Vreemde beenblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Vreemde beenblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 10:53

Mijn verzorghaf is laatst stevig onderuit gegaan toen ze met haar maatje in de wei aan het spelen was. Erna had ze een behoorlijk dik achterbeen, maar ze liep maar een heel klein beetje onregelmatig. ik heb het er met haar eigenaar over gehad, en we hebben afgesproken om het even aan te kijken. nu is ze niet onregelmatig meer, en de zwelling is aan de bovenkant weg, maar rond de kogel is het nog dik, en vlak boven en rechts van het spoor zit een bult. Het been is niet warm.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Nu ze niet meer kreupel is, kan ik weer voorzichtig aan het werk, of moet ik wachten tot de zwelling weg is?

ellepel

Re: Vreemde beenblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:50

ik zou in dit geval echt een week of drie helemaal niks doen, liever te lang niks doen dan te snel weer aan t werk gaan.
laat maar lekker lopen( in de wei dan he?)

bij dit soort dingen ben ik voorzichtig, zolang er een zwelling zit betekent dat dat het been niet goed is en dus moet je dat niet extra gaan belasten.
die bult lijkt me toch een reactie op iets, misschien toch een veearts gaan vragen?

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:43

ik zou er toch een dierenarts bijhalen
want hoe kunnen wij nou zeggen wat je verzorghaf heeft??

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:03

Ik zou zelf aan een peesblessure denken (kan er naast zitten hoor). Dan lopen ze vaak na de acute pase niet meer kreupel en zit er een verdikking in de pees. Ik zou er even een veearts naar laten kijken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 09:32

Ik ben gisteren weer even geweest, en de zwelling rond de kogel is weg. De bult zat er nog, maar was wel kleiner. Hij is zacht, en lijkt gevuld te zijn met vocht.
Ik ga proberen de eigenaar over te halen de veearts erbij te halen, ik weet alleen niet of me dat gaat lukken!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:39

Ik zou ook even rust aanhouden en stappen en afspuiten.
Je kan het nog wel even aankijken als de zwelling inderdaad steeds minder word. Zwelling kan vanalles zijn als je het zeker wil weten toch even de DA naar laten kijken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:29

Ik zou zeker even de veearts laten komen voor de zekerheid.
Die zwelling kan een windgal zijn, dit is opzich niet erg. Maar laat een veearts het beoordelen want wij kunnen het hiervandaan niet zien.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:35

Meestal kan zo'n blessure ca 4 weken duren. Je kan het tot die tijd gewoon aankijken, zolang je ziet dat de situatie verbetert. Zou wat Ellepel zegt paard gewoon met rust laten en alleen weidegang geven. Je kan dat been verder afspuiten. Als de verdikking (en als deze absoluut niet warm is) helemaal weg is en ze goed loopt, zou je eens kunnen proberen langzaam aan te beginnen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:20

De zwelling gaat nu snel weg gelukkig! De eigenaar zei al dat het op een windgal leek, maar hij is geen da natuurlijk. Het liefst zou ik er een da bij willen hebben, maar hij wil het niet betalen, en ik heb er geen geld voor (vandaar dat ik geen eigen paard heb). Ze is echt niet kreupel meer, en in het begin ook maar een heel klein beetje, terwijl haar been vanaf de sprong naar beneden heel erg dik was, daarom vond ik het zo vreemd.
De zwelling is al een dag of drie niet warm meer, en de bult wordt nu ook steeds kleiner. Ze gaat nu zo vaak mogelijk naar buiten en ik ga ook lekker aan de hand stappen met haar. Als de zwelling weg is, ga ik voorzichtig weer beginnen. Bedankt voor de tips iedereen!