Middel tegen rotstraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramira

Middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:21

Hey hey,

Vanmiddag kwam ik er achter dat mijn verzorgpaardje rotstraal had. Nu ben ik benieuwd wat je daar het beste voor kunt gebruiken.

Dus een middel dat de rotstraal behandelt en niet wat het voorkomt.

groetjes

terlygert

Re: Middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:27

bruine teer of Egyptische zalf helpen heel goed. En verder goed schoon houden, door vaak hoeven te krabben en echt alles uit de straal t halen. Ook de hoefsmid zal een deel van de rotstraal kunnen verwijderen.

Succes verder

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:27

ik gebruik altijd egyptische zalf. werkt perfect.mijn smid zei ook dat ik datmoest gebruiken. willem heeft het ook eenbeetje op het moment. hetis wel duur, maar de stralen worden gelijk weer hard.

alleen niet te vaak gebruiken, anders stop je het dicht en kan er geen lucht bij en maak je de boel erger

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:33

t geheim van mijn smid..jodium tinctuur tegen de bacterien en als hoefverharder ( bij boerebond te koop) en blauw spray zodat het uitdroogt (verkrijgbaar bij DA)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:36

Laat je hoefsmid de plekken eerst zoveel mogelijk open maken.

Verder bv Hoef en zool van de paardendrogist. Hoeven goed schoonmaken, dat erop smeren en 10 min stappen op het harde om het goed te laten inwerken. Daarnaast zorgen dat je paard meer beweging krijgt op een harde, droge ondergrond. De weides zijn nu erg nat en daardoor ontstaat het ook makkelijker.

Geen teer smeren, dat sluit af en dat is voor rotstraalbacterien juist ideaal.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:43

Citaat:
De weides zijn nu erg nat en daardoor ontstaat het ook makkelijker.

Mijn smid zei tegen mij dat ze beter in een beetje natte wei kunnen staan dan op stal, Want in de plas, poep en in de stal zitten die baterien juist. In de wei niet. Het heeft nl niet met nattigheid te maken vertelde hij mij. Nattigheid in combi met die bacterien.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:46

Nooit geen teer gebruiken. het dekt de hoef af waardoor bacterieen eronder nog meer hun gang kunnen gaan. Daar het een zuurstofarme omgeving wordt. De hoef lijkt dan na een paar keer weer mooi maar daaronder is dan een rottingsproces gaande. Laat de hoef bekappen zodat aangetas hoorn weg is en dan behandelen met Betadine peoderspray of violetspray. Ook egyptische zalf is heel goed. Ook heel goed is kevin baccon hoof solution

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:21

Ik had al gehoord dat teer het juist afsluit en ik gebruik nu een variant van violetspray en ga denk ook maar egyptische zalf aanschaffen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:51

Mijn pony is enorm gevoelig voor rotstraal, ik heb dus al heel wat geprobeerd.
Wat bij mij uiteindelijk werkt is dagelijks de stralen goed uitschrobben met een harde borstel en een emmer water met wat jodium of dettol er in.
Even laten drogen en dan de stralen behandelen met jodium 5% of met Trush Remedy, allebei te krijgen bij de DA.
De hoefsmid komt bij mij tussendoor nog een keer extra langs om de stralen uit te snijden.

De rotstraalbacterie krijgt makkelijker vat op een zachte straal heb ik gemerkt.
In een natte wei zullen de stralen wat weker worden waardoor je de rotstraal minder makkelijk de baas wordt.
Alles wat de straal harder en steviger maakt kan dus ook helpen om het te genezen en te voorkomen.
Teer is daarmee nog niet zo slecht omdat het de hoef wel afsluit voor vocht en vuil (straal wordt droger en harder), maar het ademt wel mits je er geen centimeters dikke laag op smeert.
Het nadeel is alleen dat je er niet meer bij kan om het te ontsmetten.

GCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:18

Ik ga mee met Kanzi.
Heb het helaas oko pas nodig gehad en binnen een week was ik ervanaf.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:17

wat d8 je van je stal goed schoon houden. helpt ook hoor ik heb zelf spul in een potje gekregen wat ik erop moet smeren. mijin pony had het ook en het spul wat ik kreeg was werkelijk geweldig

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:43

De stralen goed schrobben met betadine scrub en dan Dryfeet er in spuiten als de voet weer droog is... werkt heel goed... en de stal droog houden..