pony vaak last van koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

pony vaak last van koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:06

hoi hoi,
Mijn pony had eergisteren weer een lichte koliek aanval.
nu merk ik dat ze dat vaker heeft, zomaar op eens.
(vorige keer was erg heftig, toen was het zelfs de vraag of ze het zou overleven. Andere keren is het lichter, met stappen komen we meestal een heel eind.)

Ze zal waarschijnlijk wel gevoelig zijn voor koliek.

Nu vroeg ik me af of mensen hetzelfde probleem hebben met hun pony/paard en wat jullie daar aan doen.
(voeren jullie bijvoorbeeld iets bij, waardoor het aantal aanvallen aanzienlijk kleiner wordt?)

waar kan het aan liggen?

- ze is al wat ouder (rond de 30)
- ze heeft het vaak als ze van het land af komt en het gras koud en/of nat is.

sinds een paar weken voer ik haar olie bij, dit is gewoon zonnebloemolie. heeft dit enige zin?

ik hoop op antwoord,
groetjes, muis .

xxJacqyxx

Re: pony vaak last van koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:14

Mijn paard heeft 3 jaar geleden koliek gehad. Mij is toen inderdaad ook door de veeart aanbevolden om zonnebloemolie door zijn eten te doen.

Sinds hij die koliek heeft gehad, doe ik trouw iedere dag een scheut zonnebloemolie door zijn eten. Hij gaat er ook ontzettend van glimmen, en sindsdien is heeft hij (gelukkig) geen koliek meer gehad.

Je kunt het een beetje vergelijken met het goekope alternatief van Lijnzaadolie. Je moet alleen een beetje oppassen met de hoeveelheid, want bij teveel olie kunnen ze diarree krijgen. Het werkt natuurlijk laxerend

Ook kan het wel eens helpen om je paard iedere dag peen te voeren.

Ik geef mijn paard ook iedere dag een half emmertje peen. Hij vindt het lekker, en is goed voor de doorstroming!

Wat ik mij afvraag is of jouw pony wel genoeg drinkt?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 00:15

Ik heb ook zo'n geval op stal staan. Zojuist de DA er nog bij gehad.
Elk najaar krijgt ze een koliekaanval. De reden weten we nog steeds niet, maar het valt wel telkens samen met slecht weer.
Zo ook vandaag. Wij dachten dat het door het slechte weer of door het eten van eikels komt.
Vanavond heeft de DA haar ook even opgevoeld en nu voelde het alsof er een stukje darm over haar milt heen ligt (mildnier-band)
Ze heeft een pijnstiller gehad en nu is het afwachten. Ze mag op dit moment niet eten. Als haar darm wel over haar milt heen ligt, kan het zo wezen dat deze er weer afschiet door het slinken van de darmen. Morgenochtend komt de DA weer bij haar kijken.
Normaal ga ik wat met haar stappen, laat haar weer liggen op stal en weer wat stappen en dan knapt ze meestal wel weer op.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 01:06

ik heb dat ook bij mijn paard jaren mee moeten maken balen is dat niet alleen voor de portemonnee maar je viervoeter zit ermee, ik begin dan ook al heel erg vroeg met een deken op te doen vooral in augustus wisselvallig weer, echt met het weer meegaan...ja zn oudje is al bijzonder iets waar je extra allert op moet blijven...
ook goednaar het voedsel kijken...een paard wat zeer gevoelig is GEEN KUILVOER te geven is erg zwaar eten, ik geef ze eiwitarm brok voor paarden uit de groei ouder dan 6 jr...met wat mix voor afwisseling in de darmen schoon drinkwater en goede kwaliteit hooi en stro...
ik denk voor jou oude paardje een tip laat is keer het gebit nakijken het kan zijn dat die pony veel heel doorslikt wat propjes gaat worden...geef het anders wat slobber erbij tís een hele leeftijd...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 06:34

oudje bij mij op stal krijgt het ook elk najaar, maar dan is er eerder sprake van zand koliek, omdat de wei nu kort is en ze dus meer zand naar binnen krijgen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 11:23

pepper, de pony met koliek in dit geval dus, heeft gisteren weer een koliek aanval gehad, ze heeft via een sonde parafine olie toegedient gekregen.. en nu staat ze er weer vrolijk bij..
zo te lezen doe ik eigenlijk alles al wat de kans op koliek kan verkleinen:
ze krijgt een paar handjes pavo-all sports per dag, (laag eiwit gehalte dus..)
als afwisseling zit er een granenmix doorheen.
olie krijgt ze ook al, en we hebben hooi van ons eigen land wat goed droog is.
de tandarts heeft haar nu 1 maand (ongeveer) geleden elektrisch bij gevijlt. ook krijgt ze elke dag een kwart emmer wortels.

ze heeft alleen nog geen deken op, dit omdat ze van mij eerst wintervacht moet aanmaken en als ze het dan nog koud heeft pas een deken op. (dit omdat als ik meteen met deken begin kan blijven slepen met dekens, ze blijft het maar koud hebben..)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:08

Met of zonder deken, dit jaar staat ze voor het eerst zonder omdat ze begin maart al een veulen krijgt, maakt bij haar niks uit.
Mijn paard is weer aardig opgeknapt vandaag. DA is vanmorgen nog geweest en alles was ok.