Help? mijn paard heeft een cyste in haar straalbeen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mywayzidane

Help? mijn paard heeft een cyste in haar straalbeen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 13:05

Mijn paard heeft een cyste in haar straalbeen en ben al naar Utrecht geweest daar gaven ze mij 2 opties 1. een zenuwsnede 2. haar in leten slapen. Ik mocht er nog over nadenken. Toen ik naar huis reed was voor mij al duidelijk dat deze opties alle twee niets voor mij waren vooral omdat als mensen mijn paard zien zouden ze niet zeggen dat ze iets heeft omdat ze galnst als een spiegeltje. Nu ben ik zelf gaan zoeken op internet en ben uitgekomen op bokt bij een oude topic van een paar jaar geleden daar had iemend het over Gallium nitrate. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Het is een voedings suplement dat bestaat in amerika en word gebruikt door Dhr. G. Eby. Ik heb contact gehad met deze arts maar wil ook graag in contact komen met mensen die het hebben gebruikt.

-x-

Kyona

Re: Help? mijn paard heeft een cyste in haar straalbeen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:31

Pm Adrienne of Jolande even, die hebben hier heel veel documentatie over!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:07

Ik ken een pony met ook een cyste in haar straalbeen en die loopt nog gewoon, wordt recreatief gereden.
Hij heeft geen speciaal beslag of medicijnen.
Maar er is een kans dat het straabeen door breekt, en als dat gebeurd is er niks meer aan te doen.
Maar nu loopt die pony nog vrolijk rond.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:55

Second opinion vragen ergens!
Mijn vriendin haar paard had/heeft ook een cyste in eht straalbeen en die wordt nog gewoon gereden. Dat paard is gezien op de kliniek in Roosendaal. Hij heeft speciaal beslag gekregen en het gaat prima met hem.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:55

Hoe oud is je paard ? Ik heb ook een paard gehad met een cyste, die zat in het hoefbeen. Dit zit onder het straalbeen. De cyste zat met de bovenkant tegen het gewricht (met het kootbeen) aan.
De dierenarts zei ook dat ik haar het beste af kon laten maken. Ik was daar nog helemaal niet aan toe! Ze liep niet echt kreupel, maar onregelmatig en bovendien was ze pas 3 jaar. Ik wilde het paard dus wel een kans geven. Het gewricht is ingespoten, ik ben voorzichtig verder gegaan (dat moest). Dit sloeg nog niet echt aan en toen heb ik Eric Laarakkers in zijn jonge jaren erbij gehad. Ook kreeg ik een goeie hoefsmid en het paard werd sterker. Ze is er helemaal overheen gegroeid ! Ik weet niet wat voor effect de behandelingen gehad hebben, maar ik ben blij dat ik het een kans gegeven heb !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:37

Nimber hier op bokt heeft een zenuwsnede laten uitvoeren, misschien kun je even met haar contact opnemen. Zelf hebben we een tweejarige op stal gehad die we op advies van de DA hebben in laten slapen. Het probleem met deze cyste is dat ze er niet alleen kreupel op lopen, maar dat de cyste het straalbeentje zo verzwakt dat het straalbeentje bij de geringste beweging kan breken. Dat kan heel erg pijnlijk zijn voor een paard.

Dat er aan de buitenkant niets te zien is geloof ik best. Maar chronische pijn is slopend voor een paard, neem dat maar van me aan. Je zult niet zo snel wat aan ze merken omdat ze zich groot gaan houden voor de rest van de kudde (in dit geval ben jij dat). In het wild zijn paarden in de kudde die duidelijk blijken ziek te zijn ook het doelwit van roofdieren. Een paard zal zich dus altijd beter voordoen dan hij in werkelijkheid is.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 12:22

bedankt voor jullie reactie's ik zou eerst een paar antwoorden geven op vragen van jullie. Mijn paard is 11 jaar en was bijna negen toen het ontdekt werd bij haar. Ik ben al bij heel veel dieren artsen geweest voor een second opinion (hooge wijst In nistelrode deze dierenarts is er ook altijd bij op prinsjesdag en en kende mijn vader erg goed, dierenartsenpraktijk in sint oedenrode, Utrecht en ik heb telefonisch kontakt gehad met roosendaal dus second opinions genoeg) Ze staat nu op speciaal beslag n.l op wiggetjes. De ene dag gaat het erg goed en zie je niks aan en de volgende dag is het weer erger. Ze staat in een erge grootte stal nl 4m bij 6m
zodat ze als het slecht weer is zelf nog kan bewegen door haar stal ze staat op extra veel stro zodat ze een goede geveerde onder grond heeft. Voor mij is een zenuwsnede nog geen optie omdat ik eerst Gallium nitrate wil uit proberen. Ik hoop dat dit genoeg antwoorden zijn op jullie vragen en ben erg blij met al jullie reactie's.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:49

