Jaarling verkouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinanda

Jaarling verkouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:19

Mijn jaarling is verkouden, d.w.z. er komt behoorlijk wat blanke snot uit haar neus en af en toe hoest ze. Mijn vraag is hoe lang zal ik dit aankijken? Ze krijgt nu sinds 4 dagen Fenegriek door het voer maar ik zie nog geen verbetering. Echt ernstig is het niet, en het liefste heb ik ook dat zij het zelf oplost maar aan de andere kant het duurt nu al ruim een week en hoe ernstig is dat of is het normaal voor deze tijd van het jaar?
M.a.w. hoe lang kijken jullie gemiddeld een verkoudheid aan?

Xox

Re: Jaarling verkouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:20

Ik zou er toch een DA bij laten halen. Zeker bij neusuitvleoing. Foenegriek ondersteunt de luchtwegen tegen het hoesten enz, maar als ze het al hebben helpt het niet. Je paard zal wat anders moeten hebben zoals Bisolvon, Sputolysin of Ventipulmin. dat kan de DA bekijken. Zodat het zo snel mogelijk over is voordat blijvenden schade is ontstaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 06:45

wat zou je zelf doen als je verkouden bent?
als het echt wat te lang duurt kun je altijd de veearts bellen en vragen wat het beste is.

het is wel de tijd van het jaar he, regen, snachts koud en soms wil dat dan wel gebeuren..
die foenegriek is wel goed, gewoon blijven geven.

ik vind zelf dat een verkoudheid na een week echt over moet zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:41

Een hoestend paard nooit aankijken ! gelijk bellen

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:09

Ik heb vandaag de DA erbij laten komen. Het bleek een virusje te zijn waar veel paarden last van hebben op het moment, maar ik ben ozo blij dat de DA toch is geweest. We hebben een hoestdrankje gekregen en nu moet het gauw over zijn. Maar ik heb wel weer wat geleerd. Idd een hoestend paard nooit aankijken en een DA bellen!

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 06:34

Het is heel normaal dat jaarlingen een verkoudheid krijgen. Vaak krijgen ze er ook een keelontsteking nog eens bovenop. Het is niets om je zorgen over te maken en ieder jong paard van die leeftijd krijgt dit. Je moet het wel goed in de gaten houden en er op tijd een dierenarts bij halen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:28

Het is zeker normaal dat jonge paarden dit krijgen maar het moet ook behandelt worden op tijd. Dat vergeten veel mensen helaas waardoor een verkoudheidje of een virusje al gauw overgaat op chronisch hoesten

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:53

Xox schreef:
Het is zeker normaal dat jonge paarden dit krijgen maar het moet ook behandelt worden op tijd. Dat vergeten veel mensen helaas waardoor een verkoudheidje of een virusje al gauw overgaat op chronisch hoesten

mijn 2,5 jarige wehls A is ook verkouden geweest
ze hoest heell af en toe nog, maar vorige week is de DA geweest en zij dat de longen goed klonken, enik me dus geen zorgen hoefde temaken..

hij zei dat veel dieren en mensen verkouden worden nu....

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:52

melanie20 schreef:
Xox schreef:

mijn 2,5 jarige wehls A is ook verkouden geweest
ze hoest heell af en toe nog, maar vorige week is de DA geweest en zij dat de longen goed klonken, enik me dus geen zorgen hoefde temaken..

hij zei dat veel dieren en mensen verkouden worden nu....

Dat klopt wel. Maar bij elke hoest van een paard kunnen er longblaasjes kapot gaan. waardoor het paard dus minder lucht zal krijgen. Geef je, je paard er bijvoorbeeld Bisolvon voor dan verzacht de luchtwegen en lost slijm op waardoor het paard minder zal hoesten en er dus minder kans hierop is. Het hoeft niet alleen in de longen te zitten ook in de voorste luchtwegen kan een probleem zitten dat behandelt moet worden. Dus dan kunnen de longen wel schoon om zijn. Bij ons krijgen de paarden in de praktijk van de DA Bisolvon als het paard langer dan 5 hooguit 7 dagen hoest. Helpt dit niet en/of zijn de longen niet schoon nemen we een poeder die wat sterker is. Maar meestal ben je er met een weekje Bisolvon mits je er op tijd bij bent wel van af en kan je pard weer opgelucht ademhalen en presteren.

Suzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:21

Mijn shetlander van 2 jaar, is ook verkouden snotneus en prut ogen. Zijn longen klonken ook schoon. Ik moest hem twee weken, twee keer per dag Equimucin geven dat is een poeder. Een soort bisolvon in poeder vorm zeg maar. Bij hem kwam het slijm wel los maar hij ging er nu ook bij hoesten, nu zit meneer aan de ventipulmin.
Ik ben benieuwd of het gaat werken, ik ben er vandaag mee begonnen.

Mijn veearts zei ook dat veel pony's er last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:16

Van de foenegriek afhalen en flink laten uitzieken! Ze moeten een immuunsysteem opbouwen, en dat krijgen ze niet door ze allerlei spul te geven!

Zelf knap je ook het beste op, als je gewoon uitziekt!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:20

Mijn paard heeft net een maand lang gehoest! Heeft diverse middeltjes gekregen die allemaal niet hielpen. Of misschien toch wel een beetje Gelijk toen hij begon met hoesten is hij op echt goed geweekt hooi overgegaan, en erg veel naar buiten. stof moeten ze op zo'n moment echt niet binnen krijgen...

suussiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:12

Hoe duur is dat gemiddeld eigenlijk? Om een veearts te laten luisteren bij een verkouden paard?

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:58

ik was 140 euro kwijt... Maar dat was met 2 poedertjes