spat aan beide achterbenen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

akerna

spat aan beide achterbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 20:15

merrie bij mij op stal heeft spat aan beide achterbenen. kun je hiermee nog rijden? ze staat nu nog op blote voeten, heb al wel gelezen over speciaal beslag ervoor. kun je daarmee rijden (bijv alleen stappen beetje draven? of zo op blote voeten?

ze wil aan de hand niet erg goed aandraven. ook stappen gaat nu niet altijd even lekker (aan de hand dan, gereden wordt ze nu dus absoluut nie)

wie kan me er wat over vertellen. vindt r nu een beetje sneu, niemand kijkt echt naar dr om omdat ze niet gereden kan worden. terwijl ze een poets en knuffelbeurt erg lekker vind.

carola

Re: spat aan beide achterbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:34

Tja, dat is zo echt niet goed te zeggen. Sorry.
Hoe erg is de spat? Als ze nu al moeite heeft met (zuiver) stappen en draven, dan zie ik het somber in eerlijk gezegd. Speciaal beslag kan best helpen maar het kan geen wonderen verichten.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 20:50

ik heb laatst ergens op internet een foto gezien, weet alleen niet zo gauw waar. maar zo had zij t ook. volgens mij best wel groot. kan t zelf niet goed zeggen, heb er niet zoveel verstand van.

op zicg stappen gaat wel, maar ze moet wel even op gang komen. terug naar de wei loopt ze wel vrij vlot.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:59

je moet dat paard vaak wandelen, dan houd je dr spatwarm (dit houd in dat als je wandeld er gewrichtsvloeistof vrijkomt waardoor ze waarschijnlijk wat beter gaat lopen na een tijdje lopen)
draven met spatpaarden zou ik niet doen, de meeste halen de afstand met hun spat been (benen in dit geval) niet, waardoor ze erg veel moeite hebben met regelmatig lopen. galopperen kan doorgaans wel makkelijker.
Speciaal beslag zou misschien kunnen helpen, maar echt rijden weer? denk dat als ze gewoon regelmatig loopt het wel kan, veel stappen (en heeeeeel goed instappen!) weinig draf en wat galop meer niet. (rechte lijnen! geen voltes oid.)
heeft ze dikke benen? in welk stadium is de spat?

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:26

ok vaak wandelen dus. ze moet binnenkort toch van het veulen af dus dat komt mooi uit. de hoefsmid sprak ik vandaag over haar. hij is niet echt heel positief, maar goed. hij bekapt haar al wel op speciale manier. ze heeft verder geen dikke benen (staat nu ook nog dag en nacht buiten) en welk stadium kan ik niet zeggen. volgens mij niet echt t begin meer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:00

Mijn paard heeft ook spat aan een achterbeen. En ik doe er alles mee, Dressuur springen enz. Die van mij heeft nergens last van. Ik moet alleen zorgen dat ik goed instap en dat ik hem over zijn rug rij.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:45

Tildren geeft vaak goede resultaten bij Spat !

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:07

carola schreef:
Hoe erg is de spat? Als ze nu al moeite heeft met (zuiver) stappen en draven, dan zie ik het somber in eerlijk gezegd. Speciaal beslag kan best helpen maar het kan geen wonderen verichten.

Zeker weten wel!! Mijn paard heeft artrose, nu ze speciaal wordt bekapt (zodat haar pas ruimer wordt) en speciaal beslag, loopt ze weer zuiver!

