praam gebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

praam gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 18:45

pff zit er echt een beetje doorheen nu.
mmn paard is al een dikke maand kreupel, hij heeft een dunne hoefwand ofzo waardoor zn hoeven snel scheuren. de hoefsmid houdt ze erg kort, waardoor hij na een bekapbeurt eerst vrij gevoelig loopt en ik rustig aan doe.
Daarna viel mij tijdens het longeren op dat hij trok met zijn linkervoorbeen, ik had al een afspraak met de dierenarts die week, dus die heeft het toen bekeken, maar kon niks aan zn been ontdekken, dus had zoiets, kijk het maar even aan, en anders over 2 weken verder bekijken, met pijnstillers of naar een kliniek.
een week later liep hij alsof hij zn been had gebroken, weer de da. laten komen, die zag een beetje pus uit de hoef komen: hoefzweer.
ze heeft er een eindje uitgesneden, moest het paard in de biotex zetten, 2x per dag.

Maar het paard raakte steeds in paniek, hoorde het water, trok het been op, hoorde nog meer water klotsen en raakte dna in paniek, gevolg emmer om.
het ging eerst gelukkig weer wat beter, maar hij bleef in draf met dat been trekken, dus de hoefsmid gebeld.
die ontdekte dat de ontsteking langs de hele hoefwand ging, vandaag is het weer uitgesneden, en weer het nadrukkelijk verzoek gehad hem regelmatig in de biotex te zetten.
ik heb nu de emmer doormidden gesneden, bak brokjes voor de neus, en weer proberen, maar zodra hij het water hoort is er paniek en gooit ie de (halve)emmer om.

Pfff wordt zo moe van al die hoefproblemen....

ik dacht zelf, misschien is het een idee een praam an te schaffen, misschien dat het dan beter gaat.
ik heb wel vaak gezien hoe die om gedaan worden, maar zijn er nog dingen waaraan ik moet denken?

Helderder

Re: praam gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:48

Als de hoefsmid het zonder praam doet zou ik het ook zonder praam doen.. met veel geduld kun je er ook komen.
Ik hou meer van de oorzaak waarom hij zo vervelend doet aanpakken en geen hulpmiddelen daarbij gebruiken waardoor het nog nooit overgaat, die angst.
Maar dat is mijn mening Ik zou het dus niet doen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:31

Haal een hoefzak! Geloof dat ze bij de dierenarts € 15,00 kosten. Je doet zijn hoef in de zak. Knoopt hem vast en daarna doe je er water met biotex in, bijvoorbeeld met een litermaatje. Je kan het het beste gewoon in de box doen. Op het harde slijt de zak.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:45

je hebt toch van die hoefschoenen waar je speciaal het paard in kan zetten voor te baden?? en ik denk dat je op een gegeven moment gewoon moet doorzetten en hem op een of andere manier erover heen moet helpen begin eerst met de benen afspuiten met een slang en doe ondertussen een bakje vol met water en biotex. Pak geen emmer die is groot, maken ze eerder kapot en kunnen ze heel erg van schrikken asl ie omvalt. Dus gewoon een laag plastic pakje waar zijn hoef in kan. van een paar cm hoog. Wat ook vaak goed helpt. Als je het been er in hebt staan effe het andere voorbeen optillen dan zal die niet snel met z'n voet eruit gaan!! En ja hooinet, voerbal, brokjes je kunt het zo gek niet verzinnen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 07:00

Paulatjuh schreef:
Als de hoefsmid het zonder praam doet zou ik het ook zonder praam doen.. met veel geduld kun je er ook komen.
Ik hou meer van de oorzaak waarom hij zo vervelend doet aanpakken en geen hulpmiddelen daarbij gebruiken waardoor het nog nooit overgaat, die angst.

de hoefsmid heeft het niet gedaan.
de oorzaak waarom hij zo doet is duidelijk, heb je wel goed gelezen?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 07:01

