Mijn jonge paard heeft ataxie, hulp gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ferry80

Mijn jonge paard heeft ataxie, hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 22:46

Vandaag ben ik bij de da geweest en hij constateerde dat mijn paard lichte ataxie heeft. Hij sleept met zijn hoeven... na 20 min draven en stap afwisselend.. kon je vandaag duidelijk zien dat de voorkant van zijn achterhoeven aan de voorkant wat weggesleten waren..

Ik moest ook met hem een aantal slangenvoltes lopen, maar dat deed hij vrij goed, was niet zo dat hij met zijn achterbenen allerlei kanten op slingerde...

Daarna heeft hij 1 van de achterbenen opgepakt en nogal raar voor het andere achterbeen neergezet en hij liet zijn been daar gewoon staan. Elk ander paard die geen ataxie heeft zou gelijk zijn been verzetten in een stand wat wel fijn voor hem staat..

Het is een erg jong paard van 3,5 jaar en zou het niet zo kunnen zijn dat het gewoon komt omdat hij nog niet zo goed zijn balans weet te vinden? En daarom soms wat zwiept met zijn benen? Elk jong paard moet toch 'leren' lopen?

Ik wil toch geen wedstrijden of wat dan ook met hem gaan rijden, alleen recreatief.. is hij daarvoor dan wel geschikt mocht het zo zijn dat hij echt ataxie heeft? En paarden die zware ataxie hebben, worden die nog wel gereden of is dat per paard verschillend?

Wie heeft er wat meer info en heeft zelf een paard met ataxie?
Hoe is het te verbeten/genezen ? ( genezen denk ik zelf niet )
En wat voor oefeningen zijn uitermate geschikt om zijn achterhand te versterken.

Ook zit ik aan Steffie van de Laarse te denken... wie weet zit er een wervel niet goed in zijn hals of rug waardoor een zenuw beknelt wordt en dat daardoor de singalen vanuit de hersenen niet goed worden doorgegeven..

Ik heb nog nooit een paard met ataxie gehad.. en heb dus een hoop vragen zoals jullie kunnen lezen..

Mocht iemand advies, tips of je eigen verhaal hebben, ik ben erg benieuwd.

Groetjes!

Anoniem

Re: Mijn jonge paard heeft ataxie, hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:49

Als jou veearts met alleen het verzetten van de achterbenen ( waarschijnlijk het ene achterbeen over het andere achterbeen) de diagnose kan stellen van ataxie..............

Dan zou ik maar snel een andere veearts zoeken. Paarden die wat lui zijn doen dat namelijk ook. Hoe groot is je paard? Bij jonge paarden die extreem groot zijn, zie je vaak dat ze zo slap als een dweil zijn en daarnaast ook wat lui in het achterbeen.

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 08:45

Mijn paard is niet zo heel groot, hij is nu 1.65m. Groeit natuurlijk nog wel wat. Hij heeft verder niet veel gedaan, wel slangenvolte laten lopen en zijn achterbeen inderdaad voor zijn andere been gezet.
Wat wordt er normaal gesproken allemaal gedaan voordat je zeker weet dat je paard ataxie heeft dan?

Groetjes

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:11

De zenuwen worden geprikkeld in de achterhand. Als ze niet reageren, zit er dus geen gevoel, dus kunnen ze atactisch zijn.
Slepen heeft nix met ataxie te maken. Doetdeed die van mij ook, en die heeft t niet. Dat is een kwestie van rechtrichten. Dan gaat t zo goed als weg!

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 11:36

Begin er als ik dit zo lees wel aan te twijfelen of hij daadwerkelijk ataxie heeft.. Die diagnose heeft hij dan waarschijnlijk te snel gesteld dan... Het kan zo zijn dat het waar is... maar aan jullie reacties te lezen kan hij er ook naast zitten.

Zijn er nog meer dingen waaraan je kunt zien of je paard daadwerkelijk ataxie heeft?

Wanneer je de staart op de rug kunt buigen/leggen heeft een paard toch ook ataxie? Dat kan die van mij niet...
Zijn er nog meer dingen?

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:21

Ferry80 schreef:
Begin er als ik dit zo lees wel aan te twijfelen of hij daadwerkelijk ataxie heeft.. Die diagnose heeft hij dan waarschijnlijk te snel gesteld dan... Het kan zo zijn dat het waar is... maar aan jullie reacties te lezen kan hij er ook naast zitten.

Zijn er nog meer dingen waaraan je kunt zien of je paard daadwerkelijk ataxie heeft?

Wanneer je de staart op de rug kunt buigen/leggen heeft een paard toch ook ataxie? Dat kan die van mij niet...
Zijn er nog meer dingen?

