Mijn haflinger heeft waarschijnlijk een knieblessure aan haar rechter achterbeen. Het "waarschijnlijk" is omdat er op de kliniek verder niks te vinden was (kreupelheidsonderzoeken en foto's gemaakt etc) terwijl ze al een tijdje niet zuiver loopt.
Verschillende deskundigen (veeartsen, steffi van der laarse en hoefsmid) hebben haar zien lopen, en zij denken dat het haar knie is. Aan het gewricht zelf (foto's) was niks te zien, dus dan zal het iets met de banden/kapsel/meniscus kunnen zijn.
Evita staat nu 4 maanden op rust, en er zit wel verbetering in. Ze staat nu helemaal zonder pijnstillers en loopt in stap goed. Ik wandel met haar en heb de tip gekregen om niet rechtsom te draaien.
Het maken van een echo van de knie is me voorlopig nog even afgeraden, omdat dit niet zo veel informatie oplevert en bij koudbloeden erg lastig schijnt te zijn.
Afgelopen week is de hoefsmid geweest, hij heeft wel nagedacht over speciaal beslag (volgensmij een soort wig aan de buitenkant van het ijzer, waardoor haar knie iets zou draaien), maar wil dit nog even niet doen omdat er ook nadelen aan zitten. Hij heeft nu haar achterijzers eraf gehaald zodat ze zelf een beetje haar stand op kan zoeken.
Is er iemand die ervaring heeft met paarden met een knieblessure? Hoe lang staat een paard bij een knieblessure gemiddeld op rust? Heeft iemand ervaring met speciaal beslag of nog andere tips?
Mijn haflinger is 18, dus het herstel zal door haar leeftijd waarschijnlijk ook wat trager zijn.