje en zo ja hoe staan dan de verhoudingen van citroensap en margarine