Stikken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Stikken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 16:37

Hey, ik had een vraagje.... Net ging ik mn paard ff biks voeren, en toen ze ongeveer de helft ophad (3/4), begon ze heel erg te flamen, en een soort beweging te maken alsof ze moest overgeven (onderhals dik, en van achter naar voren "opzetten"zoals je dat zelf ook hebt met overgeven), nou weet ik dat een paard dat niet kan. Heb een stukje met haar gelopen, ging ze ook steeds weer stil staan, en die beweging maken, later hield ze op. Ik was best wel in paniek, heb dit nog nooit gezien bij haar.... Ze staat dag en nacht buiten, krijgt een keer per dag wat biks (doet nu ook ff nix), ze is nu 64 dagen drachtig.
Oh ja, ze was niet aan het schrokken naar mijn idee....

Wie heeft dit ook wel eens gehad, of weet wat het is??

XXX Jessy

FlairS

Re: Stikken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:39

Slokdarmverstopping.Was het nu weer over?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 17:11

Het was al heel snel weer over gelukkig.... Maar ik was gelijk al van plan dierenarts te bellen, alleen is mn frans niet zo goed:+
Kunnen ze een slokdarm verstopping krijgen van schrokken of zo?? en hoe voorkom je het??
xxx

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:13

mijn paard heeft er ook last van.
WATER GEVEN EN LOPEN! is het beste
Als het vaker gebeurd moet je er water bij doen, hij schrokt het teveel.
Maar wat het ook kan zijn, is dat het verteringstelsel er gewoon niet tegenkan. Mijn paard, heeft tot zijn 6de altijd biks gehad, ze werd zeven en kon het niet meer verteren.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:17

Klinkt idd. als een lichte slokdarmverstopping.
Een van mijn paarden heeft het een periode meerdere dagen achter elkaar gehad, was ook niet aan het schrokken maar het bleef wel hangen.
Wat ik van de VA moest doen was hem slobber geven (als hij daar te fris van wordt doe je gewoon zemelen met water) en daar het biks door doen, goed nat maken hoor, het moet druipen anders krijg je van de zemelen weer een verstopping.
ik moest dat een week lang doen en daarna de zemelen weg laten en alleen het biks nat maken en iedere dag iets droger geven.
Dat van die zemelen heb ik niet gedaan, ik ben i.v.m. verstoppingen juist huiverig voor zemelen dus ik kan je dat ook niet aanraden maar het voer zelf gewoon nat geven wel. Ik ben na een week iedere dag wat minder water erdoor gaan doen tot hij weer gewoon droog at, daarna heeft hij het gelukkig nooit meer gehad.
Pas ook ontzettend op met brood, bij een paard wat makkelijk verstopt moet je geen brood gaan geven, dat kan heel lelijk blijven hangen.
Succes!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:47

Heeft je paard misschien last van de tanden? Wisselen of haken, enz. Dan kauwen ze niet goed en kan dit ontstaan. Ook schrokken, verkeerd voedsel, enz kan dit veroorzaken

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 18:24

Ik denk zelf niet dat het door de tanden komt, ze is negen, en een half jaar geleden nog naar de tandarts geweest..... Ik geef dr al een keer per week zemelen, dus dat ga ik nu wel ff elke dag doen met flink wat water erbij...... Na het lopen ging het idd al weer beter, water wou ze op dat moment niet drinken, later wel....
Heel erg bedankt allemaal!! xxx

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:25

je kunt het voorkomen door een paar stenen in de voerbak te leggen (niet klein en mooi rond, of een liksteen wil ook wel helpen). Dan moeten ze die stenen steeds aan de kant schuiven en eten ze wat langzamer. Was een tip die ik ooit van een DA kreeg).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:37

Helaas heb ik dit ook al drie keer meegemaakt met mijn paard. Is duidelijk een lichte slokdarmverstopping. Het ziet er enger uit dan dat het levensbedriegend is.

Tips te voorkoming:
- voorkomen dat ze te gulzig eten door bijv. stenen in de voerbak
- biks nat maken of vervangen door muesli of slobbe rgeven

Kan het zijn dat er een ander paard in de buurt stond waardoor ze het idee kreeg dat ze snel moest eten. Of had ze erge honger door slecht weer?

Wat ik, op aanraden van de dierenarts, doe bij een verstopping is met een tuinslang water in haar keel laten lopen. Hierdoor word de prop zacht en week en glijd deze makkelijker door. Verder kan je de hals masseren richting de maag natuurlijk.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:27

Anya schreef:
je kunt het voorkomen door een paar stenen in de voerbak te leggen (niet klein en mooi rond, of een liksteen wil ook wel helpen). Dan moeten ze die stenen steeds aan de kant schuiven en eten ze wat langzamer. Was een tip die ik ooit van een DA kreeg).

Zou het niet met een liksteen doen. Als een paard eens water in debak heeft door soppen, wat vele doen dan lost er teveel van de liksteen op. Sommige paardden drinken dit later weer op. kende een paard waarvan de eigenar dit ook deedt en dat paard had later een nierprobleem door teveel zoutopname.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:59

Liksteen is idd. ook een goed idee, dat deed ik ook toen ze bij mij nog voer in de voerbak kregen, nu krijgen ze het gewoon op de grond, kan je ook nog doen, dan kan je het meer uitspreiden zeg maar.
Lijkt mij overigens een extreem geval van die zoutopname wat hierboven staat hoor maar goed, kan natuurlijk wel. Is gewoon heel simpel te voorkomen door gaatjes in de voerbak te boren zodat eventueel water er niet in blijft staan maar dan moet je je slobber natuurlijk weer ergens anders in geven

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:06

liksteen is een goed idee! Helpt bij mij ook

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:36

de mijne heeft dat ook een keer gehad. en reken maar dat het er aan de voorkant weer uit kwam. das echt vies. zo'n prop slijm met eten