Waar verschillende soorten voer te halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Waar verschillende soorten voer te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 12:47

Hallo, mijn paard is behoorlijk mager geworden nadat ze is bevallen. Het veulen heeft haar een boel energie gekost> daarom hebben we op 4 maanden besloten het veulen af te spenen. Dit is prima gelukt. Nu wil ik haar graag weer wat dikker hebben. Heb al verschillende dingen gehoord die ik haar kan geven. bijv mais of maismeel. Ik heb echter geen enkel idee waar ik dit kopen kan. Ik heb alleen bij de aldi nog maiszetmeel gezien, maar dat lijkt me een dure hobby als je iedere keer kleine verpakkingen moet kopen. Nou was mijn vraag;

Wat raden jullie mij (nog meer) aan en waar kan je het kopen?

(ps ik hoop dat ik dit goed geplaatst heb, mijn excuses als dit niet het geval is)

Hinata

Re: Waar verschillende soorten voer te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:51

wreckh schreef:
Hallo, mijn paard is behoorlijk mager geworden nadat ze is bevallen. Het veulen heeft haar een boel energie gekost> daarom hebben we op 4 maanden besloten het veulen af te spenen. Dit is prima gelukt. Nu wil ik haar graag weer wat dikker hebben. Heb al verschillende dingen gehoord die ik haar kan geven. bijv mais of maismeel. Ik heb echter geen enkel idee waar ik dit kopen kan. Ik heb alleen bij de aldi nog maiszetmeel gezien, maar dat lijkt me een dure hobby als je iedere keer kleine verpakkingen moet kopen. Nou was mijn vraag;

Wat raden jullie mij (nog meer) aan en waar kan je het kopen?

(ps ik hoop dat ik dit goed geplaatst heb, mijn excuses als dit niet het geval is)

Dat hadden wij vorig jaar ook, (ze had ook nog eens hele benen mok zodat ze niet kon lopen en ze was heel mager) toen hebben we haar 's ochtends en 's avonds gewoon biks gegeven(ik denk 1 kilo of 1,5) met een beetje zonnebloem olie er overheen, ook kreeg ze een vitaminen suplement. Zo heeft ze alles weer helemaal opgepakt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:54

Bij een voerhandel Even in het telefoonboek of de gouden gids kijken onder Fourage of diervoeders.
Maaismeel koop ik in een grote zak ik geloof voor 8 euro voor 20 kilo ofzo. Als het goed is kan je bij de voerwinkel ook allerlei soorten musli, slobber en merriebrok kopen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 12:56

We hebben hier in de buurt een Welkoop (boerenbond) hebben ze daar ook Miasmeel?

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:00

veevoeder

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:57

Wij kopen het bij de plaatselijke Boerenbond

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:52

Wekoop moet het wel hebben denk ik, ik zou zeggen bel ze even op en je weet het

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 15:24

Dank je!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:24

Zou maisvlokken voeren en geen maismeel. Bij maismeel is het risico op koliek nl. veel groter. Je kan ook een scheut zonnebloemolie extra geven, dat zet ook aan. Verder geduld hebben; ze worden het mooiste als ze langzaamaan groeien en dit is ook het gezondste.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:31

Hoi
Ik zou [/u]geen[u] zonnebloemolie halen. Paarden/ponies kunnen hier juist koliek van krijgen.

Suc6

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:47

hihi

het scheelt dat er 2 verschillende dingen worden aangeraden. hihi

Maisvlokken dus, en kan ik die ook gewoon halen bij de boerenbond?
Bij maismeel is het toch ook de bedoeling dat je er water bij doet en het laat weken?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:23

Maismeel kan je gewon geven hoor van het meel krijgen ze niet standaard koliek, er zit alleen veel eiwis en fosfor in dus ik z9u geen 2 kilo per dag voeren maar gewoon een halve schep door het voer. Gebroken mais kan ook alleen sommige paraden vinden dat niet lekker (die van mij eet het niet).

Zonnebloemolie werkt laxerend dus veroorzaakt ok geen koliek een eetleepel zonnebloem of lijnzaadolie is prima door het voer vaak super voor de vacht .. mara van een scheutje zonnebloem olie worden paarde niet dikker.

Er staan behoorlijk wat "indiane verhalen tussen"
Als je echt zeker wil weten overleg even met je DA wat voor bijvoer het meest geschikt is i.p.v. hie alle tips op te volgen.
Van zonnebloem olie wordt je paard niet dik en van maismeel krijgt het ook niet meteen koliek.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:04

gewoon biks en een beetje slobber doen ook al goed hun werk lijkt mij en heeft geen risico's beetje zeewier dat is overal goed voor en kan geen schade aanrichten.
zo komt ze op een verantwoorde manier weer bij van de voor haar zware periode

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 10:54

Ik ga inderdaad toch maar is met de DA overleggen, het is moeilijk om een beslissing te nemen als er zoveel verschillende tips worden gegeven.

In ieder geval bedankt voor jullie tips!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:58

T's denk ik inderdaad verstandig effe de da te bellen.
Maar denk niet alleen aan krachtvoer, maar ook aan ruwvoer. Zorg voor een goede kwaliteit hooi of ingekuild hooi