Whisperke schreef:
je hebt toch van die hoefschoenen waar je speciaal het paard in kan zetten voor te baden?? en ik denk dat je op een gegeven moment gewoon moet doorzetten en hem op een of andere manier erover heen moet helpen begin eerst met de benen afspuiten met een slang en doe ondertussen een bakje vol met water en biotex. Pak geen emmer die is groot, maken ze eerder kapot en kunnen ze heel erg van schrikken asl ie omvalt. Dus gewoon een laag plastic pakje waar zijn hoef in kan. van een paar cm hoog. Wat ook vaak goed helpt. Als je het been er in hebt staan effe het andere voorbeen optillen dan zal die niet snel met z'n voet eruit gaan!! En ja hooinet, voerbal, brokjes je kunt het zo gek niet verzinnen

dat van die hoefschoen heb ik voorgesteld, maar dan sloot ik het teveel op volgens de hoefsmid

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 07:01

CD28 schreef:
Haal een hoefzak! Geloof dat ze bij de dierenarts € 15,00 kosten. Je doet zijn hoef in de zak. Knoopt hem vast en daarna doe je er water met biotex in, bijvoorbeeld met een litermaatje. Je kan het het beste gewoon in de box doen. Op het harde slijt de zak.

zal ik eens vragen! bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 07:41

Ik ben er iig op tegen
Door de praam op de lip te doen doe je het paard ten eerste pijn en daardoor zal hij een stof in z'n lichaam aanmaken, endorfine, wat hem vrijwel verdooft. Na 15min. echter kun je hem het best afdoen, anders kan het paard aggressief worden. Als jij iedere keer een praam op doet, wordt het alleen maar vervelender. Een paard weet dat er na die praam weer dat klotsende enge water komt en je bereikt er verder absoluut niks mee. Waarmee je wel wat bereikt, is geduld & vertrouwen. Geduld geldt voor jou, en vertrouwen voor je paard. Ga eens wat meer oefenen met allemaal situaties met water, ook het klotsende geluid. Laat die emmer ook een keer horen als je er verder niks mee gaat doen. Blijft je paard dan rustig, beloon hem meteen met wat lekkers. Je paard moet gewoon vertrouwen in je krijgen .
En wat vind je paard nou super lekker? Slobber ofzo? Wacht even met voeren en geef em die slobber (of wat ie dan ook lekker vindt) zodra jij z'n hoef gaat behandelen. Dat soort dingen moeten je gewoon oefenen en verzinnen, jij kent je eigen paard beter dan ik!
Heel veel succes

Btw, een kennis van mij gebruikte ook een hoefzak, ik zou die ook zeker kopen! Daar kun je ook goed meeoefenen trouwens! Doe hem eerst om zonder water, blijft je paard braaf beloon hem dan goed. Dan kun je langzaam een beetje water erin doen, enz.. Vervelend zal je paard de behandeling altijd blijven vinden, maar je kunt het altijd 'leuker' maken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:31

Ik zou een hoefzak kopen en het been in die hoefzak zetten, met het water en de biotex. Dat klotst niet zo als in een emmer, en als hij met zijn been trekt kan er niets omvallen.

Afbeelding

Dus je doet de hoefzak niet permanent om, je zet het paard er alleen een of twee keer per dag met zijn voet in de hoefzak met soda (mijn dierenarts adviseerd soda, en is niet zo voor biotex) en haalt de zak er weer af als hij klaar is met weken.

De praam zou ik in dit geval wel gebruiken, als is het maar voor je eigen veiligheid. Kans is groot dat je hem alleen op moet doen met het omdoen van de zak, en dat je daarna de praam wat losser kunt laten. Wat Miirthe zegt: met geduld oplossen is iig een goede tip. Het probleem hier is alleen dat deze ontsteking acuut is, en je niet eerst nog een paar weken kunt gaan oefenen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:41

Je zou een paard ook een lichte sedatie kunnen geven. Doordat het pard dan rustig is een aantal malen bij de behandeling zal hij het als minder erg gaan ervaren. Nu heeft hij elke maar stress en dat zal alleen maar erger worden. Het is wel medicatie dus niet super gezond maar altijd beter als al die stress voor zowel paard als jij en kan ook een gevar zijn voor jou en ook voor het paard.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:44

missnynke schreef:
Paulatjuh schreef:

de hoefsmid heeft het niet gedaan.
de oorzaak waarom hij zo doet is duidelijk, heb je wel goed gelezen?

