knoflook giftig????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

realmagic

knoflook giftig????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 22:09

HAI BOKKERS

GRAAG JULLIE MENINGEN EN ERVARINGEN OVER/MET KNOFLOOK.

Heb in mei 2005 vernomen dat knoflook giftig is voor paarden.
het ondermijnt het imuunsysteem.
Mijn paardje heeft het jarenlang gekregen,was bijna aldoor verkouden.nu ik ben gestopt met het geven van knoflook is tie weer helemaal gezond.Hij krijgt gewoon weer droog hooi en staat weer op stro,EN geen klachten.Volgens de holistisch dierenarts kan dit heel goed komen omdat tie geen knoflook meer krijgt.

het is wel heel jammer dat bijna niemand dit weet.
ook voederfabriekanten stoppen in heel veel muesli`s knoflook. helaas.

Kuiken

Re: knoflook giftig????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:15

Ik heb wel gehoord dat knoflook erg slecht is voor de nieren van je paard..
Uien zijn giftig voor paarden en knoflook is een ui soort.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:45

Naar mijn mening is knoflook ontzettend goed voor paarden, net als voor mensen. Het werkt bloedzuiverend en ik voer het mijn paarden al tijden (vers!) en blijf dit ook doen. Zomers heeft het trouwens als voordeel dat het de vliegen van paarden afhoud.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 06:27

en volgens mij mag je knoflook best voeren maar altijd tijdelijk.
ik heb juist weer geleerd dat je maximaal 6 weken mag voeren, en dan 3 weken stoppen anders zou het slecht zijn voor het lichaam..

kijk hier ff voor wat meer info:
http://www.knoflooksite.nl/nederlands/k ... cinaal.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 06:42

Het stond laatst in een artikel in de Hart voor de Dieren.
Teveel en te vaak knoflook blijkt idd niet al te best te zijn voor paarden, ik zal het nog eens opzoeken !
*Moet nu naar school!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 08:44

alleen iets wat voor mensen goed is hoeft voor een paard niet goed te zijn een paard is immers geen alleseter.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:12

Knoflook is goed maar tijdelijk. En niet teveel geven! Het is in grote hoeveelheden en wanneer je het langdurig geeft heel erg slecht voor de nieren!!! Dit heb ik nu al van verschillende DA's en 2 homeopaten gehoord.
Het is inderdaad waar dat wat voor mensen goed is niet standaard ook voor dieren goed is!!

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:13

Er stond nog niet zo lang geleden een artikel over in de Bit.

marquez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:14

Ik heb gelezen dat knoflook goed is voor de luchtwegen, dus als ze hoesten enzo, dat je het dan kan geven. Mijn paard deed dat een tijd, dus heb het gegeven, het hielp volgens mij niet echt, maar daarna had ik gehoord dat het verder dus niet goed is als je het teveel of te langdurig geeft. dus ben ik weer gestopt.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:42

Volgens mij is knoflook niet giftig. Maar zolas bij alles "overdaad schaadt". Je kan ook dood gaan van te veel water te drinken, echt waar in de middeleeuwen was dit een foltermethode, drinken tot je sterft!!

Dus je mag volgens mij look geven maar met mate.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:08

Knoflook kan 'Heinz body' anemie (een bijzondere vorm van bloedarmoede) veroorzaken.

Zie bv: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Citation

Verder is niet bewezen dat het als vliegenafweer werkt:

Zie bv: http://www.blackwell-synergy.com/links/ ... 544.x/abs/

Veel knofloof voeren om een vliegafwerend effect te krijgen is dus niet aan te raden: het vliegafwerend effect is niet bewezen, en het effect kan wél zijn dat je paard bloedarmoede krijgt.

Of matig knofloofgebruik nut heeft, is eveneens niet aangetoond.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:55

Mijn paard geef ik bijna elke dag 2 tenen knoflook. Het helpt erg goed tegen vliegen en ze schuurt er ook minder door

Is twee tenen erg veel??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:53

als je dat dag in, dag uit doet is dat niet zo verstandig, 2 kleine teentjes zal niet zo ontzettend erg zijn,maar ik zou er gewoon mee stoppen, denkd at je niet eens verschil zal merken bij je dier......