Dus je merrie loopt al een tijd met deze cyste rond, en de diagnose is al wat langer geleden? En je laat haar zo rondlopen terwijl ze duidelijk pijn heeft?

Als je inmiddels al een jaar verder bent (of langer) had je dat Gallium Nitraat al lang geprobeerd kunnen hebben. In mijn ogen is iedere dag die ze nu nog met pijn loopt een dag teveel. Met oog op het paard zou ik haar toch de zenuwsnede geven of de uiteindelijke beslissing nemen. Waar je nu mee bezig bent is puur uitstel van moeilijke beslissing die uiteindelijk toch eens komen gaat. Maar is dat eerlijk tegenover het paard?

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:59

Sorry maar ik vind je nog al hard Cassidy je weet helemaal niet hoelang ik hier al mee bezig bent en hoe erg mijn paard verwend word met alles en al van alles heb geprobeerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik vraag toch niet wat jij vind ik vraag naar mensen die Gallium nitrate hebben gebruikt niet of jij vind dat ik mijn paard mishandel of niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Je moet niet zo snel je mening over iemand geven. Ik heb er las eerste heel lang moeite mee gehad om op bokt te komen dus graag van die k***** opmerkingen voor je houden. DAnk je wel

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:28

Ho ho, ik neem het even op voor Cassidy, ze bedoelt het goed voor je paard en haar reactie komt denk ik ook door het feit dat je in je eerste niet vermeld dat ze dit al twee jaar heeft. Dat het wat koud op je dak komt begrijp ik, maar ze heeft wel een punt! Ik kan je verder helaas niet adviseren. Het is erg moeilijk om een beslissing te nemen om je paard in te laten slapen, en ik neem zonder meer aan dat je álles wil doen om haar te helpen. Maar als de Gallium nitrate je enige optie is zou ik het al besteld hebben denk ik. Iedere dag is er één en het straalbeen is al duidelijk intabiel aan het worden gezien haar wisselende kreupelheid. Heel veel succes!
Dit topic vond ik op bokt erover, misschien ken je het al?
viewtopic.php?t=289414

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 21:39

Ik zeg alleen dat ik haar reactie een beetje raar vind aangezien ik hier niet naar vraag en van het spul weet ik pas een maand en wist niet hoe ik het moest bestellen anders probeer ik niet in contact te komen met mensen die het hebben gebruikt omadt er niet alleen voordelen aan zitten maar ook nadelen. En nog even duidelijk IK ZIT ER NIET AAN TE DENKEN OM HAAR AF TE LATEN MAKEN!!!!!!!!!!!!!
dus hou die goed bedoelde menigen graag voor je en je zou toch eerst voor iets moeten sparen voor je iest besteld het gaat hier om honderden euro's de meeste mensen hadden dit jammer genoeg niet voor een paard over gehad. En voor mijn gevoel bedoeld ze het helemaal niet goed voor mijn paard dit id gewoon een manier om iemand een K** gvoel aan te praten en mij te laten voelen dat ik niet goed voor mijn beesten zorg je zou je schamen als je ziet hoeveel ik er la voor over heb. Sorry dat ik zo boos reageer maar ik ben die"goed"bedoelde adviesen een beetje beu van iedereen. ik vraag naar mensen die ervaring hebben in Gallium nitrate niet naar mensen die mij even een K** gevoel aan praten.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 21:42

