wat te doen al;s je pony verkouden is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

wat te doen al;s je pony verkouden is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:54

hey hye mensjes
wat moet je eigenlijk doen als je paard verkoud is?
-xx- isa

ellepel

Re: wat te doen al;s je pony verkouden is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:59

hetzelfde als ik bij mezelf doe.

paar dagen rust gunnen,dus niet rijden, na een dag of vier/vijf moet het beter worden, word het dat niet dan even contact opnemen met een veearts wat je moet doen.

zorg ervoor dat je je dier in deze tijd van het jaar na het rijden absoluut droog wegzet, liefst na t rijden nog even een deken ofzo erop.
als ze nat zijn en in de tocht staan worden ze snel verkouden van.

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:04

hey hey danje wel maar mag je dan echt niej rijdne ? en weet je mischien hoe duur een zweet denk kost : p

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:08

ow ja haha sory hoor nog een vraagje als je poyn niet heel de tijd moet hoesten en zo maar wel een vieze nues hebben moet je dan het zelfde doen ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:13

Niet in het zweet/buiten adem rijden, liever gaan wandelen.
Zweetdeken is ong. 25 euro.
Let er wel op dat een natte zweetdeken na ong. een half uur het vocht weer de andere kant op zal transporteren, waardoor je paard dus weer nat wordt en dus juist verkouden. Als je paard na een half uur dus nog niet droog is moet je een droge zweetdeken opdoen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:16

Soyatjuh schreef:
ow ja haha sory hoor nog een vraagje als je poyn niet heel de tijd moet hoesten en zo maar wel een vieze nues hebben moet je dan het zelfde doen ?

Hangt van de kleur af, als het net water is en weinig is het niet erg, maar geel of groen wijst op een ontsteking, dan kan je beter de dierenarts ernaar laten kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:17

ik heb gewoon een wollen deken,kostte me een tientje bij zo'n tweedehands zaakje...

rijden kan op zich wel, maar je dier zal wel last hebben van die verkoudheid, dus ik beperk me dan tot stappen.

een vieze neus is ook niet goed, dus ook beetje mee uitkijken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:21

Wees voorzichtig met een verkoudheid.Meestal valt het wel mee en idd een paar dagen rustig aan doen en dan moet het wel weer beter gaan.Anders toch echt even de dierenarts erbij halen om je pony na te laten kijken.Zorg er voor dat je pony na het rijden niet bezweet op stal komt dus heel goed en net zolang tot hij droog is uitstappen.Het werkt wel heel fijn om je pony na het rijden even een zweet deken op te leggen en die na een half uurtje er weer af te halen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:24

Als mijn paard verkouden is, longeer ik hem alleen en laat hem lekker buiten zijn. Vooral geen extra dekens opdoen, want dan maak je ze alleen nog maar zwakker. En als t niet minder word natuurlijk ff de dierenarts laten kijken.

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:32

heeeel! erg bedankt maar denken julie bij verkouden hoesten en zo of gewoon een betje snot in zijn neus haha

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:05

Verplaatst van VMR naar MD.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:18

Hoesten of snot in zijn neus wijst allebei op een ontsteking in de luchtwegen. Heel voorzichtig mee zijn, anders kan het blijvend worden. Ik heb goede ervaring met het geven van "hoest-cure", van puur natuur. Kan je evt. ook bij de paardendrogist krijgen.
Geef geen droog hooi, als je hooi geeft, maak het dan nat in een grote waterbak. Blijf uit het stof weg (stoffige bak vermijden) en rijdt hem niet in het zweet. Licht blijven rijden mag wel.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:40

Mijn paarden zijn op dit moment ook snotterig en hoesten af en toe, ik geef ze het homeopatische middel Echinaforce (voor mensen) voor de weerstand (15-20 druppels op een stukje brood en dit 2 keer per dag, gedurende 2 weken)
Als ze hoesten kun je ze Sinuforce geven (tabletjes, mixen met biks).
Verder knoflook voeren (liefst vers, paar tenen per paard per dag) en lekker buiten in de frisse lucht laten. Sterkte met je paard!

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 09:16

ow dus nat hooi nood eerder aan gedacht dat dat hielp bij verkoud hijd dank je ; )

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:38

Het helpt niet perse, maar voorkomt erger. Als je pony op stal staat zou ik proberen hem in een lekkere frisse stal te zetten (bijv. met een opening naar buiten), maar wel eentje waar het niet tocht. Niet teveel met stof in aanraking laten komen, niet rijden maar wandelen oid, lekker warm en droog houden en niet te veel klooien met allerlei middeltjes. Als het na een paard dagen niet beter wordt de dierenarts er bij laten komen. Veel beterschap voor je pony!