aderontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

aderontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 16:34

Heeft iemand ervaring met een aderontsteking of te wel een trombofeblitis?
Een van mijn paarden is in verband met koliek 5 maal in de halsader gespoten, nu blijkt dat zulke agressieve vloeistof te zijn, dat als dat een beetje naast de ader komt, of uit de ader loopt, het paard kans heeft op aderontsteking.
Dit is bij haar aan de orde. Ze is heel erg ziek en heeft ontzettend veel pijn.
Ik ben erg beniewd naar jullie reacties.

Knavia

Re: aderontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:33

Het spul is aggressief maar als het netjes in het vat wordt gespoten is er niets aan de hand. Om een ontsteking te krijgen zal je veearts mis hebben moeten spuiten. Zo gauw de veearts dit merkt spuit hij bij ons infuusvloeistof eromheen (om het vat heen) om de zooi die er naast is gegaan te verdunnen.
1x hebben we gehad bij een jaarling dat er echt veel naast zat, die had 2 dagen later een dikke nek aan die kant, koorts en wou niet eten. We hebben gekoeld en gezalfd en de veearts is dagelijks gratis op controle geweest (hij vond het hartstikke vervelend, terwijl hij er niet zo heel veel aan kon doen aangezien de stalhulp het beest tijdens het prikken niet goed vast had gehouden waardoor ze plots achteruit liep).
We moesten het paard op borsthoogte te eten geven, aangezien ze niet bij de grond kon komen met haar nek vanwege de pijn. Een week later is het opengebroken en kwamen de rottende stukken vlees eruit vallen letterlijk. Na 4 weken liefdevolle verzorging en dagelijks de veearts over de vloer is het helemaal goed gekomen, zelfs de haren zitten er weer op. We hebben het vat laten scannen en alles zag er goed uit, maar toen was ze al 3. Ze is verkocht en voor zover wij weten heeft ze er niets aan over gehouden.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:23

Ik heb hetzelfde meegemaakt ,ook buscopan ''misgespoten''',na 2 dagen een giga dikke nek,heel pijnlijk,koorts.
Heb 5 dagen quidrisol gegeven,en 3 x per dag 15 minuten de hals gekoeld,en 3 x per dag zalf er goed ingesmeerd,ik kom ff niet op de naam,lasonil(of zoiets) ,verglijkbare zalf krijg je gewoon bij de drogist(hirodoid,of zoiets)
Heb dit ongeveer 3 weken dagelijks gedaan en is perfect genezen!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:25

Mijn shet heeft dit ook gehad. die moest onder narcose om gecastreerd te worden. hij schopte zo'n herrie dat de dierenarts meerdere keren moest prikken voordat het raak was. gevolg was dat de ader ontstoken was. z'n nek werd megadik en hij kon hem niet meer bewegen. hij heeft toen een verband om z'n nek gekregen waar een paar keer per dag de waterslang in gehangen moest worden om z'n nek te koelen. de dierenarts is 2 weken lang, elke dag gratis langsgekomen om hem te temperaturen en antibiotica te spuiten.
het is gelukkig wel allemaal weer goed gekomen.