allergisch voor enting? Advies gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluks

allergisch voor enting? Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 00:21

Hallo,

Mijn 11 jarige ruin KWPN (Havidof) (zelf gefokt) wordt al 10 jaar zonder problemen 2x per jaar geent tegen tetanus en influenza (standaard enting van Intervet)
Vorig jaar heeft hij echter een hele heftige reactie gehad op het serum. Zweten trillen en onder de bulten zat hij! De dierenarts heeft hem toen ' neutraal gespoten'.
Een half jaar later bij de volgende enting was deze reactie nog 3x zo heftig als de vorige keer! Zweten trillen zijn hele lijf onder bulten, zijn hoofd was zelfs helemaal opgezwollen. vreselijke jeuk.... ga zo maar door!
Ik durf mijn paard nu eigenlijk niet meer te laten enten, ik ben bang dat hij er in blijft.
Maar ja ik zal wel moeten, anders kan ik mijn wedstrijden niet rijden.

Heeft er iemand ervaring met dergelijke gevallen, of nog veel liever, een oplossing???

Kyona

Re: allergisch voor enting? Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 05:12

Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee. Als ik jou was zou ik wat grote klinieken bellen en vragen of zij er ervaring mee hebben en wat ze aanraden (bijv. Emmeloord, Bodegraven, Utrecht).

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:54

Ik denk dat je met je Da zou moeten overleggen een ander merk entstof te geven. Ook zou je teteanus en influenza apart kunnen spuiten zodat de reactie misschien minder heftig kan zijn

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:44

Jouw paard is duidelijk overgevoelig voor de entstof. Grote kans dat de reactie iedere keer erger wordt (vergelijkbaar met mensen die allergisch zijn voor bijv. bijen, wespen e.d.), met alle mogelijke dramatische gevolgen van dien. Een van mijn jonge merries heeft hetzelfde (o.a. zeer gezwollen luchtwegen, wat uiteraard kan leiden tot verstikking) en krijgt iedere keer direct na de enting een injectie anti-allergeen om de reactie tegen te gaan. Werkt prima, sindsdien geen problemen meer gehad. Goed overleg met je DA kan uitkomst bieden. Succes !!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:50

Ariabian Stars; klinkt heel logisch wat je zegt. Allergie schijn je op te bouwen maw het wordt eerder erger dan beter

pluks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:48

Bedankt voor de input tot nu toe!
Ik heb al contact gehad met een aantal van de genoemde klinieken maar die durven er niets over te zeggen zonder het gezien te hebben, en ik ben inderdaad bang dat het elke keer erger wordt dus durf ik het niet nog een keer aan. Maarre de enting splitsen of gewoon bij voorbaat een antiserum erachteraan klinkt als oplossingen die kunnen werken.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:04

Door de verschillende entstoffen hoeft je paard niet op elke entstof zo te reageren.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:19

Informeer eens bij Erik Laarakker, volgens mij heeft hij een alternatief.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:12

Er zijn idd veel verschillende entingen tegen tetanus en influenza, dus er zal vast iets bij zitten waar jouw paard niet op reangeert. Misschien een idee om je paard bij een kliniek te laten enten dan kunnen ze de bijwerkingen meteen zien en controleren. Sterkte.