Tildren - ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Tildren - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 09:07

Ik wil graag weten wat de nadelen zijn van het inspuiten met Tildren (of een ander middel). Zijn er ook nadelen? Sommige mensen zeggen dat je niet moet beginnen met inspuiten omdat er dan geen weg meer terug is. Dus...wie weet er ook nadelen van het inspuiten? Ook naar de goede ervaringen ben ik erb benieuwd...

Mist

Re: Tildren - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:55

Tildren krijgen ze per infuus en wordt dus niet in het gewricht gespoten, er zit dus geen risico aan behalve dat sommige paarden wat koliekerig worden tijdens de behandeling (maar zelfs dat watje van mij heeft daar geen last van!)
Deze week krijgt mijn artrosepaard weer een Tildren kuur !

In gewrichten inspuiten ben ik geen fan van (heb ik ook nog nooit laten doen)

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 18:16

Nee, het wordt in een gewricht of bot gespoten, tenminste zo heb ik het begrepen. Misschien zijn er meerdere mogelijkheden?

Waarvoor kreeg jouw paard dan tildren?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:20

Dan hebben we het niet over Tildren, dat wordt per infuus (bij voorkeur) of 10x injecties (weet niet of dit in de spier is of ader- maar ik vermoed de ader) maar absoluut niet in het gewricht.

In gewrichten wordt cortisone of hyaluronzuur gespoten.

Mijn paard krijgt jaarlijks Tildren voor haar arthrose

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:13

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:15

renske20 heeft haar paarden toch ook hiermee laten behandelen? Pb haar eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:17

Tildren gaat idd niet in het gewricht
Maar helpt tildren voornamelijk bij spat en niet bij andere aandoeningen, of heb ik dat mis?

Inspuiten in de gewrichten vind ik ook eng.
Er is mij verteld dat er toch elke keer wat kapot gaat.
Dus uiteindelijk is het niet meer mogelijk

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:20

Tildren kan wel degelijk ook in een gewricht worden gespoten, is veel goedkoper dan via het infuus omdat ze maar 1 flesje hoeven te gebuiken.
Of het werkt of niet weet ik niet. Het werkt in idere geval voor de veearts, die kan weer op wintersport....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:06

Knavia schreef:
Tildren kan wel degelijk ook in een gewricht worden gespoten, is veel goedkoper dan via het infuus omdat ze maar 1 flesje hoeven te gebuiken.
Of het werkt of niet weet ik niet. Het werkt in idere geval voor de veearts, die kan weer op wintersport....

dat staat iig niet op de bijsluiter ! en mijn paard heeft het vaker gehad...zijn er dus DA's aan het "experimenteren" ????

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:32

Tildren is absoluut niet goedkoper, eerder duurder (300 / 400 euro) dan het standaard inspuiten. Zelf heb ik er nog nooit van gehoord dat tildren zelf wordt ingespoten in de gewrichten, maar in theorie zou het kunnen (nu ik zelf eventjes denk lijkt het mij mogelijk in ieder geval).

Over de werking: het is een nieuw product, daardoor zijn er nog maar weinig resultaten en conclusies over Tildren bekend. Zeker de lange termijn effecten (meer dan 5 jaar) zijn nog afwachten. Het lijkt er nu sterk op dat het zeer gunstige effecten heeft op paarden die sinds kort kreupel zijn door arthrose / spat / HKO, dus die nu nog hard achteruit gaan. Maar hoe lang dat positieve effect is, is onbekend.
Bij paarden die al jaren 'stabiel' zijn en waarbij het niet erger wordt, werkt tildrin meestal niet of niet duidelijk. Tildren lijkt dus vooral nuttig bij paarden met een vrij acuut probleem.
Tildren stimuleert de activiteteit van osteoblasten, dat zijn cellen die het bot aanmaken. Door tildrin zou het bot dus echt weer de oorspronkelijke, juiste vorm terugkrijgen. Dit is (nog) niet wetenschappelijk bewezen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:15

Wordt dit gedekt door je verzekering eigenlijk?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 11:06

Bedankt allemaal!

Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er van moet denken. Ik ken ook een paard dat een paar keer behandeld is met Tildren. Dit was een oud paard dat eigenlijk 'op' was. Na die tweede keer kreeg dit paard in het land een hartaanval. Waarschijnlijk heeft het niets met Tildren te maken, maar toch...