Mensen zoals Kyona daar heb ik wat aan!! Dank je Kyona Ik wist niet hoe het allemaal werkt op bokt als je hier nieuw bent is het allemaal best moeilijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:49

mywayzidane schreef:
Ik zeg alleen dat ik haar reactie een beetje raar vind aangezien ik hier niet naar vraag en van het spul weet ik pas een maand en wist niet hoe ik het moest bestellen anders probeer ik niet in contact te komen met mensen die het hebben gebruikt omadt er niet alleen voordelen aan zitten maar ook nadelen. En nog even duidelijk IK ZIT ER NIET AAN TE DENKEN OM HAAR AF TE LATEN MAKEN!!!!!!!!!!!!!
dus hou die goed bedoelde menigen graag voor je en je zou toch eerst voor iets moeten sparen voor je iest besteld het gaat hier om honderden euro's de meeste mensen hadden dit jammer genoeg niet voor een paard over gehad. En voor mijn gevoel bedoeld ze het helemaal niet goed voor mijn paard dit id gewoon een manier om iemand een K** gvoel aan te praten en mij te laten voelen dat ik niet goed voor mijn beesten zorg je zou je schamen als je ziet hoeveel ik er la voor over heb. Sorry dat ik zo boos reageer maar ik ben die"goed"bedoelde adviesen een beetje beu van iedereen. ik vraag naar mensen die ervaring hebben in Gallium nitrate niet naar mensen die mij even een K** gevoel aan praten.

Meisje rustig, gewoon lettertype kunnen we ook lezen.
Ik denk dat cassedy dacht dat je alleen secends opinion hebt gedaan, maar verder niks aan het probleem!
Als je verhaal helemaal neer had gezet was het wat duielijker geweest.
Niemand, maar dan ook niemand zegt dat je je paardje mishandeld of wat dan ook!

Ik za even wat samenvatten.
2 jaar geleden heb je het ondekt.
je hebt er in die 2 jaar sec opinons aangevraagd en haar op speciaal beslag gedaan?
Heb je nog andere dingen uit geprobeert?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:51

Sjezus, wat een niveau hier weer... Mishandeling kan ook zijn als je een paard gewoon te lang laat leven terwijl hij veel pijn heeft.. Je zegt zelf dat je al veel geprobeerd hebt, en dat ze nog steeds pijn heeft. Maar ik heb geen idee hoe erg het is, maar beesten te lang met pijn laten lopen is ook niks..
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 03-10-05 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:04

Relax meiden,
Vraag eerst eens rustig wat ze gedaan heeft.
Hij is af en toe onregelmatig zei ze, maar je weet niet in hoeverre.
Als hij licht onregelmatig loopt 1 dagje in de 2 weken snap ik dat je voor je lieveling nog wat wilt proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:14

Zenuwsnede, betekend een gevoelloos been, inderdaad geen pijn meer, maar ook meer risico op struikelen en verwondingen met infectie. Daarnaast kan een zenuwsnede herstellen, waardoor je dan weer terug bij af bent.

Ik begrijp uit je verhalen dat de dierenartsen in NL geen genezende behandeling voor je kunnen vinden. Zij kunnen alleen de pijn wegnemen bij je paard. Ik begrijp ook dat je nu 2 jaar bezig bent om een medicijn of behandeling te vinden die wel werkt. Ik begrijp verder uit je verhaal dat je paardje al 2 jaar af en aan met pijn loopt.
Ik denk wel dat je nu hoe moeilijk dat ook is een beslissing moet nemen t.a.v. de kwaliteit van leven van je paard. En misschien wel een deadline moet gaan stellen voor verbetering, en de zeer moeilijke stap moet nemen om bij geen verbetering je paard te laten inslapen.
Dat is een heel moeilijke beslissing, en als buitenstaander ben je altijd van mening dat het inslapen lang geleden had moeten gebeuren. Als buitenstaander kan je nl die beslissing zonder emoties en herinneringen aan dit paard gemakkelijker nemen.
Maar houd in elk geval alsjeblieft in gedachten dat de kwaliteit van leven boven de kwantiteit moet gaan.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:21

He mywayzidane,

Het is ikke, Nathalie van Zarah (van stal )
Goed dat je je hebt aangemeld op Bokt, ik hoop dat er iemand is die je kan helpen!

Veel sterkte!

