bokvoetje bij veulen, wie heeft ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

bokvoetje bij veulen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:53

Mijn veulen ontwikkelt een bokvoetje/grasvoetje. Dit komt doordat ze consequent altijd met haar linkervoetje voor staat te grazen en met de rechter op de toon rust.
Inmiddels wordt ze elke 3 weken door de smid aan de achterkant laag gezet, zodat het ligamentje in het voorbeen dat aan het verkorten is, juist weer opgerekt wordt. Uiteraard is het doorsnijden van dit ligament een optie, maar op dit moment wil ik niet direkt naar dit middel grijpen. Het gaat om een veulen van nu 4 maanden oud en de veearts heeft geadviseerd om te wachten met doorsnijden tot 6 a 7 maanden, nadat ze gespeend is in ieder geval. Tot die tijd kijken we of de smid er toch nog wat moois van kan maken en het resultaat lijkt tot nu toe redelijk.
Ik ben eigenlijk benieuwd zijn of er meer mensen ervaring hebben met veulens met bokvoetjes, wat jullie eraan gedaan hebben en of het succesvol geweest is.
Ervaringen? Laat eens horen

Rhythm

Re: bokvoetje bij veulen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:58

Ey LDRD wat balen. Ik heb er geen ervaring mee..maar ik hoop voor je dat het goed komt!!!! Zal voor je duimen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 13:14

Thanks!
Maar komt wel goed, t is alleen de vraag hoe.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:08

niks aan lopen snijden!!! zorg dat je aan een goede!! hoefsmid komt die het voetje in goede banen kan leiden, het beestje is nog jong genoeg

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 14:19

bruine schreef:
niks aan lopen snijden!!! zorg dat je aan een goede!! hoefsmid komt die het voetje in goede banen kan leiden, het beestje is nog jong genoeg

Goede hoefsmid is geen probleem en snijden doen we ook nog niet.
Maar ik ben meer benieuwd naar ervaringen, dus heb je ervaring ermee of niet?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:25

nee zelf gen ervaring maar mijn man is zo'n goede hoefsmid en die heeft al menig door de DA *opgegeven* voetje weer goed gekregen, als je er maar zo snel mogelijk bij bent

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:31

Wij hebben er nu 1 lopen die het ook ontwikkelt. Het is heel mooi te corrigeren.
Die van vorig jaar had het ook en daar zie je nu helemaal niets meer van.

Een goede smid kan dit helemaal corrigeren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 14:52

Bedankt voor jullie reactie. Ik was er gewoon benieuwd naar omdat ik zelf gelukkig tot nu toe hiermee nog nooit geconfronteerd ben en dus benieuwd ben naar ervaringen van anderen.
De veearts was vrij pessimitisch en had het liefst gelijk het mes erin gezet. Overigens heb ik hem er daarvoor niet bij gehad, maar hij was er toevallig toch.
Nog meer mensen ervaring mee? Ook nog mensen ervaring met een snavelijzertje?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:40

snavelijzer kan maar vaak is het niet nodig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:35

Wiz kreeg als gevolg van een hoefzweer een beetje een bokhoef. Dat is nu bijna weg gecorrigeerd. Gewoon met bekappen. Hoefsmid denkt nog 1 keer nodig te hebben. Ik zie het als leek al niet meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:28

k heb hier een veulen met bokhoef in behandeling. Ik vijl elke week de achterkant van de hoef af. Daardoor lijkt de hoef nu wel heel kort te worden, maar dat geeft niet. De stand begint al langzaam te veranderen! Goed de verzenen laag houden en de steunsels goed uitsnijden! NIET AAN DE STRAAL SNIJDEN!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 07:53

Arabesk schreef:
k heb hier een veulen met bokhoef in behandeling. Ik vijl elke week de achterkant van de hoef af. Daardoor lijkt de hoef nu wel heel kort te worden, maar dat geeft niet. De stand begint al langzaam te veranderen! Goed de verzenen laag houden en de steunsels goed uitsnijden! NIET AAN DE STRAAL SNIJDEN!

Dit is ook precies wat wij doen, elke week de vijl er even over en 1x per 3 weken werkt de smid het weer even bij.
Wel fijn en hoopgevend voor mij dat bij jullie paardje de stand al begint te veranderen.
Ik heb inmiddels bij mijn veulen geconstateerd, nadat ze van de week weer door de smid onderhanden genomen is, dat ze nu ook met grazen haar rechtervoetje weer voor gaat zetten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:53

Ik heb ook een veulen met een bokhoefje gehad. En gewoon door de hoefsmid netjes te laten bekappen was het eigenlijk niet meer zichtbaar.
Dus gewoon bijhouden, dan komt het waarschijnlijk allemaal goed.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:24

Er zijn zoveel veulens met een bokvoetje.
Vaak komt het ook dooradat ze in de zelfde stand gras eten.
Die van ons worden om de drie weken geveild door de smit, zodat de stand goed blijft

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 15:41

mistral schreef:
Er zijn zoveel veulens met een bokvoetje.
Vaak komt het ook dooradat ze in de zelfde stand gras eten.
Die van ons worden om de drie weken geveild door de smit, zodat de stand goed blijft

Dat is ook de oorzaak dat die van mij een bokvoetje ontwikkelt. Bovendien heeft ze een enorme groeispurt gemaakt en het schijnt ook zo te zijn dat de botten in dat geval soms harder groeien dan de pezen/ligamenten kunnen bijhouden.
Bedankt in ieder geval voor jullie reactie weer!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:05

Als het echt een bokhoef is, is alleen extra bijvijlen niet voldoende. Hier was vorig jaar een veulen dat is geopereerd, is allemaal goed gekomen. Heeft na de operatie nog een maand op een snavelijzer gestaan.
Je kunt ook even kijken op hoofcare.nl, daar staat wel het eea.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:31

ons veulen (nu inmiddels bijna 2,5 jaar) had het ook. Consequent de hoefsmid laten komen en inderdaad op deze leeftijd nog lang niet aan een operatie denken.