zichtbare/hoorbare "knak" in de kogel van kreupele

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

zichtbare/hoorbare "knak" in de kogel van kreupele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 08:42

Mijn 18 jarige haflinger loopt sinds juni onregelmatig aan haar rechter achterbeen. Vorig jaar is ze ook een tijdje kreupel geweest (4 maanden), ik ben toen naar de kliniek geweest maar er was niks te vinden op foto's en scan.

Ook dit jaar ben ik in juli met haar naar de kliniek gegaan. Het kreupelheidsonderzoek slaagde niet, omdat ze haar kogel niet verdoofd krijgen door middel van injecties (dit lukte vorig jaar ook niet), ze blijft dus voor een groot deel gewoon gevoel houden.

Er zijn weer foto's gemaakt van de kogel, sprong en knie. Deze foto's waren weer helemaal in orde, alleen in de kogel was ietsje meer slijtage te zien ten opzichte van vorig jaar.
Op de scan was dit keer wel een klein donker vlekje te zien op de diepe buigpees, maar dit zag eruit alsof het alweer herstellende was, en volgens de veearts kon een paard hier ook absoluut niet zo kreupel van lopen als Evita deed. Er moest dus meer aan de hand zijn, maar op de kliniek konden ze niet veel meer voor me doen dan gewoon afwachten. De buigproeven aan dat been waren ook allemaal positief.

In augustus is Steffi van der Laarse langs geweest, zij vond haar rug erg vast zitten (door het scheve lopen wat Evita doet), en zij vermoed dat Evita een knieblessure heeft, maar kon dat ook niet met zekerheid zeggen. Ze heeft haar rug gemanipuleerd.

Na die behandeling is Evita wel vooruit gegaan, ze staat nog steeds op rust (weiland) en ze loopt weer zuiver in stap.
Wat ik alleen erg vreemd vind, is dat Evita tijdens het lopen ineens een zichtbare knak heeft in haar kogel. Dit heeft ze al vanaf het begin dat ze kreupel was, het is wel minder geworden.. maar met name als ze een heuveltje oploopt of op ongelijke ondergrond schiet die knak er weer in.
Ook hoor ik regelmatig een tik, maar ik weet niet of dat nou uit haar kogel of uit haar knie komt.
Heeft iemand hier misschien enig idee waar dit vandaan kan komen? Is het misschien iets wat wel eens voorkomt bij knieblessures of peesblessures?

mirgino

Re: zichtbare/hoorbare "knak" in de kogel van kreu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:27

is dat niet het geluid van een knappend luchtbelletje wat tussen het gewricht of de pees zit?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 16:16

het zou kunnen, maar vaak klinkt dat als een klein knapje, dit is echt een knak die je bij iedere pas hoort.

Zie nu pas mijn idiote titel trouwens
er stond eigenlijk; zichtbare/hoorbare "knak" in de kogel van kreupele PONY

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:13

Bij mijn fjord hoor je ook allerlei knakken. Ook soms bij elke pas.
Ik denk dat het ook komt doordat hij ouder wordt (17) en doordat hij door een knieblessure lange tijd op rust heeft gestaan.
Doordat ik weer aan het rijden ben wordt het wel minder.
En ik hoor het ook bij andere paarden bij ons op stal die al wat ouder zijn.

Mijn fjord had vande zomer op de wei een ijzer verloren en de lip was een paar keer in zijn hoef geprikt, toen had hij ook een rare knik in zijn kogel! Dat kwam omdat hij zijn hoef probeerde te ontlasten. Misschien heeft jouw pony ook wel iets aan zijn hoef.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 20:23

Bij mijn pony hebben ze ook een tijdje aan een hoefzweer gedacht inderdaad, achterin de hoef.. maar helaas is er helemaal niks te vinden aan haar hoef. Morgen komt de hoefsmid, dus hij zal het nog een keer controleren en kijken of het misschien slim is haar ijzers eraf te halen of juist speciaal beslag.
Misschien komt het inderdaad ook wel doordat ze zo'n tijd op rust staat, ze knakt nu namelijk ook meer in haar voorbenen dan vroeger.