Groetjes

Heel veel dingen, maar dat moet je gewoon door een fatsoenlijke paardenveearts laten doen. Liefst een die veel ervaring met sportpaarden heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:25

Artsen als Steffi vd Laarse en Erik Laarakkers hebben veel verstand van zulke dingen.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:52

Toen ik mijn paard kocht (hij was toen heel erg mager en slecht bespierd) is door de veearts ook lichte ataxie vastgesteld, staat ook in zijn medische keuringsrapport, goedgekeurd, maar met kanttekening dat hij licht atactisch zou zijn. We zijn nu een half jaar verder en hij is weer goed op gewicht en zijn bespiering wordt ook steeds beter, heb er verschillende mensen anar laten kijken, en niemand durft nu nog te zeggen dat hij atactisch zou zijn. Hij moet alleen nog wat meer bespiering in zijn achterhand krijgen, en daar zijn we nu mee bezig. Dat kun je doen door veel overgangen te rijden, veel tempowisselingen en balkjes.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:31

Ik heb ook een paard met ataxie gehad, precies dezelfde symptomen.
Uiteindelijk bleek het te erg te zijn en zelfs te verergeren. Hij viel met rondkijken ook gewoon om. Ik ben er zelf ook mee gevallen toen ik ook nog dacht, hij moet wat sterker worden, dus lekker stappen in het bos.
Hij was ook nog jong toen ik hem kreeg, 2 1/2 jaar en mocht helaas de 5 jaar niet meer meemaken.
Je zou wel gek zijn als je er zonder nadere diagnose mee zou gaan rijden, je kunt je nek wel breken. En ook voor je paard zelf moet je zekerheid hebben zodat je hem niets laat doen wat hij niet kan.
De laatste avond voordat hij wegging, hebben we hem nog even in de bak laten lopen. Hij heeft daar een gigantische klapper gemaakt, een wonder dat hij zijn nek niet brak, finaal over de kop....
Ga deskundige hulp zoeken, bv naar Utrecht en diegene die je noemde.
De genezing hangt vaak af van de manier waardoor een ataxie is ontstaan. Het kan namelijk ook door een val/blessure komen die te behandelen is.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:43

Ik zou ook aanraden om steffi of erik naar je paard te laten kijken.
Mijn paard is door een fysio en door de uithof nagekeken.
Ze hebben toen verschillende testen gedaan.
O.a. achterbenen kruizen. Mijn paard liet ze gewoon staan.
om proberen te duwen terwijl hij zo stond, hij corrigeerde zich te langzaam.
ik moest slangevoltes lopen en dan trokken hun hem aan de staart om hem uit balans te krijgen.
ook tilde hij z'n achterbenen niet goed op en reageerde hij niet goed toen ze met een sleutel in z'n achterwerk zaten te porren.
fysio heeft me zelfs aangeraden om liever niet meer met hem te rijden. (niet alleen voor dit probleem maar ook omdat hij een hele weke rug heeft.)
Ik heb eerst gert-jan van dierenkliniek de vallei erbij gehad en hij twijfelde er aan of het ataxie was. hij dacht meer aan te slappe bespiering. hierna is hij 3 x nagekeken door steffi en ook zij vertelde me dat het bijna zeker geen ataxie was maar spierslapte en luiheid van mijn paard. zij vertelde ook dat er tegenwoordig erg snel ataxie genoemd wordt, terwijl het helemaal niet het geval is.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:49

Ik ga met Margee mee... Ook mijn paard is uiteindelijk door zwaar verergerede ataxie ingeslapen en het begon met bijna niets (nu had sterke vermagering daar ook wel een beetje mee te maken). Laat er gewoon nog even een andere DA naar kijken. Iig verder veel sterkte

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 07:00

Bij mijn paard is het waarschijnlijk veroorzaakt door wormen. Ik kocht hem als een zeer onderontwikkeld paard met een lijf vol wormen. Toen we die uitgemoord hadden, ging hij groeien. Het werd een stevige slungel, net zo'n puber. En slap natuurlijk....
Daarom is het verschil tussen slappe spieren en ataxie soms ook moeilijk vast te stellen. Maar neem het risico niet er op te gaan zitten zonder dat het vastgesteld is. Als het de spieren zijn, kun je gewoon met grondwerk veel aan verbeteren.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:46

