ervaringen knieblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

ervaringen knieblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 21:12

Mijn haflinger heeft waarschijnlijk een knieblessure aan haar rechter achterbeen. Het "waarschijnlijk" is omdat er op de kliniek verder niks te vinden was (kreupelheidsonderzoeken en foto's gemaakt etc) terwijl ze al een tijdje niet zuiver loopt.
Verschillende deskundigen (veeartsen, steffi van der laarse en hoefsmid) hebben haar zien lopen, en zij denken dat het haar knie is. Aan het gewricht zelf (foto's) was niks te zien, dus dan zal het iets met de banden/kapsel/meniscus kunnen zijn.
Evita staat nu 4 maanden op rust, en er zit wel verbetering in. Ze staat nu helemaal zonder pijnstillers en loopt in stap goed. Ik wandel met haar en heb de tip gekregen om niet rechtsom te draaien.
Het maken van een echo van de knie is me voorlopig nog even afgeraden, omdat dit niet zo veel informatie oplevert en bij koudbloeden erg lastig schijnt te zijn.

Afgelopen week is de hoefsmid geweest, hij heeft wel nagedacht over speciaal beslag (volgensmij een soort wig aan de buitenkant van het ijzer, waardoor haar knie iets zou draaien), maar wil dit nog even niet doen omdat er ook nadelen aan zitten. Hij heeft nu haar achterijzers eraf gehaald zodat ze zelf een beetje haar stand op kan zoeken.

Is er iemand die ervaring heeft met paarden met een knieblessure? Hoe lang staat een paard bij een knieblessure gemiddeld op rust? Heeft iemand ervaring met speciaal beslag of nog andere tips?

Mijn haflinger is 18, dus het herstel zal door haar leeftijd waarschijnlijk ook wat trager zijn.

heleenxx

Re: ervaringen knieblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:59

Het hangt helemaal van de oorzaak van de blessure af. Zijn zijn kruisbanden beschadigd, of een meniscus, of zijn kraakbeen? Zij zijn gewrichtsbanden uitgerekt of helemaal stuk? Allse wat bij mensen mis kan gaan kan ook mis gaan bij een paard. Pas als je weet wat de oorzaak is kan je zeggen wat de therapie is. Dus als je echt wat wilt weten, moet je je paard toch verder laten onderzoeken, kan ook best met koudbloeden.
Veel knieproblemen komen uit de rug vandaan, maar ik neem aan dat Steffi dat al onderzocht heeft dus kan uitsluiten.
Als het na een tijdje weiderust niet overgaat, zou ik echt overwegen om naar een goede kliniek te gaan.
Succes!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 08:59

Ja, Steffi heeft ook haar rug nagekeken, ze had inderdaad ook last van haar onderrug.. maar dat was waarschijnlijk het gevolg van haar manier van lopen doordat ze last had van haar knie. Haar rug is gemanipuleerd en ze heeft acupunctuur gedaan, dat heeft al heel veel geholpen.
Steffi raadde me af om een echo van haar knie te laten maken, ze vertelde dat het bij friezen, haflingers etc. vaak gewoon heel weinig opleverde, omdat ze onder andere een dikkere huid hebben waardoor het veel lastiger is. Op de kliniek hebben ze het ook nog niet gedaan, omdat ze eerst willen kijken of het met rust over gaat.
Ik zal binnenkort eens bellen naar een andere kliniek of utrecht hoe ze er daar over denken.

GCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:04

Mijn tinker heeft dit ook gehad, ze had zich verstapt tijdens een buitenrit. Ik heb vier maanden gestapt en toen was eht over, gezien de leeftijd van jou haf, zal het idd wat langer duren. Mijn tinker was 7.
De eerste 2 dagen mocht ik er ook niet aankomen, daarna ging het veel beter, maar ze is die vier maanden wel licht onregelmatig geweest, zeker niet enorm kreupel.

Succes ermee!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:51

Mijn fjord van 17 heeft afgelopen voorjaar (geloof in maart) een knieblessure gehad. Hij was uit zijn dak gegaan met longeren en daarna stond hij op 3 benen, hij kon amper meer lopen. Hij moest toen 2 dagen boxrust, en als hij daarna wat beter liep waren het waarschijnlijk zijn kniebanden verrekt. Als hij na 2 dagen nog zo slecht was was het misschien een scheurtje in de meniscus of gescheurde kniebanden. Gelukkig liep hij na 2 dagen een stuk beter. Ik moest toen 3 weken stappen, na 2 weken mocht ik erop stappen en na 4 weken in totaal ben ik weer rustig begonnen met rijden. Dit ging goed totdat hij na 10 weken bij de hoefsmid was geweest. Tijdens het beslaan wilde hij niet meer op dat been staan. Waarschijnlijk net verkeerde houding tijdens beslaan.
Toen heb ik weer 3 weken gestapt en ben daarna weer begonnen met rijden. Na weer 3 weken is hij op het land gegaan en heeft hij 10 weken volledige rust gehad.
Nu staat hij weer een maand op stal en ben toen weer begonnen met rijden en hij loopt weer helemaal goed.

Luwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:04

Ik heb net bijna hetzelfde verhaal geplaatst over mijn paard. Bij mijn paard is wel een echo gedaan, maar dit heeft inderdaad weinig zin, ze kunnen ook bij een KWPN er de kniebanden niet vinden.....Verder kreeg ik het advies twee maanden boxrust en stappen. Heb hem toch op het land gezet nu het nog kan, hij heeft een erg rustig karakter en kan dus nu zelf stappen.