Scheef hoefkatrol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Go_Desperado

Scheef hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 10:37

Hallo,

Ik heb een quarterhorse ruin van 3 jaar en 4 maand.
We zijn er aan de hand van rontgenfoto's achter gekomen dat hij nog niet botrijp is en we dus te vroeg begonnen zijn met inrijden, gelukkig hebben we wel rustig aan gedaan.
En op de foto was ook te zien dat hij aan de linkerkant voor een scheef hoefkatrol heeft.
Hij krijgt nu eerst 8 maand rust en dan gaan we weer terug voor controlefoto's.
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die zoiets meegemaakt hebben en of dat hoefkatrol nog weer recht is gegroeid.
Ik moet er wel even bij zeggen dat hij in de bochten altijd al stijf is geweest voor, vanaf dat hij een klein paardje was, ik weet niet of dat ook met dat hoefkatrol te maken heeft.

Alvast bedankt!

cynthiar

Re: Scheef hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:22

Paarden met iets aan de hoefkatrol hebben er juist last in de bochten, dus dit zal bij jouw paard zeker het geval zijn.

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:55

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:14

Heeft het paard al hoefkatrolontsteking of meent de dierenarts dat z'n hoefkatrol nog recht zal groeien?
Ik vind 3 jaar echt erg vroeg om al hoefkatrolontsteking te hebben? Welke fase zit hij?

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 11:13

Hoi!

Hij heeft nog geen hoefkatrol ontsteking.
Het hoefkatrol staat alleen scheef.
De dierenarts zegt dat het nog wel recht kan groeien, daarom krijgt hij nu eerts 8 maanden rust en moet hij dan weer op de foto.
Hebben jullie daar wat ervaring mee, dat het weer recht kan groeien etc.?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:02

Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit van gehoord van een scheef hoefkatrol. De botten van een 3 jarig paard groeien nog wel, maar of dat voldoende zal zijn om de boel mooi te laten sluiten en recht te laten zijn, dát betwijfel ik eerlijk gezegd. Krijgt hij ook nog speciaal beslag?

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 14:06

Hij krijgt geen speciaal beslag, de da zei dat het met rust goed kon komen.
Hij gaf het 50 tot 60 % kans.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:08

Sammie schreef:
Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit van gehoord van een scheef hoefkatrol. De botten van een 3 jarig paard groeien nog wel, maar of dat voldoende zal zijn om de boel mooi te laten sluiten en recht te laten zijn, dát betwijfel ik eerlijk gezegd. Krijgt hij ook nog speciaal beslag?

Hoezo niet? Bij een hkontsteking kantelt de hoefkatrol nl ook gewoon. Ik zou navraag doen bij je dierenarts wat de vooruitzichten zijn voor je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:10

Waarom heb je foto's laten maken? Liep hij kreupel?
Behalve de scheefheid, zijn er nog veranderingen in het straalbeen te zien? En op welke leeftijd hebben jullie hem ingereden?

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 14:59

We hebben foto's laten maken omdat hij in de bochten en op de voltes onregelmatig liep. Er zijn verder geen veranderingen te zien in het straalbeen.
Hij is op advies van meerder proffesionals waar ik advies heb gevraagt op twee en half jarige leeftijd ingereden.
Hij heeft toen ingeveer 1 maand in training gestaan.
daar kwam hij slecht van terug.
Hij is toen gekraakt, heeft rust gehad en fysiotherapie en toen zijn we er zelf rustig mee begonnen toen hij 3 jaar was, eerst gewoon met aan het zadel te laten wennen. Verder heb ik er rustig op gestapt en gedraaft.
Ik zou nooit weer een paard zo vroeg inrijden, maar mij werd toen vertelt dat dat heel gewoon was bij quarters door meerdere proffesionals.

De dierenarts kan verder ook nietzoveel zeggen over de vooruitzichten. hij zegt dat hij gewoon lekker in het land moet staan en daar veel beweging uitzichzelf moet krijgen. En dan is er ongeveer 50 tot 60 procent kans dat het weer goed komt.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:08

Hoefkatrol onstaat vaak door dat het paard zelf scheef is. Rust is dan geen goede oplossing omdat het paard zelf zijn scheefheid instand houd. Zelf zou ik zo'n paard rechtrichten aan de dubbele longe en veel stappen op de harde weg zodat die harder op de botten en pezen word. (je kan mij altijd een pm sturen als je vragen heb)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:19

VValar schreef:
Hoezo niet?

Omdat ik er nog nooit van heb gehoord. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, ik zeg simpel dat ik er nog nooit van had gehoord.

Citaat:
Hoefkatrol
ONTSTEKING
onstaat vaak door dat het paard zelf scheef is.
Klinische Hko welja. Maar dat heeft dit paard dus zeker niet.
En bij rontgenlogische hko is het bot aangetast dmv van sleuven. (zie onderste plaatje)
Afbeelding

Overigs is het nog helemaal niet duidelijk of dit paard uberhaupt HKO heeft.