En ik neem aan dat het wordt vergoed door de verzekering.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:55

Ik heb zelf geen ervaring met tildrin maar ben een tijdje geleden met mijn paard wat een cyste heeft in haar straalbeen naar Utrecht geweest. Hier hadden ze het ook over een tildrin infuus het grootte nadeel aan tildrin is dat het lang niet bij alle paarden aanslaat de kans dat het aanslaat is ongeveer maar 40% en dan is het nog hartstikke duur ook. maar mijn vraag is waarom wil je je paard een tildrin infuus geven?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:15

Nou, Jura. Was het met Idool ook niet zo iets, dat ze 'm dood op stal vonden bij Anky terwijl hij alleen Tildren infuus had gehad een tijdje eerder?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:20

Ons paard heeft een Tildren infuus gehad maar helaas heeft het niet goed genoeg geholpen. De reden dat we hiervoor kozen was dat Impuls aan twee benen zware actieve spat had en heel erg last van een botafwijking in zijn kniegewricht. Daarnaast moet hij veel in beweging vanwege een gekanteld bekken en een scheve rug.

En behandeling bij spat is rust, dat botste met de behandeling voor zijn rug en knie. Toen is geprobeerd om de spat versneld te laten dichtgroeien met Tildren.

Helaas hebben wij afscheid moeten nemen van Impuls, het heeft niet mogen helpen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:40

Daffodil; da's allemaal wel heel veel pech hebben. Sterkte

Ik sluit me aan bij Mist. Tildren wordt NIET in het gewricht gespoten maar in een ader (10x injectie). En zoals al gezegd middels een infuus. De kosten van Tildren zijn inderdaad aan de hoge kant, maar als ik dat afzet tegen allerlei voedingssuplementen dan vind ik het nog wel meevallen (de kosten per behandeling zijn 306,25 excl. BTW). Hier komen dan nog wel de kosten van onderzoek, foto's en pension bij op. Ik heb mn paard 2x laten behandelen met Tildren en zeker na de laatste behandeling is ze erg goed geworden (een buitenstaander zal niets aan haar kunnen zien). Tildren zorgt niet alleen voor botaanmaak, maar brengt botaanmaak en botafbraak weer in balans (helpt dus ook bij paarden die spat hebben alszijnde botwoekering). Het medicijn is nog niet zolang op de Nederlandse markt, maar in het buitenland bestaat het al heel wat jaren. De verwachtingen zijn dan ook veel hoger dan de 40% die is genoemd.

Bij mijn paard hebben we ook niet voor boxrust gekozen, omdat ze gewend is naar de wei te gaan. Wel heb ik haar heel voorzichtig weer aan het werk gezet (stappen,draven a/d hand en later onder zadel). Later werd rechtrichten een heel belangrijk onderdeel en daarvan is ze heel goed gaan lopen.
Kortom, ik ben blij dat ik ervoor heb gekozen om haar met Tildren te laten behandelen en verder mn gezonde verstand heb gebruikt.
Enne, of het wordt vergoed door de verz. ik heb geen idee. Ik heb mn paard niet verzekerd.
Indien iemand aanvullende info wil, die mag me natuurlijk pb'en.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:37

Flair heeft 10 inspuitingen gehad met tildren bij spat rechtsachter.

Op de foto's 2 maanden na de behandeling was iets verbetering te zien, hoe het er nu uit ziet weet ik niet, maar kreupel is ze iig nog wel.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:51

Liezel1 schreef:
renske20 heeft haar paarden toch ook hiermee laten behandelen? Pb haar eens...

1 paard maar, vond ik al meer dan genoeg

Destiny heeft spat & hko fase 4, heeft hiermee een jaar rust gehad op de wei, toen was de spat vergroeid en hebben we weer L springen en M1 dressuur gereden

weer wat later werd ze recreatiepony wat ik kreeg Quentin
nog wat later ging destinietje van bokt haar rijden en helaas is weer iets later de spat verder gaan woekeren, op een manier die de DA's die ik gesproke heb(Someren, Diessen en Reusel, en zelfs na hun overleg met Utrecht wisten ze het nog niet...) er nog nooit van hadden gehoord

