Overal witte haren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Overal witte haren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 14:00

Ik denk twee jaar terug ofzo begon bij mijn merrie de flank vol witte haren tezitten.Maar nu begint het echt steeds meer op te vallen over het hele lijf komen steeds meer witte haren..*Zal ik een schimmel krijgen *.Sommige zeggen door de leeftijd maar haar drie jarige krijgt het nu ookal overal ??.Misschien is het raar als ik daar verband tussen zoek maar is toch wel opvallend..

Ik vraag me af of dat gewoon zo komt of ergens door komt?.

En we hebben trouwens ook een manege pony staan die uit het niets overal witte vlekjes echt overal allemaal witte stippels kreeg?Heelvaag iemand enig idee hoe dat komt?

Gimli_

Re: Overal witte haren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:30

Mijn paard heeft op dit moment ook 4 witte vlekjes en overal kleine witte haartjes ineens, maar die is 7 dus verwacht niet dat hij nog schimmel wordt

Misschien door de wintervacht?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:39

Mijn paardje heeft heel veel witte haren bij zn liezen en zn flanken. Hij is 9, dus verwacht ook niet dat ie schimmel gaat worden. Vraag me eerlijk gezegd ook wel af hoe dit komt....

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:11

Mijn paard kreeg een jaar of twee geleden ook overal witte stippen. Ik heb me laten wijsmaken dat dit door een tekort aan koper kwam. Ik heb toen een tijdje een mineralenmengsel gegeven en wonder boven wonder kwamen er geen nieuwe vlekjes bij. Ik ben daarna ipv wortels muesli bij gaan voeren (omdat er 's zomers geen wortels waren) en gestopt met de mineralen, omdat ze die echt smerig vond. De vlekjes bleven weg en de meeste van de vlekjes die kwamen zijn weggetrokken, alleen de allergrootste heeft ze nog, 1 op hals en 1 achter dr oor. Nog een ander paard op stal kreeg rond de tijd dat de mijne ze kreeg ook deze vlekjes dus ik geloof best dat een voedingskwestie kan zijn, maar heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Intussen is mijn paard verhuisd, ze doet het veel beter op haar nieuwe rantsoen (eet veel beter en is eindelijk goed op gewicht, ze was namelijk veel te mager en lustte veel niet) Ik voer haar niet meer bij, maar de vlekjes zijn nog niet terug.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 21:41

Mijne is iig zeker niet te maken en krijgt elke dag een vitaminen/mineralen mengsel omdat in het voer niet erg veel zit en ze niet veel brok krijgt(wel genoeg goed hooi).

En nee ze zit nog gewoon strak in het vel en heeft het het hele jaar door(zomer/winter)maakt niet uit..

Verwacht verder ook niet dat ze schimmel zou worden hoor ..vond hetalleen zeer appart..En door ouderdom is ook niet aan de orde eigelijk..mh

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 00:05

Mijn paard heeft ook allemaal kleine witte vlekjes in haar vacht en word zo wie zo geen schimmel.
Kijk maar eens in mijn profiel

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 17:18

Niemand verder?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:01

De mijne heeft ook witte haren op ongeveer de zadelplek. Vreemd aangezien hij nog nooit een zadel op zijn rug heeft gehad
Hij glimt verder als een spiegel en is volgens de VA goed gezond dus het zal wel loslopen

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:43

die van mij heeft het ook maar dan op haar borst. Er werd ook wel eens gezegt omdat ze daar een wondje hebben gehad of zo??
Maar ze heeft op die plek nog nooit een wond gehad.

YoenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:47

Kan zijn dat ze stekelharig wordt ...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:31

Komt dat ook voor bij bruinen dan?
Ik dacht alleen bij vosjes... weer wat geleerd

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:06

Haha, mijn vos heeft t ook. Hij is nu 15 en sinds 4 jaar heeft hij ong 4 witte stippen gekregen. Ik vind ze erg leuk. Volgens mij is t geen stekelvos en hij heeft ook nog nooit wondjes gehad op die plaatsen dus dat is t ook niet.
Wat t wel is weet ik niet maar volgens mij kan t geen kwaat.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:45

Ik weet niet meer precies hoelang mijn paard ze al heeft die witte haren

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:27

ik ken een paard die wordt swinters bijna wit(van de vlekken) en zomers bruin of andersom dat weet ik niet meer sta niet meer op die stal.het kon in ieder geval geen kwaad.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 06:11

Hm oke vraaghet volgende week toch ook nog maar ff aan de da
maar stekelharig dacht ik ook aan mar lijkt me niet dat ze dat opeens wordt terwijl ze eerst helemaal bruinwas

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:42

Sommige paarden krijgen rond hun 10de van die witte vlekkies/spikkels. Daar is ook een naam voor. Welke weet ik niet meer. Verder bestaat er ook nog zoiets als stresss. Zo is het bij mensen zo dat als er iets heel aangrijpends gebeurt in hun leven ze opeens heel snel grijs worden. Misschien dat dat bij paarden ook kan. (heb daar wel eens van gehoord iig). Heeft ze toevallig iets meegemaakt wat niet goed viel?
Mijn paard heeft al vanaf haar geboorte een aantal willte vlekken op haar lichaam vooral onder de buik. Als ik de papieren erbij haal dan zijn er duidelijk een aantal vlekken bijgekomen. Verder krijgt ze ook steeds meer witte haren. Ze is 11 jaar. Dat zal vast temaken hebben met de aanmaak van bepaalde lichaamseigen stoffen. Naarmate ze ouder worden zullen die minder worden en dat is bij het ene paard eerder dan bij het andere paard.
Vaak toch niets om je zorgen over te maken.

Erretje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:45

chatelaine schreef:
Hm oke vraaghet volgende week toch ook nog maar ff aan de da
maar stekelharig dacht ik ook aan mar lijkt me niet dat ze dat opeens wordt terwijl ze eerst helemaal bruinwas

Die van mij was ook helemaal bruin, nu met twee en een half krijgt hij steeds meer witte haren, overal, echt losse haren, dus ja, bruine kunnen ook stekelharig worden, zwarte trouwens ook.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:22

Ja dat snap ik ook en op jonge leeftijd oke mar die van mij was toen 10?

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:24

*zag bovenste reactie*

Dat zou wel kunnen het is idd een stress paardje ...Maar dat is ze altijd wel geweest al..Hm nouja heb er geen last van en zij ook niet maar omdat 1 manege paard opeens vlekken kreeg ook vond ik het wel vreemd .

En door leeftijd zou kunnen maar erg oud vind ik 11 ook weer niet:P

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:28

Bij ons staat er momenteel ook een paard op stal waarbij je bij wijze van de witte spikkels zo op ziet komen. Nu hebben we dat gevraagd aan de VA die langs kwam en hij zei dat het te maken heeft met insectenbeten, waardoor er dan op die plek geen zelfde kleur haar op komt maar witte haren.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:38

daar heb ik werkelijk echt nog nooit van gehoord. Lijkt me sterk. Er is zelfs een naam voor. Ik zal het eens opzoeken.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:40

Van die insecten klinkt mij echt erg onzinnig in de oren als ik eerlijk mag zijn daar geloof ik echt niet in.
Naar ben wel benieuwd naar de naam,als je het op wilt zoeken zou erg fijn zijn

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:12

Het leuke is dat als ik op google zoek ik alleen paddenstoelen rood met witte stippen krijg maar ik zoek gewoon verder

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:38

Ik ga het zaterdag ook maar eens vragen bij de kliniek want daar moet ik toch heen met mijn paard

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:43

Ben iig benieuwd weet wel dat er iets bestaat met pigment verschil oid krijg je ook overal wit maar geloof vooral rond oog wordt dat zichtbaar.