Ja, ik zeg ook; de hoefsmid heeft het niet gedaan dus hoef jij het ook niet te doen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:20

Cassidy schreef:
Ik zou een hoefzak kopen en het been in die hoefzak zetten, met het water en de biotex. Dat klotst niet zo als in een emmer, en als hij met zijn been trekt kan er niets omvallen.

Afbeelding

Dus je doet de hoefzak niet permanent om, je zet het paard er alleen een of twee keer per dag met zijn voet in de hoefzak met soda (mijn dierenarts adviseerd soda, en is niet zo voor biotex) en haalt de zak er weer af als hij klaar is met weken.

De praam zou ik in dit geval wel gebruiken, als is het maar voor je eigen veiligheid. Kans is groot dat je hem alleen op moet doen met het omdoen van de zak, en dat je daarna de praam wat losser kunt laten. Wat Miirthe zegt: met geduld oplossen is iig een goede tip. Het probleem hier is alleen dat deze ontsteking acuut is, en je niet eerst nog een paar weken kunt gaan oefenen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Zo'n hoefzak werkt ook nog eens makkelijk. Wij hebben hem een tijdje gebruikt voor een jaarling wiens voet juist niet nat mocht worden(was in het schapengaas blijven hangen en de halve hoef was er af, zat verband om heen wat niet nat en vies mocht worden). Die liep dus hele dagen met zo'n lege(dus zonder water) zak om d'r voet heen. Geen enkel probleem was dat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:25

Ik zou inderdaad een hoefzak aanschaffen en niet aleen werken.
Ik zou er iemand bij halen die goed met paarden over weg kan.
Heb je een goede hulp die ook meteen handig is en tips kan geven.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 17:32

Paulatjuh schreef:

Citaat:

Ja, ik zeg ook; de hoefsmid heeft het niet gedaan dus hoef jij het ook niet te doen

volgens mij heb je het verhaal niet gelezen en denk je dat ik het over hoef optillen ofzo heb. Ik snap dat het een lang verhaal is om te lezen, maar reageer alstjeblieft niet als je niet weetr waar het over gaat...
[/quote]

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 17:33

en voor de rest: ik ga maandag achter de hoefzak aan, bedankt voor het plaatje! lijkt me ideaal!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:13

missnynke schreef:
Paulatjuh schreef:

Citaat:

volgens mij heb je het verhaal niet gelezen en denk je dat ik het over hoef optillen ofzo heb. Ik snap dat het een lang verhaal is om te lezen, maar reageer alstjeblieft niet als je niet weetr waar het over gaat...

Ik snap jou helemaal niet. Ik heb het nu al drie keer gelezen en ik snap niet wat jij nou bedoel.. hmmm.

Achja hoefzak is ideaal, dus dat is een mooie oplossing. Ik denk dat wij elkaar niet helemaal begrijpen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:02

nee denk ik ook;-)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:03

Miirthe schreef:
Ik ben er iig op tegen
Door de praam op de lip te doen doe je het paard ten eerste pijn en daardoor zal hij een stof in z'n lichaam aanmaken, endorfine, wat hem vrijwel verdooft. Na 15min. echter kun je hem het best afdoen, anders kan het paard aggressief worden. Als jij iedere keer een praam op doet, wordt het alleen maar vervelender.

De hoefzak lijkt me prima hoor maar ik wil even ingaan op het gebruik van een praam. Het is onzin dat een praam pijn doet.
Mijn paard moet nu al 3 weken elke dag zalf in de oren, diep in de gehoorgang (ze heeft een bacteriële ontsteking, iemand nog tips?). Dat is onmogelijk zonder praam. Ik kom dus elke dag eerst met de praam aan. Ze verzet zich nooit, het gaat eerder steeds gemakkelijker dan moeilijker. Als de praam haar pijn zou doen, zou ze toch al op zn minst wegdraaien als ze het ding weer ziet?

Voor mij is het een 2-minutenklusje. Het is inderdaad wel zo dat je als je de praam lang achtereen gebruikt, bijvoorbeeld bij scheren, je hem regelmatig even los moet doen. Dat is omdat je de bloedsomloop natuurlijk wel blokkeert. En dat moet niet te lang duren.