Rotstraal..hoe beste te behandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Rotstraal..hoe beste te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 14:25

We zijn er gisteren dankzij mijn hoefsmid er achtergekomen dat mijn paard rotsraal heeft. Nu heb ik er druppels voor die in de gleuf moeten, wel eerst schoonmaken natuurlijk. Maar, iemand anders had het weer over egyptische zalf. Hoe kan ik mijn paard nou het beste behandelen?

Sassy77

Re: Rotstraal..hoe beste te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:41

Dat spul van cavalor helpt heel goed;
dry hoof heet t volgens mij..

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:30

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:40

De stralen met zwaveloplossing uitspoelen wil nog eens helpen. 2x per dag. Bodem waarop het paard loopt zo droog mogelijk houden, vermijd vuile stal, modder ed.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:00

Goed schoonmaken en vervolgens met Egyptische zalf.. oud maar probaat middel

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:57

nessie_1987 schreef:
We zijn er gisteren dankzij mijn hoefsmid er achtergekomen dat mijn paard rotsraal heeft. Nu heb ik er druppels voor die in de gleuf moeten, wel eerst schoonmaken natuurlijk. Maar, iemand anders had het weer over egyptische zalf. Hoe kan ik mijn paard nou het beste behandelen?

Ik houd de hoeven goed schoon en spuit ze elke dag schoon met water. Droge stal en verder niets. In het begin gebruikt eik wel Egyptische zalf (toen het echt zacht en zwart rot was) Egyptisch zalf droogt sterk uit en daar gaat de straal van verschrompelen en dan komen er juist spleten, waarin de bacterie zich kan nestelen. Dus niet te vaak en te lang die zalf!!

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:14

Zodra ze rotstraal hebben, straal goed schoon snijden en behandel het elke dag met Dry feet. Elke dag goed inspuiten en na een week is het over.
Zodra het over is, de stralen goed bijhouden en bij nat weer preventief teren. Alleen de straal dus.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:18

Dapper schreef:
Zodra ze rotstraal hebben, straal goed schoon snijden en behandel het elke dag met Dry feet. Elke dag goed inspuiten en na een week is het over.
Zodra het over is, de stralen goed bijhouden en bij nat weer preventief teren. Alleen de straal dus.

Teer sluit de straal af en werkt rotstraal juist in de hand.
Een gezond hoef heeft geen preventie nodig! Voldoende beweging en goede hygiene en af en toe een waterbadje om de straal niet uit te laten drogen is all you need!!

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:32

Hippotha schreef:

Een gezond hoef heeft geen preventie nodig! Voldoende beweging en goede hygiene en af en toe een waterbadje om de straal niet uit te laten drogen is all you need!!

Ben ik gedeeltelijk met je eens.
Alleen ligt het eraan waar er gelopen wordt, bij mij is dat dus zeer natte klei.
Bewegen is de allerbeste remedie maar dat is voor de gehele hoef van belang voor de doorbloeding.

GCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:49

Ik heb een paar weken terug hoofflex gebruikt. Gewoon bij de dierenarts verkrijgbaar.
Eerste drie dagen 2x per dag en dan 1 x tot het over is, werkt zeer goed!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:39

Dapper schreef:
Hippotha schreef:

Ben ik gedeeltelijk met je eens.
Alleen ligt het eraan waar er gelopen wordt, bij mij is dat dus zeer natte klei.
Bewegen is de allerbeste remedie maar dat is voor de gehele hoef van belang voor de doorbloeding.

Ja, natte klei is idd niet goed, sluit ook af en verstikt. Je woont in Zeeland zeker? Bij ons is het bosgrond, dus heel anders.
Je gebruikt het teer dan om de straal af te sluiten van deze invoeden van buitenaf?
Maar als hij op stal staat, zit die teer er nog steeds op en kan de straal dus eigenlijk nooit "ademen". Of maak je die dan schoon?

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:46

Hippotha schreef:

Ja, natte klei is idd niet goed, sluit ook af en verstikt. Je woont in Zeeland zeker? Bij ons is het bosgrond, dus heel anders.
Je gebruikt het teer dan om de straal af te sluiten van deze invoeden van buitenaf?
Maar als hij op stal staat, zit die teer er nog steeds op en kan de straal dus eigenlijk nooit "ademen". Of maak je die dan schoon?

Nee ik woon in Gelderland.
En mijn paarden staan nooit op de stal maar hebben op de weide een schuilstal.
En tuurlijk maak je het schoon dat je het er dus weer afhaald anders blijf je teer op teer stapelen en wordt de straal wel erg gelijk met de zool.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:51

hey mijn pony heeft ook beetje last nu van rotstraal.. ik heb m schoon gemaakt en geteerd. dit was tip van mijn smid, is dit niet goed dan? de straal ging wat gaten vertonen en werd slapjes, dus ik heb hem vandaag geteerd, waar kan je die andere middeltjes kopen tegen rotstraal behalve de DA? wil er gewoon iets goeds voor hebben!

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:56

Bonny4life schreef:
hey mijn pony heeft ook beetje last nu van rotstraal.. ik heb m schoon gemaakt en geteerd. dit was tip van mijn smid, is dit niet goed dan? de straal ging wat gaten vertonen en werd slapjes, dus ik heb hem vandaag geteerd, waar kan je die andere middeltjes kopen tegen rotstraal behalve de DA? wil er gewoon iets goeds voor hebben!