Natuurlijk merk je nog wel dat ze artrose heeft. B.v. als je niet lang genoeg warm draait, dan gaat ze onregelmatig lopen. Ook kan ik niet meer veel figuren en voltes rijden. Maar echt waar, dat beslag heeft echt wonderen verricht!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:50

Is de spat vastgesteld door een da? Wat Mist zegt sluit ik me bij aan Tildren kan goede resultaten geven, maar ook speciaal beslag is een absolute must. Mijn 6 jarige merrie heeft ook spat en na een moeilijk half jaar (2x toediening tildren en speciaal beslag) gaat het nu stukken beter. Ze loopt als nooit te voren!
Het is wel belangrijk dat een spatpaard voldoende beweging krijgt en bij instappen de tijd krijgt warm te lopen. Vaak is galop hun moeilijkste gang omdat ze dat het binnenachterbeen er meer onder moeten zetten. Zorg dat je in het begin veel rechte lijnen rijdt, longeren is uit den boze. Indien je meer info wilt, kun je een pb'tje sturen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:19

Mijn 19 jarige ruin heeft vanaf zijn 13e spat linksachter.
Heeft een jaar vakantie gehad op het land, toen weer voorzichtig begonnen,wel met speciaal beslag eronder: een wigje aan de buitenkant van de hoef. Nu loopt hij op blote hoeven en bepaalt zelf zijn hoefstand, hij staat nog iets langer aan de buitenzijde van de achterhoef links. Speciaal beslag kan je beter niet te lang doen, na een bepaalde tijd is de spat "uitgehard".
Hij is nu wat ouder en heeft vaak moeite in de draf, hipt dan om zijn linkerbeen eronder te krijgen, logisch, dat is stijver door de spat.
In de linkergalop heeft hij nu ook wel problemen. We houden hem in beweging met veel en langdurig stappen, daarna loopt hij heel redelijk, hij wil ook graag. Dressuur is moeilijk, hij wil wel( hij was M) maar kan het niet meer voor elkaar krijgen. Als we in de bak rijden, is het veel lange lijnen en grote voltes in stap. Het gaat, sinds hij op blote hoeven staat, weer wat beter. Gezien zijn leeftijd en zijn stramheid in het koude seizoen, gaan we beginnen met een glucosamine-chondroïtine product.
Hij heeft ook wel baat bij warmte, dus als het erg koud is, krijgt hij eerst een massage met een arnica product op het spronggewricht en daaromheen een warme bandage. Dan is ie voorverwarmd, zeg maar.Dan loopt hij makkelijker.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringen, PB me anders even.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:21

Jetta schreef:
Hij heeft ook wel baat bij warmte, dus als het erg koud is, krijgt hij eerst een massage met een arnica product op het spronggewricht en daaromheen een warme bandage. Dan is ie voorverwarmd, zeg maar.Dan loopt hij makkelijker.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringen, PB me anders even.

heb je het idee dat dat echt werkt??? merk je het verschil heel erg als je het niet doet? En waar merk je dat dan aan?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:28

Ja, door warmte is hij minder stijf en beweegt dus makkelijker. Hij heeft in de zomer ook minder stijfheid door de warmte en natuurlijk door de weidegang.
Vergelijk het maar met mensen met artrose, die hebben vaak baat bij warmte en mijn paard dus ook. Arnica is een product dat warmte brengt. Nog beter zou zijn arnica cuprum, daarin zit koper, wat de warmte geleidt.
Ik gebruik bij voorkeur geen gel voor de warmtebandage, dat voelt nl. erg koud aan, maar arnica-olie. Een goede plantaardige olie wordt geen kliederboel, omdat het helemaal wordt opgenomen. Ik gebruik dus nooit een olie op basis van minerale olie.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:40

Vertel eens meer Jetta! Stel je dat zelf samen? Die olie met Arbica, of is dat ergens te koop? Ik gebruik Arnica Compositium Gel van de paarden drogist op Jeddah die in lichte mate spat heeft.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:03

Ja, ik heb ook een tijd die gel gebruikt, maar vind het te koud.
Ik koop arnica-olie van Weleda.Een ander goed merk is Wala. Ik weet niet of je de arnica-cuprum olie zo kunt krijgen, of alleen op recept. Alles wat ik gebruik komt uit de antroposofische hoek.Ook de massage die ik gebruik. Gewoon de olie erop smeren is ook al fijn, maar ik doe het met massage.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:08

