3 bulten op rug, behandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneBoem

3 bulten op rug, behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 11:21

Het is een beetje een vreemd verhaal, maar de fysiotherapeut was bij ons op stal en heeft toen ik mn spullen aan het wegleggen was (denk ik) even naar mn paard gekeken. Toen hoorden we achteraf (dag erna :S) dat ze 3 bulten op de rug heeft maar dat die vrouw het niet behandeld heeft omdat het dan 45 euro zou kosten ofzo.
Beetje vreemd dat ze zonder dat ik erbij was gekeken heeft en niks tegen mij gezegd heeft, want ik was er gewoon.
Maar nou is de vraag: moet het behandeld worden of niet? We merken namelijk niets vreemds aan Unique...

heleenxx

Re: 3 bulten op rug, behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:15

Hoi, sorry, maar ik denk dat ik die vrouw geweest ben.....
Zal even verslag uitbrengen:
Toen jij uitgereden was, kwam ik net aan en moest even wachten op de pony die ik zou behandelen die nog uit de wei vandaan gehaald moest worden, ik hield gelijk even je paard vast toen je het zadel weglegde. Beroepsmatige tic van me is dat ieder paard dat ik zie, begin ik gelijk te ontleden.
Het viel me toen op dat je een leuk paard hebt, maar dat ie achter op zijn rug een bolling heeft, die niet natuurlijk is. Meer neit.
Later hoorde ik een paar meiden van je stal vertellen dat je paard voer moet hebben omdat je het anders niet op kan zadelen. Toen dacht ik, dat is niet goed, het paard heeft vast last van zijn rug en wil daar gewoon geen zadel op hebben. Een kromming / bolling in de rug hoort niet, en als hij tegelijk lelijk doet als je hem wilt opzadelen, zegt dat wel wat.
ik heb niks stiekems willen doen, liet alleen mijn oog even gaan en zag wat. Het feit dat ik niet direct wat tegen je zei hierover is dat ik me niet gelijk wil verkopen. Het kwam nu alleen toevallig later ter sprake.
Ik had je dit ook in een pb-tje kunnen sturen, maar dit leek me even netter om maar even openbaar schuld te bekennen.....

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:17

Nog even ter aanvulling. Ik ben gediplomeerd fysiotherapeut en osteopaat bij paarden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:17

nou zeg duidelijker kon niet haha

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:57

heleenxx schreef:
Hoi, sorry, maar ik denk dat ik die vrouw geweest ben.....
Zal even verslag uitbrengen:
Toen jij uitgereden was, kwam ik net aan en moest even wachten op de pony die ik zou behandelen die nog uit de wei vandaan gehaald moest worden, ik hield gelijk even je paard vast toen je het zadel weglegde. Beroepsmatige tic van me is dat ieder paard dat ik zie, begin ik gelijk te ontleden.
Het viel me toen op dat je een leuk paard hebt, maar dat ie achter op zijn rug een bolling heeft, die niet natuurlijk is. Meer neit.
Later hoorde ik een paar meiden van je stal vertellen dat je paard voer moet hebben omdat je het anders niet op kan zadelen. Toen dacht ik, dat is niet goed, het paard heeft vast last van zijn rug en wil daar gewoon geen zadel op hebben. Een kromming / bolling in de rug hoort niet, en als hij tegelijk lelijk doet als je hem wilt opzadelen, zegt dat wel wat.
ik heb niks stiekems willen doen, liet alleen mijn oog even gaan en zag wat. Het feit dat ik niet direct wat tegen je zei hierover is dat ik me niet gelijk wil verkopen. Het kwam nu alleen toevallig later ter sprake.
Ik had je dit ook in een pb-tje kunnen sturen, maar dit leek me even netter om maar even openbaar schuld te bekennen.....

Bedankt voor je reactie. Unique is mijn paard (anders snap je het verhaal misschien niet meer) en ik snap nu een beetje beter hoe het gegaan is. Ik hoorde van de meiden dat ze 3 bulten op haar rug had en dat het hélemaal niet goed zat. Toen ik aan Anne vroeg of ze wat gehoord had, wist die niet dat je er naar gekeken had. Ik vond het dus raar dat er kennelijk iets was, maar dat je dat wel verteld op stal, maar niét aan degene die het paard rijdt ! Vooral als ik hoor dat het - volgens zeggen - ernstig is. Ook hoorde ik dat je het fout vond dat ze bix kreeg voor het rijden. Laat ik dus even uitleggen hoe het zit: ze krijgt - soms - een handje bix voor het rijden omdat ze dan braaf blijft staan. Als er meer paarden op stal zijn, is ze veel rustiger (het is een paard dat niet graag alleen staat) en krijgt ze meestal niets. Dat ze narrig doet tegen het zadel heeft ze eigenlijk altijd al gehad, we hebben de zadelleverancier nog een keer laten komen (het was een nieuw zadel en ze is nog in de groei) en die heeft het zadel wat aangepast. Ze is in mei helemaal klinisch gekeurd en toen was haar rug prima in orde (ook toen deed ze al zo bij het zadelen). Bij het rijden doet ze nooit lelijk en gaat het gewoon prima. Ik ben echt niet tegen behandelen, maar wel als ik niet weet waaróm. Misschien dat je het me nog eens kunt laten zien als je op stal bent, maar de gang van zaken (via,via) vond ik niet echt prettig.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:21

Hoi,
Nee, dat kan ik me voorstellen, zou het ook niet leuk vinden zo.
Er is in deze iets te veel gepraat en overdreven naar alle kanten.
Ik heb je paard niet onderzocht, maar heb wel het idee dat ie een paar blokkades in zijn rug heeft. Dat hoeft nog helemaal geen problemen te geven nu, hoewel ik toch denk dat je paard wil aangeven dat ie zich niet lekker voelt als hij lelijk doet bij het opzadelen. Dat is geen natuurlijk gedrag.
Veel paarden hebben blokkades in de rug, we hebben ze toch uit de natuur gehaald, zitten erop, vragen moeilijke oefeningen...
Soms krijgen ze daar problemen van, soms niet. Net wat je wil en vraagt van het paard ook.
Je kunt problemen soms voorkomen door een paard preventief te laten nakijken. Ik kan me voorstellen als je dat niet doet, omdat je zelf geen problemen ondervindt, alleen maar via via hoort dat er misschien iets niet goed zou zijn.
Vervelend dat het zo gelopen is. Ik wil gerust een keer langs komen om te kijken of je paard inderdaad vast zit in zijn rug. Als er niks aan de hand is kost het je niks. Mocht ik wel wat vinden kunnen we altijd overleggen of je je paard wil laten behandelen. Is dat een idee misschien???
Kan me ook voorstellen dat je er niks in ziet, ik wacht af.
Groeten, Heleen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:36

Wat is de wereld toch klein.
Ik vind dat heleen je een erg goed voorstel doet.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:34

Katja schreef:
Wat is de wereld toch klein.
Ik vind dat heleen je een erg goed voorstel doet.

Vind ik ook hoor, maar we zijn off topic verder gegaan ! Ze komt binnenkort kijken. Het was meer de manier waarop alles gegaan is.

Ik zal nog wel laten horen wat eruit gekomen is (v.w.b. de rug van Unique).

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:46

Nou, vandaag is Unique onderzocht en er bleek toch dat er wel een aantal dingen waren! Ik hoop dat Unique het nu na de bahandeling weer een stuk fijner heeft !