Oude keelontsteking bij welshpony van 2 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spettertjuh

Oude keelontsteking bij welshpony van 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 08:44

Hallo allemaal.

Wie heeft hier ervaringen mee????

Ik heb een welsh a pony van nu 2 jaar oud. Hij heeft als 1-jarige een keelontsteking gekregen (wat heel normaal is voor 1-jarigen). Nu heeft hij inmiddels al drie keer een laprascopi (heet dat geloof ik) gehad waarbij de dierenarts via zijn neus in zijn keel heeft gekeken met een camera. Hij is behandeld met antibiotica toen hij die keelontsteking heeft gekregen en het leek toen allemaal beter te gaan. Hij heeft inmiddels al twee kuren met prednisolon gehad maar hij blijft maar hoesten. Hij staat in een buitenstal op vlas dus de oorzaken wat het hoesten eventueel zou kunnen bevoorderen zijn weggehaald. De bacterie is inmiddels dood volgens de dierenarts maar als je in zijn keel kijkt via de camera zie je boven in de keel een stuk zitten met een soort blaasjes en het is niet meer rood maar het lijkt wel een maanlandschap daarboven. Hij krijgt kuilgras en geen hooi en staat overdag veel in de wei. Volgens de dierenarts moet hij er echt zelf bovenop komen en moet hij echt zelf over deze gevolgen van de ontsteking heen zien te komen. Maar ik ben er nu al een jaar mee bezig en ik word er een beetje moedeloos van. Ik heb al gevraagd of ik iets kan doen met het voer of extra vitamines geven ofzo maar de dierenarts heeft gezegd dat dat geen effect heeft en het enige wat we voor hem kunnen doen is hem af en toe een kuur geven met prednisolon. Wie van jullie heeft hier ervaringen mee en wat hebben jullie eraan gedaan? Misschien zijn er mensen hier die daar ervaringen mee hebben en die met dezelfde problemen te maken hebben gehad.

Alle raad is welkom!!!

Groetjes Karin

Mist

Re: Oude keelontsteking bij welshpony van 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:56

Dizzy hier op bokt heeft precies hetzelfde meegemaakt met 1 van haar paarden. De 1e DA kon ook niets beters bedenken dan Prednisolon, het ging echter niet over en de keelontsteking is bijna een longontsteking geworden! Ze heeft toen een andere DA laten komen (ik weet niet precies wat hij toen gegeven heeft- maar hij vond ook de behandeling van de vorige DA niets )
Daarna was het paard er vanaf (gelukkig) heeft wel een paar weken geduurd.

pb haar eens zou ik zeggen (als je niet teveel haast hebt- want ze is momenteel op vakantie)

Persoonlijk zou ik zsm een andere DA laten komen !

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 19:43

Hoi Mist

Het virus is allang dood. Hij zit alleen nog met de gevolgen van de keelontsteking, de bobbels en de soort van blaasjes en het hoesten. Dat gaat maar niet over en dat is ook het hele probleem. Volgens de dierenarts moet hij er zelf overheen groeien en het kan heel erg lang duren. Maar ik geloof er gewoon zelf niet meer in en daarom heb ik dit toppic gemaakt of er misschien nog andere zijn die dit ook hebben meegemaakt en wat die voor oplossingen hadden/hebben of niet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:47

dat "er overheen groeien" is ook klinklare onzin ! en een kleine correctie....het duurde enkele weken na de prednisolon...maar in totaal een maand of 4 (dat het paard dus aan de prednisolon zat- zonder resultaat)

De oplossing is een andere (goede) DA !

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:48

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:38

Ik ben al ruim een jaar bezig en het enige dat hij heeft is het hoesten, geen koorts of iets dergelijks alleen af en toe wat snot.

En wat het vlas betreft: de soort die wij gebruiken op stal stoft niet dus daar ligt het niet aan en voor die tijd stond hij gewoon op stro.
Hij krijgt maar af en toe een maand die prednisolon om de keel wat rust te geven.

Maar het probleem is juist dat het geen keelontsteking meer is alleen de gevolgen zitten er nog. Je zou haast zeggen een soort littekens die nog moeten wegtrekken netzoals bij een operatie. Maar ik zit er echt heel hard over na te denken om idd eens een andere dierenarts ernaar te laten gaan kijken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:21

Dat is het hem juist spettertjuh, elke keer dat een paard hoest, worden er longblaasjes beschadigd, en die kan het lichaam niet repareren. Dat is de reden dat hoestende paarden altijd behandeld moeten worden ! zeker als het dier nog maar 2 jaar is, die moet toch nog minimaal 25 jaar met zijn longen doen ?

Prednisolon is een echt "paardemiddel" wat in dit geval meer kwaad dan goed kan doen , bovendien is je nu onderhand wel duidelijk dat het dus niet werkt !

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 07:24

Ik heb nu inmiddels een tweede dierenarts gesproken en die zegt exact hetzelfde als de eerste. Dus ik zal het dan nu maar accepteren dat het echt zo is. Ik ga het nu proberen met accupunctuur en in ieder geval geen prednisolon meer.