peesblessure,hoe moet ik ermee om gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

peesblessure,hoe moet ik ermee om gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 19:25

Mijn vp heeft sinds vorige woensdag een peesontsteking opgelopen tijdens de galop.

=>Woensdag 21/9 is het gebeurd,toen kon hij nog redelijk stappen naar huis toe(gebeurde tijdens wandeling)
=>donderdag was het heeeel slecht(hoe precies weet ik niet,ik was met school weg)
=>vrijdag was het beter,maw hij kon zich verplaatsen maar hij had heel veel pijn,de DA kwam ook,hij kreeg een ontstekingsremmer en antibiotica,hij zei 2x per dag douchen,beide benen(hij had het aan zijn rechtervoorbeen)
Toen is het wat gebetert
=>maandag kwam hij weer eens langs en gaf dezelfde prikken en als commentaar gaf hij dat hij opmerkelijk gebetert is ,nu moest ik nog maar 1x per dag spoelen
=>dinsdag kregen we van de staleigenaar(ervaren persoon)extra advies mee:Spoelen,dan AnimalIntex opdoen,bandage erondom en nadien bandage extra nat maken,2x per dag wordt dit gedaan

Nu loopt hij veel beter met de steun(hij sleurt me overal mee,zelfs op de paddock) maar niet zo goed zonder steun,met steun stappen we ongeveer 25m per dag,zonder 5m(van stal naar douche)

Maar nu vroeg ik me af,wat moet ik doen?Zo voort blijven doen?Stappen?Hebben jullie tips?Ervaringen?Wanneer kan hij vrij rondlopen?En als hij dat doet,moet ik iets speciaals doen,op letten?Graag zoveel mogelijk advies!!!!

Kenzo

Re: peesblessure,hoe moet ik ermee om gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 07:22

Mijn merrie heeft een jaar stil gestaan met een peesblessure. Dat is anders dan een peesonsteking. Ik kan je wel vertellen wat ik deed maar het genezingsproces is bij een onsteking heel anders dan bij een blessure. Als je vragen hebt zou ik de DA bellen. Die kan je overal antwoord op geven. Hij weet precies wat het paard heeft en heeft het gezien. Voor ons is het moeilijk om te zeggen wat je moet doen. Wel heel veel sterkte, het komt goed!!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 08:32

Kenzo schreef:
Mijn merrie heeft een jaar stil gestaan met een peesblessure. Dat is anders dan een peesonsteking. Ik kan je wel vertellen wat ik deed maar het genezingsproces is bij een onsteking heel anders dan bij een blessure. Als je vragen hebt zou ik de DA bellen. Die kan je overal antwoord op geven. Hij weet precies wat het paard heeft en heeft het gezien. Voor ons is het moeilijk om te zeggen wat je moet doen. Wel heel veel sterkte, het komt goed!!

Tja dat is waar,hopelijk wilt de eigenaar de DA bellen,zelf kan ik het niet
Deed je iets tegen verveling in haar stal?Want mijn vp begint nu al wild te doen en verveelt zich enorm,ben bereid om zelf iets te maken

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:06

Hoi,
Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad (geen ontsteking, maar een distorsie = verdraaiing).
Ze heeft twee weken volledige boxrust gehad en daarna een half jaar boxrust in combinatie met twee keer daags stappen aan de hand op het harde. De eerste weken verveelde ze zich erg en heb ik een bal gekocht met likit blokjes daarin, zodat ze toch nog iets te doen had. Bovendien heb ik haar zo vaak als ik kon uit de stal gehaald (lekker poetsen en knuffelen, ff beentjes afspuiten op de wasplaats enzovoort) en veel aandacht gegeven. Ook heb ik de stalbaas gevraagd om zo vaak mogelijk per dag te voeren. Gewoon kleine porties, maar dan heel vaak.
Twee maand geleden heb ik haar weer opgepakt onder het zadel. Eerst alleen maar stappen en rechtuit. Pas toen ze wat rustiger was onder het zadel (ze was nogal bokkerig in het begin) ben ik voorzichtig met haar aan de hand gaan grazen, om haar alvast weer aan het gras te laten wennen. Na enkele weken aan de hand grazen heb ik haar een keertje voorzichtig losgelaten. Dat ging eigenlijk vanaf het begin goed en nu staat ze dagelijks weer een paar uur in de wei. Ik train haar momenteel ook weer gewoon en we hebben vorige week onze eerste wedstrijd gereden in het M1.
Veel succes met je paardje, maar doe alsjeblieft voorzichtig met alles wat met een pees heeft te maken. Pezen helen heel langzaam en slecht en blijven lang gevoelig. Het kan zijn dat de pijn weg is, maar de pees nog niet geheeld. Dus voorzichtigheid is geboden!