in jaar linkerachterbeen zit er dus meer aan elkaar vast dan bij gewone spat, wat dus een bewegingbeperking geeft, en eerder ook veel pijn gaf(toen het nog aan het vastgroeien was) ook waren er kleine botwoekeringen te zien achterin de sprong en was het bot vrij poreus

conclusie: afmaken

heb haar mee naar huis genomen, en toen begon ze haar achterbeen weer te gebruiken(ze stond nml op 3 benen hiervoor) en mn DA zei nou je hebt de plaats ervoor dus kijk het nog even aan
ze begon weer gewoon te lopen, maar galop ging amper en draf was erg kort, stap was zuiver en ze leek geen pijn te hebben

zo'n 1,5 jaar later kwam ik mn DA toevallig tege ergens op stal, toen vertelde hij over Tildren, maar toen ik de prijs hoorde dacht ik naja laat maar...
vriendin van me gaf haar paard ivm artrose in de hals wel een infuus Tildren, en rijdt er nu weer recreatief mee, wat eerst niet kon
in de bak gaat niet echt, maar paard heeft ook 1 platte en 1 steile voet waar die nu al 12 jaar op rondloopt, die is n plots gecorrigeerd dus dat heeft er ook aan meegespeeld dat het ineens slechter ging

toen probeerde ik Tildren toch ook maar, had foto's van hoe de sprong eruit zag en nouja op hoop van zegen een infuus Tildren (336,- euro) gegeven en een maandje later trok ze weer sprintjes door de wei EN had weer een echte galopsprong ipv achterbeentjes stijf bij elkaar

een klein jaar later heb ik een 2e infuus gegeven, omdat tildren na zo'n jaar uit het lichaam verdwenen is, en ik niet wilde dat de spat toch weer verder zou gaan.

afgelopen voorjaar heb ik controle foto's laten maken van haar spronggewricht, om te kijken of het d emoeite waard was om een 3e infuus te geven, en wat blijkt: de botwoekeringen zijn gestopt, en het bot wat er zit is echt sterk stevig bot, toaal niet meer dat zachte poreuze bot
dus heb een 3e infuus gegeven

verder krijgt ze nu cortaflex, zonder loopt ze ook goed maar wil er weer wat meer mee gaan rijden, en niet meer ieder jaar Tildren geven, dus nouja dan de cortaflex maar...

overigens heeft ze hiervoor nooit supplementen gehad, bij de gewone spat en later hko fase 4 alleen tijdelijk ander beslag en weidegang, verder geen dingen aan gedaan

Tildren heeft bij spat ruim 80% slaginskans, bij HKO is lager en bij artrose ligt het nog wat lager(iig dit is wat er in de folder van tildren staat van zo'n 2 jaar oud)

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:20

mywayzidane schreef:
maar mijn vraag is waarom wil je je paard een tildrin infuus geven?

Dat kun je hier lezen: viewtopic.php?f=15&t=468223&hilit=

Knavia schreef:
Nou, Jura. Was het met Idool ook niet zo iets, dat ze 'm dood op stal vonden bij Anky terwijl hij alleen Tildren infuus had gehad een tijdje eerder?

Hoe weet je dat dan?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:25

Bedankt voor de reacties en vooral Renske met je hele verhaal! Is het zo dat bij het infuus een paard op de kliniek moet blijven voor een paar dagen ofzo? En ze hoeven toch niet onder narcose o.i.d.? Mijn paard heeft geen HKO, artrose of spat, maar een beschadiging van het sesambeentje in de kogel, ben benieuwd of het daar ook goed voor is. Eigenlijk zie ik het helemaal niet zo zitten, omdat ik ook weet hoe overstuur ze wordt van de kliniek. Toch klinkt Renske haar verhaal wel erg positief. Ik zou het liefst een 2nd opinion willen maar denk niet dat de verzekering daarmee akkoord gaat.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:31

graag gedaan hoor

infuus is kwestie van in de opvoelbox zetten, infuus aansluiten en wachten maar, dan paard opladen en naar huis

soms krijgen ze een spuitje om ze suf te maken, bij desje hoeft dat niet eens. ze mogen daarna meteen naar huis, enige bijwerking is dat destiny dr spieren gaan trillen, dus je ziet haar kont wat trillen maar dat stopt vrij snel
ook is er een kans op koliek, maar die was groter bij inspuiten dan bij het infuus

ik ken trouwens iemand die Tildren heeft gegeven dmv infuus ivm een straalbeentje wat net niet 100% was, hoe het daarmee is gegaan weet ik eigenlijk niet, weet niet of er al controle foto's zijn gemaakt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:49