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:35

Hai nathalie hoe gaat het ermee ?
Met mij is alles goed jammer dat sommige mensen hier niet zo goed kunnen lezen. Ik vraag alleen naar mensen die Gallium nitrate hebben gebruikt en ik krijg al het 'goed'bedoelde advies om haar in te laten slapen. Erg vreemd. Ja ik kreeg me na tien tallen keren proberen aangemeld op bokt. En heb al contact met adrienne die Gallium nitrate heeft gebruikt en ben met haar bezig hoe het allemaal werkt en wat de voor en nadelen zijn voor myway. De dierenarts met wie ik heel vaak contact heeft zegt zelf ook afmaken kan altijd nog en anders blijf je altijd met de vraag zitten zou dat spul wel hebben geholpen ik vind het gewoon jammer dat er nog mensen zijn die niet alles proberen maar meteen voor de kortste weg kiezen. Een zenuwsnede wil inderdaad zeggen dat de pijn weg is maar het probleem niet. en dat de kans is dat het botje breekt maar gallium neemt het probleem ook weg. Verder wil ik eerst alles proberen voor ik er maar over denk om haar sf te laten maken. Zes jaar geleden heeft Adrienne van bokt dit spul voor het eerst geprobeert met een goed resultaat haar paard had ook een cyste. En die huppelt nog steeds vrij rond . Door haar standvastigheid en niet meteen voor de kortste weg kiezen om haar af te laten maken word mijn paard misschien weer beter. Dus jullie zien ,maar weer allemaal je moet niet altijd voor de kortste weg kiezen want, misschien als het bij mijn paard helpt kunnen er nog veel meer paarden worden geholpen als je maar zoekt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:09

daantjuhhh schreef:
2 jaar geleden heb je het ondekt.
je hebt er in die 2 jaar sec opinons aangevraagd en haar op speciaal beslag gedaan?
Heb je nog andere dingen uit geprobeert?

Nogmaals mijn vraag!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:48

@ Mywayzidane.

Ik vind je trouw ten opzichte van je paard erg aandoenlijk en ontroerend, maar ik denk dat je zeer zeker het risiko loopt het welzijn van je paard uit het oog te verliezen, en ik geloof ook dat de opmerking van jou “ ik denk er niet aan om het paard te laten inslapen” zeer kenmerkend is voor je manier van denken op dit moment. Je zult het misschien niet willen horen, maar ik benadruk het hier nogmaals: ik vrees zomaar dat er bij jou een heleboel egoisme bij komt kijken, omdat je haar nog niet kwijt wilt. Is niets mis mee, en die fout maken er meer. Ik ken in mijn omgeving mensen die een vergelijkbare situatie hebben doorlopen, en duidelijk achteraf zeggen dat ze te lang zijn doorgegaan met dokteren, en er bedragen aan uit hebben gegeven waar je 10 andere paarden voor had kunnen kopen. En nog nieteens vanwege het geld, maar ze zagen achteraf pas dat ze hun paard onrecht aandeden door ze langer in leven te houden dan het paard eigenlijk aankon.
Ik ken je paard niet, ik weet niet hoeveel pijn hij heeft. Maar ik weet wel dat paarden zich beter voordoen dan ze eigenlijk zijn. En hoe goed je een paard ook denkt te kennen, je zult er altijd verbaasd van staan hoe groot hij zich eigenlijk heeft gehouden.

Het is in dit geval niet zozeer een vraag van de korste en makkelijkste weg kiezen, en alle kansen benutten om een paard beter te maken, maar de pijn die met het “betermaken” gepaard gaat, en de slagingskansen ervan. Als mijn paard koliek heeft, en een koliekoperatie aan te pas moet komen die maar een klein slagingspercentage heeft, dan zal ik, hoe moeilijk het ook is, de keuze maken om haar te laten gaan. De pijn van de operatie, de revalidatie en de mogelijke langdurige gevolgen ervan, zou ik mijn paard niet willen aandoen. In jou ogen misschien de kortste en makkelijkste weg, in mijn ogen de meest eerlijke t.o.v. het paard. Dat het mij erg pijn gaat doen staat vast…ondanks de kille reactie waar je mij van beschuldigd heb ik een hart voor paarden, en wil ten allen tijde het beste voor ze.

Je hebt het in een eerder antwoord in dit topic gehad over het moeten sparen om bepaalde dingen bij je paard te kunnen laten uitvoeren. Daar is niets mis mee, zolang het om zadels gaat of een nieuwe deken, of dat nieuwe hoofdstal, maar in het geval van medische ingrepen in mijn ogen eigenlijk “not done”. Je gaat toch ook niet sparen voor een koliekoperatie?