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:09

wat ik nog vergeet te vermelden: Na enkele weken op stal, legde mijn paard zich neer bij het feit dat ze op stal moest blijven. Ze beruste zich erin. Op zich natuurlijk fijn dat ze zich er niet tegen verzette, maar ze was in die periode niet helemaal zichzelf.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:21

Blue_Star schreef:
Deed je iets tegen verveling in haar stal?Want mijn vp begint nu al wild te doen en verveelt zich enorm,ben bereid om zelf iets te maken

Hier is niks aan te doen. Dit is heel erg vervelend maar je kan daar heel weinig aan doen. Ik zorgde dat als ik er was ze er bijna 2 uur uit kwam. Dan poeste ik haar spoot haar benen af en we stapten. In de zomer graasde ik met haar aan de kant en hadden we een stukje op het land afgezet wat net zo groot was als haar stal. Ze kon dan wel naar buiten maar geen verkeerde bewegingen maken. Ze was daar erg blij mee.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 09:32

Weet er soms iemand dat topic waar je een foto zag van de pezen van het been?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:36

Alles is afhankelijk van de ernst van de peesblessure. Hoeveel is er beschadigd? Pas als je dat weet kan je de therapie vaststellen. Om de ernst goed te bepalen is absoluut een scan van de dierenarts nodig. Als er veel beschadigd is, is het goed om de genezing te laten verbeteren door shoktherapie of behandeling van een fysiotherapeut. Als er weinig beschadigd is kan geduld, afspuiten en stappen op de harde weg voldoende zijn.
Een peesblessure of peesontsteking is trouwens hetzelfde.
Je bent zeker 3 maanden tot een jaar kwijt, ook met fysiotherapie. Alleen zal het dan kwalitatief beter herstellen.
Succes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:01

heleenxx schreef:
Alles is afhankelijk van de ernst van de peesblessure. Hoeveel is er beschadigd? Pas als je dat weet kan je de therapie vaststellen. Om de ernst goed te bepalen is absoluut een scan van de dierenarts nodig. Als er veel beschadigd is, is het goed om de genezing te laten verbeteren door shoktherapie of behandeling van een fysiotherapeut. Als er weinig beschadigd is kan geduld, afspuiten en stappen op de harde weg voldoende zijn.
Je bent zeker 3 maanden tot een jaar kwijt, ook met fysiotherapie. Alleen zal het dan kwalitatief beter herstellen.
Succes!

Volgens mij is het een peesverrekking en een bloeduitstorting
Zal dan ook nog een scan nodig zijn?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:11

Dat is allebei niet van buiten te zien. Een bloeduitstorting zal door drukking enige schade aan kunnen richten maar hoeft niet ernstig te zijn. Bij een verrekking zullen er vezels van de pees beschadigd kunnen zijn.
Dus in beide gevallen weet je het van buiten niet. Er kunnen vezels beschadigd zijn. Soms lijkt het van buiten af gezien van niet, maar is de kwaliteit van het peesweefsel toch verminderd, waardoor, als je later weer rijden gaat, er heel gauw toch wat verder beschadigd kan worden.
Hoe eerder je wat weet, hoe beter. Het kost wel even wat geld van de scan, maar je kan een gepast beleid voeren en latere problemen voorkomen. Je weet het in ieder geval zeker dan.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:13

nog even extra erbij: vraag je altijd ook even af waar de bloeduitstorting vandaan komt, dan moet er toch wat kapot zijn. Bovendien kan dat bloed slecht weg uit een onderbeen, waardoor je toch even op moet passen

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 07:51

heleenxx schreef:
Succes!

Dit is niet waar. Een onsteking is heel iets anders dan een blessure. Bij een onsteking is het genezingsproces heel anders dan bij een blessure. Bij een blessure is er iets stuk en bij een onsteking is het onstoken. Het woord zegt het eigenlijk al...Bij een onsteking ben je vaak veel minder lang bezig dan bij een blessure.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:52

Je hebt 2 soorten ontstekingen: bacteriele en niet-bacteriele. In het geval van een peesontsteking waarbij er geen spake is van een wond, is er sprake van een niet-bacteriele ontsteking. Anders gezegd, een peesirritatie of peesblessure.
Een bacteriele ontsteking van een pees lijkt me in dit geval niet, dat haal ik niet uit het verhaal.
Volg je het nog?

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:59

Mijn paard heeft aan de achterkant van het voorbeen een wat harde plek. Ze loopt niet kreupel (voor zover ik de laatste tijd zag).
Heb nu een week niet gereden, ze is wel 2 keer gelongeerd, in het begin was ze even onregelmatig, daarna niet. Wat kan het zijn en wat moet ik doen?

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:38

Tis een peesblessure..... 2maand boxrust, daarna een maand in kleine wei en dan weer een peesscan maken...

mieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:45

ik zou gewoon naar een goede kliniek gaan om een peesscan te laten maken en daar de wijze raad op volgen van artsen..dan pas weet je wat er niet goed zit