Verplicht douchen is een ramp.Iemand zsm tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Verplicht douchen is een ramp.Iemand zsm tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 16:30

Sinds woensdag heeft mijn verzorgpaard een peesontsteking en hij moet elke dag 1x de douche in,alleen...is dat een ramp
Hij wilt er niet in,heb alle mogelijke manieren geprobeerd,tot recht voor de douche staan lukt wel maar dan is er veel kans dat hij zich weer omdraait en de andere kant uitloopt Het is heel gevaarlijk zo,mede dat hij kan uitglijden en ook dat ik niet in alle veiligheid ben dan...
Ik probeer het nu al maanden,het is een tijdje goed gegaan en toen niet meer zonder dat er iets gebeurt was en het is geen angst,gewoon koppigheid
Een klets op zijn poep geven durf ik niet aangezien hij dan wild doet
Mijn geduld begint wel op te geraken,zeker na vandaag toen hij het halster kapot trok en de douche uitging.
Heeft er iemand zsm tips?

Juco

Re: Verplicht douchen is een ramp.Iemand zsm tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:37

Buiten afspuiten en als het echt, echt niet gaat cooling gel inmasseren. Zodra je paard genezen is direct beginnen met alsnog wennen aan de spuitplaats. Al die bokkensprongen kunnen nu meer kwaad dan goed.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:00

Juco schreef:
Buiten afspuiten en als het echt, echt niet gaat cooling gel inmasseren. Zodra je paard genezen is direct beginnen met alsnog wennen aan de spuitplaats. Al die bokkensprongen kunnen nu meer kwaad dan goed.

Buiten afspuiten lukt niet.
Sinds gisteren gebruik ik natgemaakte Animal Intec met daarondom een bandage,is dit hetzelfde effect als natspuiten en cooling gel?
Afspuiten is vooral om de zwelling te doen verminderen en een beetje 'masseren'

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:06

En die bandage blijft er 24u opzitten,dat wel,kan dat kwaad?
Zou ook zijn ander been moeten gebandageerd worden dan?Aangezien die ook gezwollen is door het teveel steunen erop

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:39

Iig niet slaan hoor.. dat maakt het toch alleen maar erger, dan staat ie er alleen maar in omdat ie bang is

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:41

hasten schreef:
Iig niet slaan hoor.. dat maakt het toch alleen maar erger, dan staat ie er alleen maar in omdat ie bang is

Er is nog altijd een groot verschil tussen slaan en een tik op hun achterhand geven.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:43

Ik zeg toch slaan? Ik zeg niet dat een tik zo heel erg is

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:49

Slaan doe ik niet,wel een tik geven maar zoals ik al zei reageert hij ook

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:32

Je hebt in de paardenwinkel neoprene hoezen, waar je coolpacks in kan doen. Deze gaan met klitteband om het been van je paard. Een kwartiertje laten zitten en het been is nog dieper gekoeld dan met water. Reuze handig, heb ik op advies van de veearts gebruikt bij de peesblessure van mijn paard.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 18:50

Twinklebel schreef:
Je hebt in de paardenwinkel neoprene hoezen, waar je coolpacks in kan doen. Deze gaan met klitteband om het been van je paard. Een kwartiertje laten zitten en het been is nog dieper gekoeld dan met water. Reuze handig, heb ik op advies van de veearts gebruikt bij de peesblessure van mijn paard.

Momenteel mag ik geen dingen aankopen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:41

Wat je ook kun proberen is je hand achter een oog langs doen, of oogkleppen opdoen of een blinddoek voor. Wij proberen dat wel eens en het wordt er meestal wel beter van. Ik zou het wel buiten doen, daar is het risico voor jezelf ook wat kleiner.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 11:50

Buiten lukt niet,daar is geen douche,enkel binnen

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:37

Blue_Star schreef:
Buiten lukt niet,daar is geen douche,enkel binnen

Kun je niet gewoon ergens een tuinslang aan koppelen? Dan kun je wel buiten afspuiten. Gewoon met een lekker zacht straaltje zachtjes langs het been. Vanaf de hoef voorzichtig omhoog. Dan is het ook niet zo eng. Vooral rustig en vriendelijk blijven.

Als je paard een probleem heeft en dat is alleen of veel eenvoudiger op te lossen door bijvoorbeeld die hoezen te kopen, dan kan dat toch geen probleem zijn? Of misschien kun je ze van iemand in je omgeving lenen. In ieder geval niet iets nat maken en dan bandages er overheen. Dat is namelijk onmiddelijk warm en dan gaat het alleen broeien. Dan bereik je alleen het tegenover gestelde effect.

Succes met de behandeling.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:16

Je kunt ook koelen met ijsklontjeszakjes. Die koop je gewoon bij de supermarkt en dan een bandage eromheen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:22

Katja schreef:
Je kunt ook koelen met ijsklontjeszakjes. Die koop je gewoon bij de supermarkt en dan een bandage eromheen.

Dan wel zorgen dat er een dunne lap, bv. theedoek tussen zit, anders kan je vrieswonden krijgen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:52

Of gewoon neer zetten op een plaats waar hij zich wel lekker voelt. Kan me wel voorstellen dat hij nu zo heeft ohh neej niet al weer. en als je hem doucht en gaat goed, goed belonen, en doe iets wat ie fijn vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 07:46

Niet slaan! Dat maakt het alleen maar erger, je paard weet dan dat er aggressie aan te pas komt en dat jij het ook vervelend vindt.
Is er geen andere oplossing dan? Coolpack-Bandages, Cool gel, (Kijk eens bij Paardendrogist>Pezen) want die douche klinkt erg gevaarlijk ..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:47

Je kunt bij de drogist (kruitvat, DA, Etos) van die coldpacks kopen die kosten maar een paar euro. Dat mag je toch wel uitgeven (of anders van je zakgeld) Die doe je in de vriezer en bevriezen niet, er zit een zakje bij waar je die coldpack in kan doen en dan op het paardebeen doen. Eventueel met een bandage vastzetten. En dan een kwartier laten staan. Daarna eraf halen en het ding weer thuis in de vriezer gooien voor de volgende sessie.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:28

Idd. koelpacks, ik gebruik ze ook voor Vinga die heeft ook een peesblessure en moet ik 2x per dag koelen. die koelpacks zijn ideaal

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:30

Twinklebel schreef:
Katja schreef:

Dan wel zorgen dat er een dunne lap, bv. theedoek tussen zit, anders kan je vrieswonden krijgen.

Helemaal vergeten erbij te zetten, vond ik zelf zo vanzelfsprekend.
Is idd heel erg belangrijk ook met coldpacks.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 16:58

Wij spoelen hem nou twee maal per dag af op aanraden van een ervaren persoon
Animal Intex erop,bandage erop(eerst is been afgespoeld en AI natgemaakt) en dan nog eens bandage natmaken en ook met de slang er even tussen

Is dat een goed idee?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:36

Onze nieuwe merrie is net afgespeent en staat met mega grote uiers. Ze wilde de spuitplaats niet op. Ik heb een be-nice halster, waar je druk kan geven op de neus en achter de oren, om gedaan en achteruit de spuitplaats op gekregen. Toen flink belonen met een wortel.