Ik zou pas gaan teren als het over is en voor die tijd spullen gebruiken dat het niet naar binnen kan slaan of af kan sluiten.
De Da kan je verschillende middelen geven, het is maar net waar je paardje het meest baad bij heeft.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:16

Bonny4life schreef:

Van teren krijg je die dunne brokkelige stralen...
Ik zou persoonlijk niet teren.
Als hij erg rot is, kan je er Egyptische zalf opdoen. (bij ruitersport zaak. PS: je moet dit spul heel goed schudden of roeren)
Ik zou altijd eerst de hoeven uitkrabben en goed schoonspuiten met water. laten drogen (dit elke dag) en 2/3 maal per week een dun laagje Egyptisch zalf in de rotte delen spuiten en even erin laten lopen (hoef even omhoog houden)
Verder is een schone stal/land belangrijk. Bacterien houden van zuurstofarm, dus alles wat de hoef afsluit is niet goed.(teer, modder, vieze stal).
Ik zou ook de losse delen van de straal eraf knippen ,zodat hij schoon is. Beter is het om je hoefsmid de straal te laten bijsnijden--> alle rptte delen eraf.
Hopelijk heb je er iets aan.

Mijn paard had jaren last van rotstraal. Ik kreeg ook het advies beter teren en droge stal, maar hielp niet.
Nu zorg ik juist dat hij niet uitdroogt en schoon blijft, zodat de bacterien geen voeding meer hebben....
En hij heeft nu prachtige stralen!!(zie foto op mijn website bij redding)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:53

dus dat is gewoon bij tuitersportzaak/welkoop te halen? Werkt dat spul ook ergens anders voor..? komt me zo bekend voor! en teren moet ik dat helemaal niet doen dan?
ik zorg altijd dat de hoeven schoon zijn en mest elke dag uit en strooi elke dag op...dus daar ligt het niet aan, is het niet erg dat ze gewoon op de wei staat?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:03

Bonny4life schreef:
dus dat is gewoon bij tuitersportzaak/welkoop te halen? Werkt dat spul ook ergens anders voor..? komt me zo bekend voor! en teren moet ik dat helemaal niet doen dan?
ik zorg altijd dat de hoeven schoon zijn en mest elke dag uit en strooi elke dag op...dus daar ligt het niet aan, is het niet erg dat ze gewoon op de wei staat?

Ik persoonlijk zou niet meer teren. Hoefsmid van Nassau www.hoofcare.nl (met veel ervaring met hoefprobelemen en rotstraal) raad het ook af.
Je koopt Egyptische zalf gewoon in de ruitersportzaak. Waar je het nog meer voor kunt gebruiken weet ik niet.....Er staat echt op dat het voor rotstraal is.
Weidegang is juist prima, hoeven kunnen luchten, krijgen als het vochtig is voldoende vocht, blijven schoon en ze krijgen beweging, waardoor de doorbloeding goed is. Houden zo!!!! zou ik zeggen...

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 07:21

Bedankt allemaal!!!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:29

Hippotha schreef:
Bonny4life schreef:

Ik persoonlijk zou niet meer teren. Hoefsmid van Nassau www.hoofcare.nl (met veel ervaring met hoefprobelemen en rotstraal) raad het ook af.
Je koopt Egyptische zalf gewoon in de ruitersportzaak. Waar je het nog meer voor kunt gebruiken weet ik niet.....Er staat echt op dat het voor rotstraal is.
Weidegang is juist prima, hoeven kunnen luchten, krijgen als het vochtig is voldoende vocht, blijven schoon en ze krijgen beweging, waardoor de doorbloeding goed is. Houden zo!!!! zou ik zeggen...

dus dan maak ik de hoef goed schoon en doe ik er die zalf op? moet dat elke dag? en hoeveel moet er op.. maar waar moet je teer dan voor gebruiken?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:59

Hippotha schreef:

Op de site van hoefsmid van Nassau wordt het gebruik van teer juist geadviseerd bij behandeling van rotstraal!
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm (hoofdstuk hoefverzorging, naast het plaatje van het paard op zijn rug)

Teer is niet zo slecht om te gebruiken.
De rotstraalbacterie doet het goed op weke stralen in een vochtige vieze omgeving.
Een dun laagje teer sluit de straal af voor vocht en vuil, en maakt de straal wat steviger en droger.
Zolang je er geen dikke laag op smeert laat het wel zuurstof door, het ademt dan net als een goretex jas.
Enige nadeel vind ik dat je er niet meer bij kan om goed te ontsmetten.

Mijn pony heeft al jarenlang last van rotstraal die erg hardnekkig is.
Wat bij mij het beste blijkt te werken is iedere dag schoonschrobben met water met een scheutje jodium zodat je echt al het vuil er uit hebt.
Daarna behandel ik het met jodium 5% of met Trush Remedy.
Verder laat ik de hoefsmid iedere 4 weken komen om de stralen bij te snijden.
En een ultra-schone stal en wei zijn ook erg belangrijk.
Succes!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:06

Ik gebruik ook hoefteer voor rotstraal
mijn shet had ook rotstraal toen zaten er ook zegmaar gaatjes is de straal. Ik kreeg van een proffesioneel iemand de tip om elke dag de hoeven te teren, en in de gaatjes watjes met teer te doen en die er de volgende dag weer uithalen en weer nieuwe watjes er in doen. Het is bij mij allemaal goed gegaan en de rotstraal was al gauw weg!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 12:35

Ka ik i.pv. jodium ook Betadine doen?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:34

nessie_1987 schreef:
Ka ik i.pv. jodium ook Betadine doen?

Het komt in principe op hetzelfde neer, alleen is de jodium 5% wat sterker en speciaal bedoeld voor vee.
Je kan het ook niet bij de drogist krijgen, alleen bij de dierenarts.
Het is niet zo duur hoor, ik geloof dat ik voor een halve liter een paar euro betaal.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:14

Moet ik het dan in de straal doen? Of in een emmer met water?