na lang wikke en wege toch gecastreerd !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spikey1

na lang wikke en wege toch gecastreerd !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 20:37

Heej, ff voorstellen. mijn dochter heeft een geweldig lieve ...... nu ruin.
Ze is afgelopen zomerseizoen naar de gewestelijke kampioenschappen geweest. Geweldig gedaan. 1e dag 7e en mocht de volgende dag terugkomen en eindigde 12e. We waren zeer trots.

Nu het volgende. We hebben hem vorig jaar mei gekocht. Let wel als ruin. Wat bleek het was een klophengst. In december daalde er een bal in. Ik wist niet wat ik zag. Mijn dochter helemaal gelukkig want ze reed op een HENGST. Wheeeeeeeeeee. Wat nu. Hij was wel superbraaf goudeerlijk, maar wel blij als hij een merrie zag en rook natuurlijk. Desalniettemin ik wilde het eigenlijk niet laten weghalen. Hij toonde zich natuurlijk groot op wedstrijd maar was dus toch wel snel afgeleid vond ik.

Toch besloot ik om het weg te laten halen, en vorige week maandag is het dan eindelijk gebeurd. Hij is man af en is nu heel zielig. Het is erg gezwollen geweest en heeft een oedeem onder zijn buik gekregen.
A.s. Maandag is het twee weken geleden en hij is echt nie blij. Hij loopt moeilijk alsof het nog pijn doet en je mag er ook nie aankomen. Frappant vind ik dat aan de kant waar de ene bal nog zat het heel goed geslonken is en aan de andere kant is het nog best dik en gezwollen met daarbij doorlopend vanaf de koker die oedeem.
Ook heeft hij wisselende temperatuur. Dan weer 38,7 en dan weer 37,6. Het maakt nie uit wanneer het schiet alle kanten op.
Ik vind het toch wel sneu en lopen vind ie nu echt niks aan.
Hoop maar dat het snel geneest.

In oktober zou de eerste selectiewedstrijd zijn. Zoals ik het nu bekijk gaan we niet. Hij is nog niet goed en om naar de selectiewedstrijd zonder ervoor getraind te hebben zie ik nie echt zitten. Genezen vind ik nu belangrijker.

Afijn, ik vind het keileuk hier en heb al menig verhaaltjes van jullie gelezen.

groetjes en tot hores

spike

merrie20

Re: na lang wikke en wege toch gecastreerd !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:47

Hoi Spike,

ik heb nu ook een ruin, mijn paard is op een leeftijd van drie en een half jaar gecastreerd bij ons thuis op het land. Het moest wel omdat het gewoon veel te link was om hem hengst te houden. We hebben nog een hengst staan die is van mijn zusje maar dat is echt een watje.

Nadat mijn paard netjes was gecastreerd moest ik hem dagelijks drie tot zes keer afspuiten dit is voor het paard een heerlijke verkoeling en heeft hij minder pijn.

Dit heb ik bijna vier weken lang gedaan en hij is er erg van opgeknapt en is heel vrolijk en lief. Nu kan ik tenminste ook zijn stal in en uit gaan zonder dat ik lichtelijk wordt plat gewalsd.

groetjes leila.

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 21:25

Bedankt voor je berichtje. Hoe lang kan zoiets duren. Mijn dochter staat te trappelen, maar ze begrijpt ook wel dat ze er nu nog niet op kan. Rechtsachter is ze nog echt stram en stijf. Dus voorlopig denk ik zelf van niet. Plus de zwelling onder die buik is ook nog niet weg. Na even gestapt te hebben gaat het iets beter, maar fijn vind ie het niet.
Onze DA zei 3 x per dag afspuiten en dat het nog na bloed gaf ook niet. Was zelfs goed dan bloedit het schoon. Steeds verliest ie nog druppeltje bloed en is de wond nog nie genezen. Vandaag had ie voor het eerst géén koorts. Zien wat het morgen weer wordt. Wordt weer een verrassing denk ik.

groetjes spike

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:34

Die van mij heb ik een maand 24 u per dag in het land gelaten, door beweging neemt de zwelling af. Maar na een paar dagen heb ik toch de veearts nog even langs laten komen, het bleef bloed druppelen dus toen kreeg ik een antiboticakuur die ik hem een week lang door zijn voer moest geven (dat viel nog niet mee! Ze ruiken en proeven ook echt ALLES!).
Ik zou zeggen: Geef hem de tijd! De wond moet echt mooi helen en indrogen Het restje zaadstreng steekt soms nog wat uit, maar dat verschrompelt vanzelf. (Sorry heren op Bokt, dit zal niet jullie favoriete onderwerp zijn! )
Met afspuiten moet je voorzichtig zijn, als de straal IN de wond spuit, spuit je alleen maar het vuil naar binnen, of je loopt het risico dat je het bloedpropje eruit spuit en dan moet alles weer opnieuw dichtgaan.
Dus naast het wondje spuiten (eromheen koelen zeg maar).

