nierproblemen bij paarden wie ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

nierproblemen bij paarden wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 18:38

Hoe kun je zien dat een paard nier of blaasproblemen heeft?
wat zijn de symptomen en wat kun je eraan doen?
Alle informatie hierover is welkom.

Vala

Re: nierproblemen bij paarden wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:53

Mijn paard werd erg stijf en opgeblazen. Nieren doen 2 dingen: ze zorgen voor de afvoer van vocht en voor de afvoer van afvalstoffen.
Door de afvalstoffen kreeg mijn paard verzuring en werd hij stijf. Door bijv een hoog ureum gaat een paard zich naar voelen, bij mensen uit zich dit door hoofdpijn, misselijkheid en moeheid.
Doordat het vocht in de circulatie blijft en niet uitgeplast wordt krijgt het hart het zwaar te verduren. Dit kan zich uiten in kortademigheid, conditieverlies.
Bij beginnende nierproblemen zie je vaak verkleuring van de vacht, dofheid, is je paard snel moe en kortademig. Maar dit kan natuurlijk ook op veel andere dingen duiden zoals een virus.
Mijn paard is door een homeopaat geholpen omdat de DA niet wist wat hij eraan moest doen.
Ik blijf dit bijzonder vinden, ben zelf dialyseverpleegkundige en werk dus met menesen die geen nierfunctie meer hebben. mijn paard had ook nog maar heel weinig nierfunctie(was te zien in het bloed) en die werd met homeopathische middelen weer beter terwijl ik hiervan bij mensen nog nooit gehoord heb dat zij beter konden worden. Als dat zo zou zijn zaten er niet zoveel mensen aan de dialyse!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 07:25

Het paard van mij zus heeft ontstoken nieren gehad. De nieren van een paard liggen net achter het zadel. Hij gooide dus iedereen die op zijn rug zat er van af. Het deed bij hem pijn tijdens het rijden en poetsen. Na homeopatische middelen was hij hier snel van af.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:29

mijn paard was ook erg opgeblazen, iedereen vond hem gewoon te dik, maar ik zag zelf wel dat het iets anders was.

Ik heb er een holistisch DA bij gehaald en inderdaad: verminderde werking van de nieren.

Hij heeft een kuur met druppels gehad (homeopatisch) (2 weken 2 x per dag) en je zag hem dunner worden. Het hele proces heeft nog 2 wel 2 maanden geduurd met ups en downs maar nu is het goed.

Een stalgenoot van me heeft de reguliere DA bij haar paard gehaald met nierklachten en die kan er helemaal niets aan doen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:02

Wat is dat dan voor homeopatisch middel? Of is het een mengsel wat ze zelf samen stellen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:06

blaas en niercompositum van de Groene Os
wat erin zit, staat op het flesje, maar de lettertjes zijn te klein, ik kan ze niet lezen....

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:43

Okay bedankt smurf, daar heb ik wat over gelezen. Ponto krijgt nu hoefcompositum van de groene os. Die hebben wel goed spul geloof ik.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 11:50

ik vraag dit eigenlijk omdat een paard wat ik aan het inrijden ben voor andere mensen, een 3 jarige haflinger hengst.
Drinkt zo ontzettend veel, en hij plast zeker een keer of 10 op een dag.
Hij staat alleen snachts op stal, en die is iedere morgen kletsnat! Ik haal er dan gewoon een hele kruiwagen nat vlas uit. En buiten in de paddock zie je aan het eind van de dag ook zo een plek of 5 a 6 waar hij geplast heeft.
Ik dacht misschien aan nier of blaasproblemen, maar hoe jullie het zeggen zou hij juist minder moeten plassen en er opgeblazen uit moeten zien. Dat is hij niet. Hij ziet er verder gezond uit, goede conditie, glanzende vacht ect.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:10

Er zijn paarden die gewoon zoveel plassen ook kan dit ontstaan na bepaalde ziektes die met gifstoffen te maken hebben. Onze chronisch hoefbevangenmerrie plast ook heel veel en moest ook elke dag een kruiwagen vlas uit. Dar is eigenlijk weinig aan te doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:40

Ja Ponto is ook hoefbevangen (en heeft cushing) en hij plast ook meer maar dat zal ook wel deels komen van de medicijnen daar moeten de nieren ook vaak wat harder mee werken om de boel af te voeren.