kneuzing van de strekpees: iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiepie

kneuzing van de strekpees: iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 07:38

Ik heb een 2,5-jarige met sinds een aantal weken een kneuzing van de strekpees. Dit geeft een verdikking aan de voorzijde van het pijpbeen, net boven de kogel. Ze is er niet kreupel aan geweest.
Het is niet ernstig, maar het kan volgens de VA wel lang duren voordat het helemaal genezen is. Ik ben op dit moment (en voorlopig de komende tijd ook nog...) 2x per dag aan het koelen.

Iemand ervaring? Hoelang heeft het geduurd en wat heb je er aan gedaan om de genezing te bevorderen?

haan

Re: kneuzing van de strekpees: iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:22

Gaat vast wel een tijdje overheen, maar het komt wel weer goed.

Die van mij heeft de strekpees dwars door midden en staat in het gips dus dat duurt nog iets langer ..........

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 07:00

Oeps, dat klinkt idd een stuk heftiger! Komt dat ook wel weer helemaal goed?
Ik ga er zelf ook wel van uit dat het maanden gaat duren. Belangrijkste is DAT het goedkomt.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:09

We blijven hopen dat het goed komt, de DA heeft er het volste vertrouwen in, maar een sportcarriere zit er niet in, met veel geluk mag ze een recreatiepaardje worden en anders grasmaaier.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:15

Jeetje Haan dat is heftig.... Enig idee hoe dat gebeurd is ??

Mijn paard staat sinds 2 weken kreupel, van buiten niets te zien, hij is wel overduidelijk gevoellig op de interossius, de tussen-pees, en op de echo was een verdikking te zien. Ik moet nu 6 weken stappen en dan zien we verder, maar er is goede hoop dat het goed komt.

Dus wiepie eigenlijk kan ik je ook niet helpen, het gaat over een andere pees en mijne heeft geen verdikking...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 08:27

Haan, ik ben ook wel benieuwd hoe het is gebeurd.
Ludora, succes ermee.
Andere reacties welkom. Ik heb vast geen uniek geval, met een blessure aan de strekpees.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 09:34

[quote="Ludora"]Jeetje Haan dat is heftig.... Enig idee hoe dat gebeurd is ??

Jazeker, ze heeft in het draad gezeten (heb ook een topic in medisch daarover geschreven, ik zal hem even omhoog zetten; genaamd mijn lieveling in het gips) ) en net zo lang doorgetrokken totdat ze los was, haar hele achterbeen lag open en je kon tot op het bot kijken en de strekpees was dus ook dwars door midden waardoor haar hoef alleen maar naar achter klapte (ze leunde zeg maar op haar kogel).

Dus een kneuzing aan een strekpees zegt mij dus niet zoveel meer dat komt vast goed!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 09:40

Een kneuzig lijkt mij, ook al kan de genezing van de pees lang duren, zeker niet zo'n invloed hebben als een scheuring. Veel beterschap, ik zal je topic zo lezen.

Trouwens ik zie dat ik vergat de diagnose van DA erbij te zetten. Een verrekking van de pees op de aanhechting naar het bot, bij de knie, de tussenpees dus.

Zijn kootholte is sinds 2dagen niet meer opgezet, en dat doet me al heel erg veel goed !!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 09:48

Ludora schreef:
Een kneuzig lijkt mij, ook al kan de genezing van de pees lang duren, zeker niet zo'n invloed hebben als een scheuring.

Dat is ook zo, Ludora. De Da heeft me ook wel gerustgesteld dat het goed komt. Maar ik ben toch wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

@Haan: ik heb je topic net gelezen. Daar wordt je niet vrolijk van. Ik hoop dat alle moeite wordt beloond en het toch nog zo goed mogelijk geneest.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:46

Een kneuzing duurt meestal een aantal weken. Misschien een tip om een fysiotherapeut in te schakelen? Die heeft apperatuur om het herstel te bespoedigen/ verbeteren

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 06:47

Dank voor de tip heleenxx. Het zal eerder een aantal maanden duren volgens de DA. Ze heeft het inmiddels ook al 3 tot 4 weken en de zwelling op de pees is nog niet veel dunner geworden.