In dit geval kom je met een simpele vraag, wordt kwaad als mensen het complete plaatje willen zien. Maar hier zitten mensen die meedenken en op grond van de beperkte informatie die je in het begin hebt gegeven (en waar behalve het feit dat je je paard op zooltjes hebt staan van jou kant verder geen antwoord op is gegeven) hun conclusies trekken. Daarom van mij de waarschuwing: staar je niet blind op de resultaten van dit Gallium Nitraat van een of meer personen, het zal altijd de minderheid zijn die met positieve resultaten komt, de keren dat de behandeling gefaald heeft zul je namelijk niet horen. En dat is iets wat je altijd in je achterhoofd zult blijven moeten houden. Ben ik daarin pessimist? In mijn ogen eerder realist. Maar dat zul je waarschijnlijk niet willen zien. Als Gallium Nitraat werkelijk de doorbraak zou zijn geweest had je het advies om dit te gebruiken al in de Dierenkliniek te horen gekregen, en niet zelf "op zoek" hoeven te gaan om je paard te kunnen " redden".

Wij zien niet in welke mate je paard kreupel loopt. Wij kennen je situatie niet waarin je dit paard voor de rest van zijn leven kunt houden of denkt te moeten houden. Het enige wat ik eruit begrijp is dat het paard inmiddels twee jaar met cyste loopt, kreupel is, en je pas een maand geleden dat Gallium Nitraat hebt ontdekt. Wat heb je in de afgelopen twee jaar behalve dat speciale beslag dan geprobeerd? Zelfs zonder dat er Gallium Nitraat binnen je blikveld was gekomen, had de mogelijkheid voor een zenuwsnede binnen handbereik gelegen. Ja, op het moment dat je de zenuwsnede toepast, gaat het klokje tikken., en heeft je paard hoogstens nog een paar jaar. Maar dan heeft je paard iig nog een paar pijnvrije jaren gehad, en had je er misschien in die tussentijd ook nog op kunnen rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:55

Klopt.
Wij kijken er nuchter naar.
Wij hebben geen band met dit paard.
Maar ik denk als je bijvoorbeeld het verhaal van Emaartje hier op bokt leest (zwaar dampig paard), ook denkt van jeetje ik had hem in laten slapen, omdat jij geen band hebt met dat paard.
Je moet nu eigenlijk ook vanuit een nuchter standpunt naar je eigen paard kijken.
En niet van uit je verdriet en de pijn in je hart die je krijgt zou je afscheit moeten nemen.

Nogmaals ik bedoel hier niet mee dat je je paard af moet laten maken.
Ik ken namelijk nog steeds het hele plaatje niet.
Je bent onduidelijk in wat je al hebt geprobeert en hoe ernstig de situatie is!

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:22

Ik snap ook wel dat jullie er een hele andere kijk op hebben en makelijk kunnen beslissen via dew zijlijn. En sorry dat ik een beetje wazig was wat betreft de informatie maar ik heb heel lang liggen kloten om me eigen aangemeld te krijgen op bokt. En toen ik mezelf aangemeld was was ik zo blij dat ik snel een topic heb geopent. Gelukkig ben ik met adrienne bezig en heb veel bruikbare pb gekregen. Dus van mij uit kan er op deze topic een slotje.
Toch bedankt iedereen en hoop dat jullie mijn standpunt een betje kunnen begrijpen.
-x-

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:15

ik snap jou reactie wel mijn paard is 1000000 kere kreupel geweest... jij baalt maar je baalt ook dat je paard pijn heeft maar je wil haar niet kwijt...

LindavHilten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:55

Hey, ik heb je toch nog gevonden op bokt.
Persoonlijk moet ik zeggen dat je liefie er vrolijk en blij bijstaat, dus dat het mij niet lijkt dat hier sprake is van dierenleed... Ze maakt voorlopig sprongen die ik mijn merrietje nog nooit heb zien maken...
Ik hoop dat je iemand vind met ervaring met een goed geneesmiddel, want dat zou super zijn!
Xieje snel weer op stal!
groetjes Linda

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:00

Lindavhilten, sta jij ook op heerendonk?
Ik namelijk ook Met die bonte jaarling..
Ik ken nog lang niet iedereen bij naam daar.. best slecht