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:36

ik heb nu 1 vraag is dit paard zo op het land gecatsreerd of in de kliniek?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:36

Aanvulling op mijn vorige bericht:
beweging is heel erg belangrijk! Veel stappen, liefst vaak per dag eventjes dan 1 maal lang. En ook een beetje draven kan geen kwaad.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:43

je weet toch dat klophengsten niet op het land kunnen worden gecastareerd maar in de kliniek! waar was die 2de bal dan is die verdwenen of zo als er op het land maar 1 bal is weggehaald tja dan zou ik maar eens naar een kliniek bellen want grote kans dat hij nog steeds hengst is!
en die verdikking wat jij zegt duidt op een niet zo een goede verzorging (exuseer als dat wel zo is!) als je hem gewoon iedere dag koelt en ook veel loopt met hem dan ben je er in zo een 4 a 5 weken af.
mijn nu ruin was ook klophengst was 1 bal afgedaald de andere niet ik heb hem naar de kliniek moeten brengen, hij was netjes in zijn lies ingesneden aan beide kanten en niet direkt waar de bal zit zeg ma, dit is door middels veel wandelen en koelen weg gegaan hij heeft trouwens geen verdikking en niks gehad! dus ik hoop dat daar alles goed is gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:33

Mijn twee jarige hengst is afgelopen maandag gecastreerd, hij heeft een antibiotica spuit gekregen. En daarnaast krijgt hij een week lang via zijn voer antibiotica. Hij staat gewoon dag en nacht in het land.

Het is heel licht opgezweld. Maar echt heel licht! Dus ik zou voor de zekerheid gewoon antibiotica voeren, ong. 7 dagen lang!

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 09:11

Bedankt voor jullie reacties. Het is nu exact 2 weken geleden en een dag. Wij hebben hem gekocht als ruin. De verkoper wist "zogenaamd"niet dat hij nog 1 bal had. Toen wij hem kochten (in mei 2004 )was hij ruin. In ieder geval we zagen geen ballen meer zitten. Dus dacht ik dat het goed zat. Ik voelde me aardig besodemieterd zal ik maar zeggen. In december is de 2e bal ingedaald. Je zag ook een litteken zitten, dus zodoende dacht ik dat het goed zat. Zo zie je maar. Verder spuit ik hem iedere dag 3 keer af. Hij is inmiddels koortsvrij en krijgt antibiotica. Nu de vijfde dag. Het ziet er al beter uit. Ik ben op advies van de DA afgegaan om hem thuis te casteren. Als ik het geweten had had ik het in een kliniek gedaan. Als ik nu alles optel aan kosten denk ik dat het ongeveer op hetzelfde uitkomt. De DA is inmiddels na de castratie 3 keer teruggekomen omdat ik het niet vertrouwde. God weet wat de rekening wordt. Na de 1e keer dat hij terug is geweest heb ik gehoord van de administratie dat ik € 178,- moet betalen. Inmiddels is daar antibiotica en vitamine B van Vital bijgekomen. Ik hou mijn hard vast hoe hoog de rekening wordt. Het moet gewoon goed komen denk ik maar.

groetjes spikey

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:22

Hoi spikey

Het kan wel even duren hoor voordat de zwelling helemaal is afgenomen. De dikke koker hoort daar gewoon bij en het gebeurd wel vaker dat de koker opzwelt en er pus en troep uit de wond komt. Wat je kunt vragen aan de dierenarts is of hij/zij de wond weer wil openmaken waardoor het pus er weer uit kan. Het kan even duren maar het gaat over, twee maal daags goed afspuiten en veel bewegen.Het lijkt alsof hij nu helemaal sloom is en dat het leven er een beetje uit is op het moment en dat is ook zo. Je moet niet vergeten dat het een operatie is geweest waarbij ze de wond gewoon open hebben gelaten, moet je je eens voorstellen hoe dat bij jou zou zijn als je geopereerd was en de wond was niet gehecht? Ik denk dat je je ook niet zo prettig zou voelen. Hij zal nu een stuk rustiger zijn ten op zichte van de andere paarden en meer geconcentreerd zijn naar de ruiter toe wat voor wedstrijden toch erg prettig kan zijn en zeker als je hem dingen wilt gaan leren. Succes ermee

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:56

inderdaad, een viertal weken terug net hetzelfde meegemaakt maar ondertussen staan er al twee zo goed als genezen ruinen in de weide

bij de één was de zwelling na drie dagen volledig weg en liep ie weer rond als vanouds, bij de ander stak een stukje van de zaadstreng nog na buiten maar dit is nu ooi helemaal netjes genezen en de wondjes zijn heel mooi toe en ook de zwelling is zo goed als verdwenen