mijn haflinger is ook atactisch GEWEEST! Ik had de DA er bij gehaalt omdat ze bij het rijden konstant door haar achterbenen zakte. en ze sleepte der achterbenen haast mee. Mijn DA heeft haar toen onderzocht en gevoeld op haar wervel enzo maar ze kon geen zwelling vinden. het rare was dat die van mij der staart het nog wel super deed. ze is er langzaam bovenop gekomen en ik rij nu gewoon recreatief met haar. Je kan nog wel een beetje zien dat ze een beetje sleept maar dat valt wel mee. Ik zou als ik jou was je dierenarts nog een keer grondig laten onderzoeken. Trouwens mijn paardje heeft pretnilson gekregen 2 weken lang en daar knapte ze wel van op. wij denken nu dat ze atactisch was door het b.v. rollen over een tak waardoor er een onsteking in haar wervel is gaan zitten waardoor de hersenen het sein niet meer door kunnen geven aan de achter benen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

sterkte!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:52

Het andere paardje van de eigenaresse van mij bijrijdpaardje, heeft ook een paard wat ataxie heeft. Deze staat op het land en wordt ook recreatief bereden.. Hij heeft het nu nog prima naar zijn zin en het gaat ook goed.. Zolang het goed blijft gaan en hij niet al teveel pijn heeft zijn wij allang blij

Verder weet ik niet, wat de DA allemaal tegen haar heeftgezegd, maar bij dit paard is het duidelijk te zien, hij heeft een slappe achterhand en trekt/sleept heel erg met linksachter.

Verder heeft ze een tijd lang accupuntuur behandelingen gegeven aan dit paard en dit schijnt ook geholpen te hebben..

Sterkte

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:08

Needje schreef:
De zenuwen worden geprikkeld in de achterhand. Als ze niet reageren, zit er dus geen gevoel, dus kunnen ze atactisch zijn.
Slepen heeft nix met ataxie te maken. Doetdeed die van mij ook, en die heeft t niet. Dat is een kwestie van rechtrichten. Dan gaat t zo goed als weg!

De zenuwen hoeven bij ataxie niet in de achterhand te worden geprikkeld. De zenuwen lopen door het ruggemerg van de hersenen tot achterin de rug. Bij ataxie wordt er meestal op het ruggenmerg in de nek gedrukt, dan raakt het paard achterin het eerst zijn coordinatie kwijt.
Een goed neuroligisch onderzoek lijkt me op zijn plaats. Preventief zou je vit. E kunnen geven, schijnt een goede werking te hebben op ataxie.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:45

Needje schreef:

ja en bij mijn paard merkten ze op dat hij overgeprikkeld was achter, en kreeg toch de stempel 'zwara ataxie' vond ik errug vreemd
6-9 maanden voordat ie zou gaan vallen en tegen dingen aan zou lopen
ook moest ik hele kleine slangenvoltes stappen en daarbij hem bijna omtrekken qua kleine bochtjes maken ook gingen ze de 'rem-test' doen, uit draf je paard stiltrekken

ik kwam er voor een zenuwtest, omdat hij meer was gaan kramptrekken, en omdaty hij RA iets onzuiver was en we tegen problemen aanliepen in het Z1 daardoor

zenuwtest uitvoeren was verder niet nodig, wat hij had waardoor hij RA onzuiver was, dat was bijzaak, de ataxie was nml zo erg dat het eigenlijk een gedane zaak was

dat is nu 11 maanden geleden, en paard heeft geeneens ataxie! had zn bekken scheef staan, heel zn achterhand verkrampt daardoor, waardoor dus alles overgevoelig was en hij niet goed liep(idd voorkant van rechterachterhoef sleet ie altijd af, links niet)

steffi vd laarse is bij hem geweest, en het gaat nu super!! zie profiel, link onderschrift en 2 nieuwe topics op HAW

jouw paard is nog jong, die moet nog sterker worden achter, ken zoveel paarden zie wat slepen/sloffen achter die zijn of slap of gewoon lui, en hebben geen van allen ataxie

ik zou me dus niet zo druk maken om de diagnose 'lichte ataxie' en je paard verder blijven trainen zdat hij sterker wordt en zich bewuster wordt va de achterhand
balkjes draven is daarbij handig, en leg 1 balk neer en stap aan de hand 8jes steeds schuin over die balk heen, worden ze zich ook meer bewust van hun achterhand en dat ze hun benen op moeten tillen

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:43

Let ook op andere signalen die op ataxie duiden.
bv Steeds over hetzelfde bekende drempeltje struikelen
Het gevoel hebben dat je paard omvalt als je hem borsteld.
Het paard wijkt heel sterk voor druk bij het "om-zetten", hij valt als hij dit niet doet nl letterlijk om.
Paard wil/kan geen voetje geven

