verminderde melkgift

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

verminderde melkgift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:37

Mijn veulen van 4 weken is enkele dagen geleden opgenomen in de kliniek omdat ze een maag-darminfectie met ernstige koliek opgelopen had. Uit bloedonderzoek blijkt dat de weerstand erg laag is en dat ze zich in een lichte gevarenzone bevindt wat weerstand betreft.
De reden blijkt nu te zijn dat de merrie onvoldoende melk produceert en dat het veulen bijgevolg elders zijn eten zoekt, en iets verkeerd en ongezonds heeft gegeten. Ze is goed op gewicht en we hadden niets in de gaten. Ze ging regelmatig drinken maar de hoeveelheid zou te klein zijn geweest. En dit kan kloppen aangezien we het veulen al op twee weken op gras hebben zien kauwen...
Intussen is ze al wat aan de beterhand en is de koliek al 36 uur opgehouden en begint ze nu een beetje hooi te kauwen en vanmiddag heeft ze wat melk gedronken.

De merrie is afkomstig van een paardenmelkerij waar men ze verkocht omdat ze uitbrak. Op onze vraag heeft men daar gezegd dat ze altijd goed melk produceerde...

Nu is mijn vraag; kan het zijn dat een paard van een melkerij vermindere melkproductie heeft nadat ze een half jaar niet meer op de melkerij heeft gestaan? Of zou ze dan nu ook goed melk moeten geven? Heeft nog al iemand meegemaakt dat een goede melkmerrie plots bij een volgend veulen te weinig melk geeft?
En dan nog een vraag. Wat kunnen we doen om de weerstand van het veulen te verhogen? Ze is eind augustus geboren en met een verzwakt immuunsysteem de winter tegemoet gaan is niet direct een lolletje.

Xox

Re: verminderde melkgift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:03

Hoi. Ik heb zelf een veulen gehad die te weinig melk kreeg dordat de merrie hoefbevangen was en onder de medicatie zat. Wij hebben dat veulen gelijk van de moedermelk af gehaalt en met emmer poeder,melk van de pavo gegeven zodat we zeker wisten dat ze de juiste hoeveelheid binnen kreeg. Wat heel belangrijk is. verder kreeg ze Haemolytan 400 van Equistro. Dat alles heeft heel goed geholpen. De merrie gaf naar een paar dagen helemaal geen melk meer.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:17

Overleggen met je Da ! maar zeker niet "niets" doen ! als voorbeeld, ik heb zelf 18 jaar geleden een verwaarloosd veulen gekocht, vel over been, moeder niet genoeg melk en de "fokker" had niet genoeg verstand om het dier bij te voeren resultaat: met 3 jaar al arthrose

hier een foto toen was ze 3.5 mnd (en al bij mij dus, had weinig zin om ze nog bij de moeder en die "fokker" te laten :
Afbeelding

laat het aub niet zover komen !

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 18:55

Wees gerust, zolang er middelen zijn zal ze die krijgen. En dat is ook de reden dat ik vraag of iemand goede ervaringen heeft met een bepaald produkt. Uiteraard vraag ik ook de DA om advies maar niet alle DA zijn zo tuk op bv vitaminen en kruidenpreparaten. Ik denk dan dat alles wat een goede ondersteuning geeft een hulp is.
Ze staat nu lekker in de kliniek met alle goede zorgen nadat we zelf 2 dagen en een slapeloze nacht te hebben gewaakt bij het veulen om ze niet te laten rollen en de DA op te bellen als het te erg werd. En ik kan je zeggen dat het 's nachts behoorlijk kou is, zelfs met twee truien en een jas
Als alles goed gaat zal ze maandag ontslagen worden uit de kliniek en zullen we opnieuw de beste zorgen toedienen. Desnoods in mijn garage omdat de weide 10 km van huis is. Haar parameters zijn normaler maar ze zal een zorgenkindje blijven de komende 3 maanden. Nadien kan ze zelf immuniteit opbouwen.

Dus iedereen met tips en advies, laat maar komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 07:55

Ondersteunende kruiden bij een goede melkproductie zijn foenegriek, zeewier, brandnetel en framboos . Zodra het veulen er os, is de behoefte aan voedingsstoffen bij de merrie groot, haar energie en eiwit-behoefte zijn te vergelijken met een sportpaard in zware training! Als je een gewone granenmix geeft, is het raadzaam een vitamine/mineralen supplemtent toe te voegen. Ook in kuil zitten veel eiwitten. En een mineralenliksteen is raadzaam om op te hangen! En vergeet natuurlijk óok niet te zorgen voor voldoende vers water!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:44

De merrie zal door voedingssupplementen geen meer melk gaan geven. Juist het veulen moet dit krijgen omdat het anders te zwak wordt. Water mag het juist niet hebben want dan drinkt het helemaal geen melk meer en krijgt ie zijn voedingstoffen helemaal niet meer binnen. Of het moet al een ouder veulen zijn.
Wij hebben het ook gehad en hebben het veulen melkpoeder gegeven en de merrrie kreeg wat dat de melkproductie helemaal stopt. verder kreeg het veulen Haemolytan 400 van Equistro en ook nog Baypamune om het immuunsysteem te sterken. Is daardoor ook snel herstelt