Wit tandvlees en 1 graad verhoging, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taron

Wit tandvlees en 1 graad verhoging, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 12:55

woensdag was Tosca mn Haflingermerrie heel sloom, en haar neus voelde heet aan.
smiddags kwam de hoefsmid, dus die haar uitgebreid onderzoeken: de temperatuur was te hoog: 39 graden. en hij zag ook dat ze wit tandvlees had. hij zn vriend bellen die veearts is...
die zei dat ze waarschijnlijk bloedworm had, dus moest ie haar een speciale wormenkuur geven (Equest)
de volgende dag moest ik maar in de stront kijken of er allemaal wormpjes uitgekomen zijn. hij keek voor de zekerheid ook even, zag hij dat er allemaal stukken eikel inzaten...dat kon de oorzaak ook haast zijn, eikels kunnen licht giftig zijn (het waren wel bruine).
achter in de wei naast het hek staat een rij eiken en ze vinden de eikels wel lekker, dus ze hebben er best wat van op!

nouja ik gisteren even in de stront gekeken (uit de wei gehaald), zaten wel een paar wormpjes in, ook regenwormen
tosca zelf was nog wel een beetje sloom maar de temperatuur was weer gedaald en haar tandvlees was ook weer normaal
dus nu weet ik het ook niet meer...

waren het nou de bloedwormen of de eikels??

Xox

Re: Wit tandvlees en 1 graad verhoging, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:05

Ik denk eerder van de eikels. Die kunnen vergiftigingsverschijnselen geven. Ik zou de pony daar niet meer laten lopen.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 14:10

jah, we gaan het achterste stuk iig afzetten tot er geen eikels meer zijn, maasr daar moeten we helemaal een stroomding voor kopen omdat ze anders zo onder het draadje doorlopen, daarom moeten ze nu nog even in een kleiner weitje!

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:54

Een paar wormpjes en "regenwormen", die regenwormen zijn waarschijnlijk spoelwormen geweest. Dus je paard heeft last van wormen gehad, en mogelijk ook last van die eikels.
De wormen is ze nu kwijt en je neemt al maatregelen tegen de eikels, dus ik denk dat ze wel weer snel beter zal worden.
Maar wat goed opgelet van die hoefsmid van je.....

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:38

Wat nu precies de oorzaak is geweest kan denk ik niemand je vertellen. Je neemt de goede maatregelen dus dat is prima.
Ik zou zelf alleen wat minder lacherig hebben gedaan over een sloom paard met warme neus, wit tandvlees en verhoging.
Dit zijn namelijk klasieke sympthomen van een ziek paard. Je hoefsmid heeft juist gehandeld door gelijk een da te bellen.
Niet om jou aan te vallen hoor, maar zie het als een tip voor de toekomst, als je dit zelf al eerder had gezien, zou ik gelijk de da hebben gebeld.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 21:56

ik had het ook niet meteen door, ze is nu een maand van haar veulen af, en heel erg veranderd! toen hij er nog bij liep had ze het echt heel zwaar met hem, en was ze best sloom enzo...
daarom viel het nu niet zo heel erg op, maar ik kwam meteen na school, en de hoefsmid kwam gelijk met mij, dus hij zei het zus!
ze had ook nog een vitaminestoot gehad! ik wordt gelijk bang als er was is. vorig jaar februari is mn vorige haflinger ingeslapen, omdat hij een slag in zn darmen had door de koliek, dat is echt een schokkende ervaring, en met zoiets zie je het zo weer gebeuren!