Veel succes

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:02

Mijn 3 1/2 jarige heeft als 1 jarige een ongeluk gehad in het weiland waarna het leek of zijn achterhand totaal verlamd was.
Na een tijdje in de kliniek te hebben gestaan bleek hij aan de val ataxie over te hebben gehouden.
Van voor tot achter zijn rontgenfoto's gemaakt en daar was niks op te zien, conclusie was dus een zenuwbeschadiging.
In wat voor mate zou op den duur moeten blijken.
Hij is inmiddels 3 1/2 jaar nu en hij heeft inderdaad lichte ataxie eraan overgehouden.
Dit kun je zien aan de scheve staarthouding die hij bij het lopen zowel naar links als naar rechts houdt.
In het begin had hij totaal geen staartdruk meer , maar dit is zo goed als terug gekomen.
Verder zette hij zijn achterhand in het begin erg vreemd naar buiten en kon moeilijk afremmen als hij aan het racen was.
Dit heeft hij nu goed onder controle en ook het lopen is sterk verbeterd, alleen als hij moe begint te worden lijkt hij slapper in de achterhand te worden en dan gaat hij wat slepen met zijn achterbenen.
Verder heeft hij in de galop het probleem dat hij constant changeerd.
Dit doet hij aan de longe ook en of hij nu rechtgesteld of in de stelling loopt maakt geen verschil.

Zelf heb ik hem laten helpen door een manueel therapeut en een fysio, en later ook nog een accupuncturist.
Veel balkjes met hem gelopen en veel gelongeerd.
Sinds hij aan het werk is, is hij ook veel sterker geworden en heeft hij veel vorderingen gemaakt.
De meeste mensen zien niets meer aan hem, alleen ikzelf zie het wel.
Hij is nu een maand of 2 onder het zadel en gaat bovenverwachting goed.
Hij is wat moeilijker op de rechterhand maar echt problemen heeft hij er niet mee, kost hem gewoon wat meer moeite.
We proberen hem vooral goed te trainen op de achterhand, zodat hij zich hiervan goed bewust is, en moet zeggen dat we erg blij zijn met het resultaat, zeker omdat hij naar zijn val eigenlijk was opgegeven.

Hier een foto van hem:
Afbeelding

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:41

Het paard dat ik verzorg heeft ook de diagnose ataxie gekregen, dit was voordat ik hem verzorgde. Verondersteld werd dat het kwam door het rhino-virus. Ik weet verder vrij weinig van de onderzoeken die er toen verricht zijn, wel weet ik dat ze foto's van zijn oren tot zijn kruis hebben gemaakt en dat ze toen niets konden vinden. Hij is al 8, maar pas zo'n 1 1/2 jaar onder het zadel. Op zijn derde zijn ze wel met hem begonnen, maar vermoedelijk was hij toen heel zwak (duh) en hebben ze hem overvraagt, hij heeft er iemand af gegooit en toen hebben ze m op stal gezet. Inmiddels rij ik 1 jaar op hem en hij gaat met sprongen vooruit, ik probeer het gewoon lekker rustig aan te doen. (Zijn ontwikkeling gaat erg goed, maar nog steeds 4 x zo langzaam als een gewoon 'gezond' paard). Verder probeer ik veel ander werk te doen, buiten wandelen (rechte stukken en bergjes op en af) longeren en héél veel balkjes. Ik ben zelfs in de toekomst van plan om hem voor de kar te zetten. Ik kan eerlijk zeggen dat hij absoluut geen hekel heeft aan het werk, ondanks dat het hem behoorlijk veel moeite kost. Verder merk ik wel dat ie ataxie (of in ieder geval 'iets') heeft, slappe staart, slepende achterbenen, bijna omvallen af en toe, moeilijk om gaan met poetsen, ik merk ook echt dat ie goed moet nadenken over hoe hij zijn benen neerzet bij het hoeven uitkrabben. Maar al met al zou ik echt geen ander paard willen, maar dat ligt natuurlijk mede aan mezelf, ik heb echt geen enkele wedstrijdambities.

Ik zou ook wel eens een oordeel van Erik Laarakkers of Steffi willen hebben, weet iemand hoe duur zoiets is?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:44

ik weet dat Steffi 130,- per behandeling is(ze is dan ruim en uur/anderhalf uur met je paard bezig) maar ze heeft het nu erg druk
via www.steffivanderlaarse.nl kan je haar mailen (hoop alleen dat haar mail het weer doet)

ze heeft mijn paard iig super geholpen

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:53

oke bedankt!

nog een aanvulling: het vreemde is dat Phyn zijn achterhand wel ver onder de massa zet, hij neemt echt gigantische passen! In gewone stap zet hij zijn achterbeen zo'n 20 cm over de afdruk van zijn voorbeen. In het begin draagde hij het gewicht toch niet echt met zijn achterbenen, ondanks die ondertreding. Dit is nu ook stukken verbeterd naar mijn gevoel (overgang stap-draf echt vanuit de achterhand in plaats van in draf op de voorhand vallen bijvoorbeeld)