vieze oren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carien

vieze oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 15:25

Ik heb een veulen van 5 maanden rondlopen. Toen ik hem kriebelde aan zijn oren kwam hij met zijn hoofd naar me toe, als teken dat ie dat wel heel erg prettig vond. Ik vond dit toch wel overdreven en checkte eens in zijn oren. Nou ik kon uit de oorschelp zo een klodder bruine smeer halen. Dit lijkt mij niet normaal. Of toch?
Hij schudt niet met zijn hoofd.

Tatort

Re: vieze oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:44

sorry ik heb er ook niet zo veel verstand van, maar je zou kunnnen proberen om het eruit te halen. misschien heeft hij een wondje in zen oor, of heeft hij last van oorontsteking

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:51

Er zijn speciale oorreinigers te koop bij de DA. Deze doe je in het oor en dan je de rommel eruit masseren. Nooit met wattenstaafjes en dergelijke gaan rommelen want dan is de kans op oorbeschadigingen heel groot. Veel succes

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:48

Bruin is inderdaad vaak een teken van ontsteking of een besmetting met oormijten. Je kunt ook even aan het oor ruiken als het stinkt is het niet goed. Er bestaan middeltjes voor, vraag het dan even bij de DA na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 07:58

Ik zou de DA voor advies erbij halen, die heeft ook vast wel een schoonmaakmiddel dervoor

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:08

Ik heb al 3 weken gesmeerd tegen een bacteriele infectie in beide oren. Ze zaten vol prut en mijn tinker schudde erg met haar hoofd.
Het gaat maar niet over...
Inmiddels zijn we 6 tubes zalf van 15,00 per stuk, een 2 swabs 15,00 euro een onderzoekje bij het lab van 85,00 euro verder, en dan heb ik het nog niet over de consulten. Nu heb ik net een kuur beeindigd en ze schudt weer, en net zo erg als in het begin. We gaan dus weer van voor af aan beginnen... Ik rijd nu maar niet meer want ik raak alleen maar gefrustreerd. Het moet voor haar ook heel naar zijn. Ze had haar nek al kapotgeschuurd.

Wie weet raad?

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:33

Waar heeft het lab op onderzocht dan, bacteriën, mijten? Als dit negatief (dus niet aanwezig is) zit het probleem ergens anders.
Een middel tegen bacteriën hoeft bijvoorbeeldniet perse te helpen tegen oormijt.

Scheer je misschien de oren uit? kan zijn dat ze hier niet goed tegen kan.

Heeft er al eens een DA naar gekeken?? Ik hoop voor je dat het probleem snel gevonden wordt. Succes.

Groetjes Patricia

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:43

Ja zeker, berichtje niet gelezen? Ik ben eerst naar de kliniek geweest. Mond bekeken, gelongeerd, lenigheid gecheckt (je wilt niet weten hoe lenig ze wordt van een paar brokjes) en toen kwamen de oren aan de beurt. Die waren dus heel vies. De DA heeft twee monsters (swabs) genomen, van elk oor een en heeft deze opgestuurd naar het laboratorium. Er kwam uit dat er veel bacterien in beide oren zaten.

Ondertussen kreeg ik Otiderm mee. Die heb ik 3 weken lang dagelijks in de oren gespoten maar het hielp niet echt. En nu ik 6 dagen gestopt ben, is het in alle hevigheid terug...ik ga voorlopig niet meer rijden. Dit is zo frusterend!

Ik dus weer de DA bellen. Ik vroeg aan de DA of ik me erg zorgen moet gaan maken maar hij zei dat dit soort infecties heel hardnekkig en lastig te bestrijden zijn maar dat ze uiteindelijk wel op te lossen zijn. Dus morgen weer naar de kliniek en we houden de moed er maar in...

Alleen nu willen ze morgen weer monsters nemen en opsturen naar het lab (dat is dan weer € 100,-) maar ik heb daar mijn twijfels over...ze hebben het immers al opgestuurd, dan weten ze toch welke bacterie het is?

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:57

Tja, dan had het moeten werken. Het enige wat ik kan bedenken is dat een gehoorgang behoorlijk ongelijkmatig en lang kan zijn. Mogelijk dat het middel (zalf) niet alle plekjes bereikt heeft en de bacterie hierdoor niet helemaal gedood is. Met als gevolg dat het daarna weer volop kan toeslaan.
Misschien is een lotion (vloeibaar) een beter middel, dit kan wat dieper het oor inlopen terwijl zalf wat meer voorin de gehoorgang zal blijven zitten.
Doordat de lotion dan dieper het oor inloopt kunnen misschien wel alle plekjes behandeld worden.

Vraag even of dat een mogelijkheid is, opnieuw een test laten uitvoeren kan altijd later nog (denk ik).

Groet Patricia

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:58

Nou ik ben vanmiddag heengeweest...
Het linkeroor is schoon
Het rechteroor is nog steeds vies. Deze was ook al het ergste in het begin. Toen de DA met het swabje (wattenstaafje) in het oor purkte, vond ze het gewoon lekker. Dus jeuk heeft ze zeker!

In het lab was in eerste instantie globaal gekeken naar schimmels, gisten en bacterien. Er waren zoveel verschillende soorten, dat ze niet verder hebben gekeken, dat zou een duur onderzoekje worden.

De taktiek was dus met een breedspectrum antibioticum (de Otiderm dus) de grootste massa weg te krijgen. Dat hebben we nu gehad, in een oor zelfs met succes.

Nu kijken we nog welke die-hards er nu nog over zijn. Dat zullen er hopelijk niet veel verschillende soorten bacterien meer zijn. Het lab gaat deze wel analyseren en als we dan weten welke broeder het is, kunnen we daar gericht een antibiotium voor geven.

De DA zei dat dit oha een hardnekkig probleem is, wat bij tinkers en andere beesten met die enorme oorpluimen wat vaker voorkomt dan bij andere paarden.

O ja, die zalf smelt als hij in het oor zit, het is dan zo dun als olie. Er zit bovendien een slangetje op de tube die ik helemaal in de gehoorgang in breng.

In ieder geval heb ik weer goede moed dat het wel goed komt. Het enige waar ik me zorgen over maak, was dat de DA zei dat sommige paarden met dit probleem een gewoonte van het hoofdschudden maken. maar we denken niet dat dit bij Aileen al het geval is, omdat haar oor duidelijk vies is en ze duidelijk jeuk in haar oor heeft.
Ik heb daarom besloten dat ik Aileen voorlopig even laat staan, tot het weer opgeknapt is. Rijden lukt toch niet en zo'n gewoonte moeten we maar niet kweken.

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:21

Nou, fijn om te horen dat in ieder geval 1 oor al schoon is. *o/* De halve strijd is dus al gestreden, nu die andere nog.
Als ik het zo hoor, zal dat ongetwijfeld ook wel goed komen.

Succes met de verdere behandeling, groetjes Patricia