Help! lintworm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Help! lintworm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:09

Sinds enige tijd vinde wij nu segmenten in de mest van onze jonge fries. Ik denk toch dat het segmenten zijn, het zijn kleine witte vierkantjes van een wijsvingernagel groot, die rondkruipen. Het paard wordt atlijd stipt ontwormt, maar zit lintworm bij de normale antiwormpastas? Of zijn dat speciale? En wta kunnen we doen?
O ja, Ons ander paard heeft het niet, terwijl ze toch al 4 jaar samen grazen. We werken met meerdere weides die regelamtig worden gemaaid en berust. Maar toch blijven die dingen erin zitten...

Jet

Re: Help! lintworm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:48

Als ik het zo lees, kan het best lintworm zijn, misschien is het handig wat mest bij de dierenarts te laten onderzoeken. Gewone ontwormmiddelen werken niet tegen lintworm, voor zover ik weet eigenlijk alleen Equimax. Ik gebruik dat standaard in het voor- en najaar en verder gebruik ik Equest. Er is ook nog iets met een dubbele dosis van een andere wormenkuur geven, maar ik weet jammer goenoeg niet meer welk middel dat was waar dat mee kon. Misschien weet een ander dat wel voor je.
Maar ik zou eerst de mest van allebei paarden laten onderzoeken, bij die andere zie je het niet zo in de mest, maar die kan best ook een besmetting hebben.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:06

Een dubbele dosering pyrantel (hippotwin) kan ook.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:07

Zoals Jet al zegt, idd.

Pas op dat je niet andere paarden besmet!

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:16

heeft iemand een foto van de ronde plekken die bij ringwormen ontstaan, want ben bang dan mijn paard er misschien ook last van heeft

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:18

het kan best lintworm zijn,de middelen die werkzaam zijn is :
horsemint in dubbele dosis
equiworm p (pyrantel
equimax
droncit
ik geef elk jaar twee maal tegen de lintworm
in augustus en maart
op advies van veearts,voorkomen is beter dan genezen.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:40

ik heb vorige week onze paarden allemaal eqvalan duo gegeven
zit ook stoffen in tegen de lintworm

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:37

Ga naar de dierenarts en vraag daar een juist schema aan. Ivm mogelijke resistenties is niet alles te gebruiken, zeker pyrantel heeft veel kans op resistenties.
Wanneer er wormen zijn aangetroffen (en daar lijkt het hier sterk op) moet je absoluut niet zelf zomaar wat doen. Wanneer je het verkeerde doet komen alle larven ineens uit de darmvlokken en gaat je paard daar dood aan. bij een ernstige wormbesmetting kan een middel met Ivermectine dus dodelijk werken.
Dus naar de DA!!!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:31

Alleen Equimax dood alle 3 de lintwormsoorten.
Eqvalan Duo en Pyranthel doden er maar 1 van de 3.
Zie bijsluiter.

Eqvalan duo heeft een te laag gehalte praziquantel, vandaar.

Dus wil je zekerheid, ontworm dan alle paarden met Equimax.

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:14

@steffie; ringworm is een schimmel geen worm.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:39

Hallo,
Het lijkt er inderdaad op dat je paard lintworm heeft. Lintworm is een afgeplatte worm behorende tot de familie der platwormen en is dus essentieel verschillend van bv spoelwormen die behoren tot de rondwormen. Aangezien lintworm de meest voorkomend parasitaire platworm is kun je daarvan uitgaan (+ vierkante stukjes= afgeplat).
Tot zover mijn les in biodiversiteit der wormen, nu kunt u weer wakker worden, maar tis maar ter info dat je het zou herkennen.
Dus lintworm is verschillend en dus heeft een verschillende behandeling nodig dan andere wormen die je idd maar in enkele anti-wormmiddels terugvind.
Door te vaak ontwormen kan je de worm er idd resistent tgn maken, of gewoon als er teveel zijn is een gewone anti-wormpasta niet meer voldoende om ze allemaal uit te schakelen.
Dus om een lang verhaal kort te maken mijn advies:
-in dit stadium is gewone anti-w pasta niet meer voldoend om de
wormen eruit te krijgen
-dus bel de da
mvg

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 16:18

Bedankt allemaal! Goed om te weten dat niet alle ontworming werkt tegen lintworm. Daarom verstond ik het niet. Ik dacht dat ze erbij zaten. Ze is misschien gewoon resisitent. Ik zal dus zeker adviseren aan de eigenaar om de DA te laten komen. !!! ringworm is id een schimmel dacht ik, geen echte worm.

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:52

nee dat wet ik maar mijn paard heeft eeen rond, rood plekkie op der lip en bang dat dat et is