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:51

Er was onderzoek naar gedaan, mar kan t niet meer vinden. Maar als je boven een bepaald aantal tenen zat, was t zeer giftig!! En er was ook niet aangetoond dat het nut had, dus ik geef t eigelijk niet meer.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:59

knoflook is giftig voor een paard.
knoflook is familie van de ui en een ui is ook giftig voor een paard.
knoflook is ook erg slecht voor de lever van een paard.
en het is niet bewezen dat het helpt tegen vliegen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:22

Ik geef mijn fjord al 5 jaar bijna elke dag 1 schepje knoflookpoeder. Bahalve als hij zomers op de wei staat (ongeveer 2/3 maanden).
Ik denk maar dat ik er voorlopig mee ga stoppen.
Ik heb wel in een paardeboek gelezen dat het goed was voor de bloedsomloop enandere dingen. De paardendrogist schrijft er volgens mij ook niks over dat het giftig is of dat je het niet langdurig mag gebruiken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 00:09

Ik heb het ook nog nooit gehoord en gelezen dat knoflook giftig is voor paarden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:24

ik geloof dat als je meer dan 4 tenen per dag zou gaan voeren dat t dan wel slecht is...
bij kleine hoeveelheden niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:34

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:23

Knoflook hielp bij mijn paard totaal niet tegen vliegen en hij reageerde zelfs allergisch op knoflook.
Hij kreeg overal dikke bulten die hij nog nooit eerder had gehad en volgens de DA was het een allergische reactie op iets........... toen wist ik al genoeg!

Dit was voor mij de eerste en gelijk de laatste keer dat ik knoflook aan mijn paardebeest heb gegeven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:29

Ik geef ze beide dagelijks een schepje, ben er tevreden over en stop er ook niet mee

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:35

Mijne kreeg zomers altijd 2 eetlepels knoflook snippers over zijn voer tegen de vliegen. Hij regeerde er niet slecht op ofzo. De Ruitersportzaak heeft me dit zelfs geadviseerd. Maar als jullie zeggen dat het giftig is zal ik de Ruitsersportzaak eens vragen.. ik voer het iig niet meer.

chiquito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:13

In de Hart voor Dieren staat letterlijk: Knoflook kan in grote hoeveelheden die paarden eten massaal rode bloedlichaampjes beschadigen en bloedarmoede veroorzaken. Voor het onderzoek dat deze wetenschappers hebben uitgevoerd kregen de paarden tweemaal daags 0,05 gram gedroogde knoflook per kg lichaamsgewicht (een paard van 550 kg kreeg dus op een dag 2 x 27,5 gr = 55 gram) en dit werd opgevoerd tot tweemaal daags 0,25 gram/ kg lichaamsgewicht. Uit het onderzoek bleek dat bij een hoeveelheid van meer dan 0,2 gram/ kg lichaamsgewicht de paarden symptomen van bloedarmoede begonnen te ontwikkelen. Dus je moet je paard dan wel een redelijk grote hoeveelheid geven!
Ik geef zelf in de lente en zomer (tegen de vliegen) knoflooksnippers van de paardendrogist, maar een paar snippers per dag. Dus dan kom je nooit aan die 0,2 gram/kg lichaamsgewicht!

Groetjes Diana

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 21:45

ik merk dat de meningen erg verdeeld zijn maar ben wel blij dat de meeste het eens zijn dat je het beter niet kan voeren.de paardendrogist en ruitersportzaken zullen niet zeggen dat het slecht is want dat merken ze dan te erg in de kassa.eric laarakker heeft mij verteld dat het echt niet goed is.dus bij mijn paard komt het er niet meer in.ik neem geen risico.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:54

Ik vind het vrij verkrijgen van allerlei supplementen sowieso heel gevaarlijk. Als ik om me heen kijk wat er soms allemaal in die paarden gepropt wordt...zucht!
Soms wel 5 verschillende supplementen tegelijk!
Dit is een beetje off-topic...
En idd, krijg je er wel juist advies over? De leveranciers gaat het toch meestal wel om de centen.
Nierproblemen zijn niet altijd duidelijk bij een pard maar vaak na lang zoeken blijkt het de oorzaak te zijn van veel klachten en dan denkt niemand aan hoe het is gekomen.
Ik zou gewoon iedereen willen waarschuwen: doe voorzichtig en geef niet zomaar wat aan je paard!