Ik heb toevallig vanmiddag mijn DA gesproken, en hem gevraagd of het bij zijn weten voorkomt dat Tildren in het gewricht gespoten wordt. Zijn letterlijke woorden zijn dat "het hem niet zou verbazen dat sommige DA's dat proberen- maar dat het hem weinig zinvol leek omdat Tildren op een andere manier werkt (op de osteoblasten zoals Carol zegt) dan bv cortisone of hyaluronzuur. Maar hij zei ook dat je bv in een situatie zou kunnen zitten waarin niets meer helpt (behandelingsmogelijkheden uitgeput) en dat je in zo'n geval niets te verliezen hebt, behalve nog meer euro's.

Sommige mensen verklaren mij voor gek dat ik dit middel elk jaar voor mijn arthrosepaard geef, omdat resultaten op lange termijn niet bekend zijn, zoals Carol zegt. Maar over 5 jaar is dit paard 23....stel dat het wel blijkt te werken bij arthrose die al langer bestaat ! kan goed zijn dat ze er dan niet meer is (klopt af!!!) het gaat nu hartstikke goed en is nog maar 1 keer kreupel geweest (behalve hoefzweren) en we leven sowieso al op "borrowed time" aangezien het advies 15 jaar geleden al "afmaken" luidde. Daarbij heeft ze ook HKO 2-3 en 3 op de voorbenen, wat heb ik te verliezen ?????
Vrijdag krijgt ze weer haar infuus

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:36

Voor Jura:
hoe het precies zit weet ik niet, dat zal alleen de veearts daar en AvG en Sjef Janssen weten.
Maar Idool werd dood in de box gevonden terwijl daarvoor nooit wat met het paard had gescheeld. De enige medische behandeling die hij had ondergaan was met Tildren. Wat ik natuurlijk niet weet is of dat vlak van te voor of al maanden eerder was geweest. En of het überhaupt wat met elkaar te maken heeft.
Maar nu hoor ik zo jou verhaal, en als je dan bedenkt dat de bijverschijnselen van behandeling krampkoliek en spiertrillingen kunnen zijn en het hart ook een spier is, dan begin je toch te denken....
Waarschijnlijk zie ik spoken hoor!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:58

Tja, en mijn paard heeft eens een schock reactie gehad op ordinaire antibiotica, als ik dat niet op tijd gezien had was het ook slecht afgelopen. Ieder paard of mens kan allergisch zijn voor iets, maar dat uit zich meestal net na de behandeling, omdat Tildren gewoonlijk in de ader gespoten wordt (of het nu infuus is of injecties) merk je allergische reacties een stuk sneller dan bv injectie in een spier (zoals bij mijn paard, dat duurde 3-4 uur voordat ze letterlijk op haar benen stond te shaken !)

Zulke medicijnen worden uitgebreid getest- je moet ergens van uit gaan ! het bijverschijnsel dat ze dood neervallen staat iig niet in de bijsluiter, en de (diverse) DA's die ik geraadpleegd heb, hebben bevestigd dat behalve de genoemde koliekverschijnselen of spiertrillingen tijdens de behandeling, er geen bijwerkingen zijn.

als je de laatste tijd VVD gevolgd hebt zul je ook hebben gezien dat er in het laatste halfjaar al 3 shets zijn overleden tgv een castratie (vandaag weer een !) dat verwacht je ook niet !

Zo zijn er trouwens legio (top) sportpaarden overleden, op onverklaarbare wijze, als ik goed nadenk kan ik er zo 10 opnoemen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:10

Maar soms worden medicijnen met veel poeha op de markt gebracht om later toch weer te worden teruggetrokken. Zo was er een hele nieuwe groep pijnstillers voor mensen, die súper veilig zouden moeten zijn. In Amerika waren ze al geregistreerd maar na een aantal sterfgevallen is het toch weer van de markt gehaald.
Of softenon en DES, dat waren ook echte medicijnen, maar die bleken toch nogal wat neveneffecten te hebben....