rainrot iemand die hier meer van weet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

rainrot iemand die hier meer van weet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:34

Bij mijn veulen is rainrot gecontateerd, het leek in de eerste instantie schimmel maar blijkt dus deze bacteriele infectie te zijn.
Nu heb ik er nog nooit van gehoord, iemand anders wel?

ellepel

Re: rainrot iemand die hier meer van weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:52

ja hoor, ik ken het wel.
het word ook wel regenschurft genoemd.

ik heb even een stukje voor je gekopieerd van de site van de paardendrogist:

Rainrot is een bacterie-infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van paarden die bij extreem nat weer veel buiten staan.
Vaak ontstaat het bij paarden met een verminderde weerstand.
Er vormen zich pijnlijke korstjes met pus en vuil die eraf vallen en kale plekjes achterlaten.
Al het haar op de geïnfecteerde plekken zal op den duur uitvallen.
De infectie kan ook op de onderbenen voorkomen.
Een paard met Rainrot kunt u het beste in een schone droge stal zetten.
Ontsmet het aangedane gebied dagelijks met een desinfecterende shampoo (goed afdrogen).
Als dit te pijnlijk is, gebruik dan een product dat u kunt vernevelen. Raadpleeg bij erge pijn, aanhoudende klachten of uitbreiding van de infectie uw dierenarts. Een anti-biotica kuur kan dan nodig zijn...

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:35

Ik heb toen ik mijn paardje kocht, hem helemaal onder die rainrot gehad, heb hem moeten wassen met betadinescrub!! Wat ook erg goed werkt is gewoon dettol, dit mengen met water op je paardje spuiten en inwrijven met een rosborstel. Doet wel even pijn, maar dan zijn ze er ook zo vanaf!! Ik weet alleen het effect niet bij zo'n jong ding, misschien gevoeliger oid. Maar is isschien het proberen waard!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:04

Die van mij heeft toen alleen een antibiotica spuit gehad, en ik ben er niet met water of antidesinfecterende zeep of iets aan geweest. Het moet tenslotte van binnenuit genezen. Als ik er naar wees kromp ie al in elkaar, zo pijnlijk was het, de huid was ook helemaal warm. Borstelen met een rosborstel zoals montecito adviseerd is zéér pijnlijk voor ze en i.m.o. niet nodig als je antibiotica hebt gegeven. De korstjes gaan op een gegeven moment door de nieuwe gezonde vachtgroei in de haartjes vastzitten en vallen er in het voorjaar met het verharen vanzelf uit. Niet teveel aanzitten dus is mijn advies en antibiotica geven, heb je al met de DA overlegd? Sterkte met je veulen!

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:20

ik las dat rainrot ook op de benen kan onstaan? hoe ziet dat er dan uit, want een van onze pony's heeft dikke korstachtige plekken op 1 voorbeen, aan beide kanten van het voorbeen(binnen en buiten) en het breidt zich alsmaar uit. groetjes

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:23

mijn pony heeft het vroeger ook gehad.. maar ik weet eigenlijk niet echt wat het is...

ik kan je wel vertellen dat het bij mijn pony helemaal over is gegaan, niet weer is gekomen en dat hij er geen littekens ofzo aan over heeft gehouden

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:26

Is met een veulen misschien anders, maar bij die van mij ging het zo het best heb hem iig niet hoeven spuiten!! Het was wel pijnlijk, maar niet zo als dat je bij jouwe zei, dat je allen maar hoefde te wijzen. Misschien toch beter voor een veulen om te spuiten(als die stoffen niet al te agressief zijn)

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:35

dierenvriend schreef:
ik las dat rainrot ook op de benen kan onstaan? hoe ziet dat er dan uit, want een van onze pony's heeft dikke korstachtige plekken op 1 voorbeen, aan beide kanten van het voorbeen(binnen en buiten) en het breidt zich alsmaar uit. groetjes

Bedoel jij geen mok aan de voorbenen???? Makkelijk te verwarren met rainrot, alleen de rainrot komt voor bij paarden die buiten staan en niet de beschikking hebben over een buitenstal of regelmatig binnen staan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:34

Mijn veulen stond zijn eerst winter zeker niet 24/7 buiten, maar doordat hij was afgespeend enzo was zijn weerstand wat kleiner waardoor hij toch rainrot heeft gekregen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 10:39

Dank je wel allemaal, ik ben nu bezig met behandeling met betadine.
Dit gaat goed, de korstjes zijn al kleiner en totale plekken minder groot!

Het grootste probleem is dat er wel een grote schuilstal op het land staat maar dat meneer er niet in gaat.

Ik ben nu ook bezig om extra vitamine/minerale en anti-oxidanten te voeren.
Dit om zijn weerstand hoger te laten worden.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:53

Eigenwijze beesten zijn het toch die paarden. Bouw je een lekkere schuilstal gaan ze er weer niet in......... Succes ermee en ik weet dat het helemaal goed gaat komen met zijn vacht hoor

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:34

Hoe ziet rainrot er precies uit?
Zijn het misschien kleine plekjes met mok gelijkende korsten,die als je ze weghaald(gaat gemakkelijk) bloeden (beetje)?
Ze zitten op de onderbenen en komen niet boven de knie.

Wie weet of deze plekken misschien kunnen komen doordat ze met peesbeschermers loopt?

Hoefsmid zei dat het misschien door verandering in bijv. voer of het weer

Het paard is een fries en heeft wel mokplekje in de kootholte maar die bloed niet.

Wie t weet mag t zeggen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:25

Ik heb ook een merrie gehad, bij haar wilde het maar niet over gaan. Zo was het helemaal weg en zo zat het er weer. Ik deed het ook met betadinescrub wassen en smeerde het in met calendulan emulsie (o.a. tegen de jeuk). Ze kreeg het toen ze drachtig was en ik heb haar toen ook een ekstra kruidenmix gegeven zodat haar weerstand beter werd.

Toen het over was heeft ze zelfs 's winters in de wei gestaan zonder deken of zo en ze heeft er nooit geen last meer van gehad.