Jetta schreef:
Ja, door warmte is hij minder stijf en beweegt dus makkelijker. Hij heeft in de zomer ook minder stijfheid door de warmte en natuurlijk door de weidegang.
Vergelijk het maar met mensen met artrose, die hebben vaak baat bij warmte en mijn paard dus ook. Arnica is een product dat warmte brengt. Nog beter zou zijn arnica cuprum, daarin zit koper, wat de warmte geleidt.
Ik gebruik bij voorkeur geen gel voor de warmtebandage, dat voelt nl. erg koud aan, maar arnica-olie. Een goede plantaardige olie wordt geen kliederboel, omdat het helemaal wordt opgenomen. Ik gebruik dus nooit een olie op basis van minerale olie.

Ik vind het altijd erg moeilijk te beoordelen. ik heb een grote pot met arnicagel staan en inderdaat dat wordt warm. Alleen masseer je op dat moment ook het gewricht waardoor het warmer wordt. Misschien moet ik eht gewoon proberen met gewone olie en met arnica en kijken of ik verschil voel. Jij doet er dus ook een bandage omheen voor de warmte, tijdens het rijden neem ik aan. Mijn paard met artrose is in de winter niet slechter dan in de zomer. Ik kan er nu pas echt op letten omdat ik het nu weet maar voor zover ik me kan herrinnerenis ze juist in de winter altijd beter. (overigens kan het bij mijn paard zijn dat ze eigenlijk niet zo veel last heeft van de artrose maar dat ze last heeft van de spieren in de schouder en nek).

Ach ik probeer het gewoon een weekje dan merk ik het vanzelf.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:08

Klinkt super,maar waar koop je dat dan?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:58

Meryl schreef:
carola schreef:

Zeker weten wel!! Mijn paard heeft artrose, nu ze speciaal wordt bekapt (zodat haar pas ruimer wordt) en speciaal beslag, loopt ze weer zuiver!

Natuurlijk merk je nog wel dat ze artrose heeft. B.v. als je niet lang genoeg warm draait, dan gaat ze onregelmatig lopen. Ook kan ik niet meer veel figuren en voltes rijden. Maar echt waar, dat beslag heeft echt wonderen verricht!

Zeker weten dat speciaal beslag wonderen kan verrichten !!!
Mijn paard met al 15 jaar arthrose loopt nu al bijna 5 jaar zuiver door speciaal beslag + dat de arthrosevorming gestopt is !

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:01

Een vriendin van mij heeft ook een pony met spat, en ze reed nog gewoon wedstrijden, ze w0u ook starten in het springen maar dat heeft de dierenarts afgeraden omdat dat niet echt bevordelijk was voor zijn benen, ze is nu helemaal gestopt met wedstrijden, maar ze is nog zeer fanatiek recreatief aan het rijden, en het beestje loopt er niet minder om

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:07

Oh ja, mijn Mist heeft trouwens ook spat (na een gebroken griffelbeentje door bovengenoemd arthrosepaard) Die liep na 4 mnd weidegang weer compleet zuiver. Dat is nu 5 jaar geleden en Mist is nu 23 jaar. Dressuur, springen etc. alles kan en is geen probleem !

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 20:39

bedankt voor de tips.
ik ga iig morgen even met haar stappen aan de hand over de weg.
om erop te gaan zitten vind ik zelf nog beetje eng, voornamelijk omdat ik niet weet hoe ze is ermee (wel beleerd) en dat ik haar geen pijn wil doen. (als ze goed had gelopen was ik er wel opgegaan hoor, niet dat ik bang ben, maar vanwege de spat.

ik hoor toch verschillende verhalen over spat, de hoefsmid dacht dat t niet echt meer wat zou worden.
maar ik zie t wel, tis niet mijn paard, maar goed ze is wel erg lief.

oh ja mn verzorgpony (is inmiddels overleden) had ook artrose en die reed ik idd ook nog gewoon. stond eerst op medicijnen van de da en daarna zonder. was idd ook lekker lang losstappen en warm rijden.