Allemaal heel erg bedankt voor de reacties en hulp. Top!
chiquito schreef:Hoi
Ik heb even zitten googlen. En dit heb ik gevonden (gaat wel over mensen):
Zoals ik het lees hebben beide waarden iets met onder andere de spierafbraak te maken. Maar ik kan het ook fout hebben.
En trombocyten zijn volgens mij de bloedplaatjes, die hebben te maken met de bloedstolling.
Groetjes Diana
Ja, wat die dingen inhouden wisten we wel. Zoals ik zei weet mijn moeder het wel van mensen en we hadden zelf inderdaad ook al even zitten googlen
Ibbel schreef:Je zou een 2e keer bloed kunnen laten afnemen op 30 minuten na longeren, en een derde keer een dag na longeren. Verzuring kan je dan uit de bloedafname na 30 minuten opmaken - je zou kunnen kijken of men ter plekke vrij lactaat kan bepalen, dat moet echt binnen een paar uur na bloedafname gedaan worden, opsturen naar een lab is zinloos, vrij lactaat breekt heel snel af - en spierafbraak uit het 3e bloedmonster. Ook zou je met een hartslagmeter kunnen longeren, om te bekijken of zijn hartslag heel hoog (170 per minuut of hoger) is tijdens arbeid (teken van anaerobe verbranding en dus lactaatvorming).
Ja, dat wilde de DA in eerste instantie doen. Voor het werk en na het werk...maar uiteindelijk vond hij het niet eens meer nodig omdat het volgens hem alleen maar uit de voorbenen kwam.
En ik blijf zeggen; ja er zit best wat in de voorbenen en dit is waarschijnlijk de oorzaak geweest van de problemen die we nu hebben. Maar er komt nog meer bij kijken dan alleen die voorbenen.
Ellebel schreef:De CK vind ik ook niet schokkend verhoogd hoor, normaal is het meestal iets lager, maar na arbeid is het vaak al in de duizenden. Bij spierschade tgv maandagsziekte kan het in de tienduizenden lopen en bij ernstige spierbeschadigingen worden waarden van meer dan 100.000 gevonden.
De LDH is minder specefiek voor de spieren, maar duidt meer op weefselschade in het algemeen. 420 wordt wel genoemd als de bevengrens, maar ook hier geen echt schokkende dingen. om het sterk verhoogd te noemen moet je meer in de richting van 1000 gaan denken.
Ook de plaatjes vind ik eigenlijk niet wereldschokkend, misschien kun je deze nog eens weer mee laten nemen als er nog een keertje geprikt wordt, kijken wat er dan uit komt.
Lactaat prikken is een idee, maar daar is nog weinig ervaring mee bij de meeste dierenartsen. Ik heb op een congres een lezing gehoord van iemand die daar wel veel mee deed i.v.m. training van dravers, en een vriendin van me doet daar nu onderzoek naar. Het is misschien nog best moelijk om daar normaalwaardes voor te vinden, maar goed, als je echt in die richting denkt en je DA is gemotiveerd dan kan het een optie zijn.
Okee, dus alle reacties van iedereen samen stellen die 'verhogingen' dus maar weinig voor.
Zoals ik al zei...ik weet niet wanneer een verhoging echt zorgwekkend is.
Super bedankt allemaal!
En woensdag gaan we naar Emmeloord, zal een spannende dag worden.