Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ik zou het dus niet doen. 
Paulatjuh schreef:Als de hoefsmid het zonder praam doet zou ik het ook zonder praam doen.. met veel geduld kun je er ook komen.
Ik hou meer van de oorzaak waarom hij zo vervelend doet aanpakken en geen hulpmiddelen daarbij gebruiken waardoor het nog nooit overgaat, die angst.
Maar dat is mijn meningIk zou het dus niet doen.

Whisperke schreef:je hebt toch van die hoefschoenen waar je speciaal het paard in kan zetten voor te baden?? en ik denk dat je op een gegeven moment gewoon moet doorzetten en hem op een of andere manier erover heen moet helpen begin eerst met de benen afspuiten met een slang en doe ondertussen een bakje vol met water en biotex. Pak geen emmer die is groot, maken ze eerder kapot en kunnen ze heel erg van schrikken asl ie omvalt. Dus gewoon een laag plastic pakje waar zijn hoef in kan. van een paar cm hoog. Wat ook vaak goed helpt. Als je het been er in hebt staan effe het andere voorbeen optillen dan zal die niet snel met z'n voet eruit gaan!! En ja hooinet, voerbal, brokjes je kunt het zo gek niet verzinnen

CD28 schreef:Haal een hoefzak! Geloof dat ze bij de dierenarts € 15,00 kosten. Je doet zijn hoef in de zak. Knoopt hem vast en daarna doe je er water met biotex in, bijvoorbeeld met een litermaatje. Je kan het het beste gewoon in de box doen. Op het harde slijt de zak.

. 

missnynke schreef:Paulatjuh schreef:Als de hoefsmid het zonder praam doet zou ik het ook zonder praam doen.. met veel geduld kun je er ook komen.
Ik hou meer van de oorzaak waarom hij zo vervelend doet aanpakken en geen hulpmiddelen daarbij gebruiken waardoor het nog nooit overgaat, die angst.
de hoefsmid heeft het niet gedaan.
de oorzaak waarom hij zo doet is duidelijk, heb je wel goed gelezen?
Cassidy schreef:Ik zou een hoefzak kopen en het been in die hoefzak zetten, met het water en de biotex. Dat klotst niet zo als in een emmer, en als hij met zijn been trekt kan er niets omvallen.
Dus je doet de hoefzak niet permanent om, je zet het paard er alleen een of twee keer per dag met zijn voet in de hoefzak met soda (mijn dierenarts adviseerd soda, en is niet zo voor biotex) en haalt de zak er weer af als hij klaar is met weken.
De praam zou ik in dit geval wel gebruiken, als is het maar voor je eigen veiligheid. Kans is groot dat je hem alleen op moet doen met het omdoen van de zak, en dat je daarna de praam wat losser kunt laten. Wat Miirthe zegt: met geduld oplossen is iig een goede tip. Het probleem hier is alleen dat deze ontsteking acuut is, en je niet eerst nog een paar weken kunt gaan oefenen.

Paulatjuh schreef:Als de hoefsmid het zonder praam doet zou ik het ook zonder praam doen.. met veel geduld kun je er ook komen.
Citaat:
Ja, ik zeg ook; de hoefsmid heeft het niet gedaan dus hoef jij het ook niet te doen

missnynke schreef:Paulatjuh schreef:Als de hoefsmid het zonder praam doet zou ik het ook zonder praam doen.. met veel geduld kun je er ook komen.
Citaat:
Ja, ik zeg ook; de hoefsmid heeft het niet gedaan dus hoef jij het ook niet te doen
volgens mij heb je het verhaal niet gelezen en denk je dat ik het over hoef optillen ofzo heb. Ik snap dat het een lang verhaal is om te lezen, maar reageer alstjeblieft niet als je niet weetr waar het over gaat...
Ik denk dat wij elkaar niet helemaal begrijpen. 
Miirthe schreef:Ik ben er iig op tegen
Door de praam op de lip te doen doe je het paard ten eerste pijn en daardoor zal hij een stof in z'n lichaam aanmaken, endorfine, wat hem vrijwel verdooft. Na 15min. echter kun je hem het best afdoen, anders kan het paard aggressief worden. Als jij iedere keer een praam op doet, wordt het alleen maar vervelender.