Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
nessie_1987 schreef:We zijn er gisteren dankzij mijn hoefsmid er achtergekomen dat mijn paard rotsraal heeft. Nu heb ik er druppels voor die in de gleuf moeten, wel eerst schoonmaken natuurlijk. Maar, iemand anders had het weer over egyptische zalf. Hoe kan ik mijn paard nou het beste behandelen?
Dapper schreef:Zodra ze rotstraal hebben, straal goed schoon snijden en behandel het elke dag met Dry feet. Elke dag goed inspuiten en na een week is het over.
Zodra het over is, de stralen goed bijhouden en bij nat weer preventief teren. Alleen de straal dus.
Hippotha schreef:
Teer sluit de straal af en werkt rotstraal juist in de hand.
Een gezond hoef heeft geen preventie nodig! Voldoende beweging en goede hygiene en af en toe een waterbadje om de straal niet uit te laten drogen is all you need!!
Dapper schreef:Hippotha schreef:
Teer sluit de straal af en werkt rotstraal juist in de hand.
Een gezond hoef heeft geen preventie nodig! Voldoende beweging en goede hygiene en af en toe een waterbadje om de straal niet uit te laten drogen is all you need!!
Ben ik gedeeltelijk met je eens.
Alleen ligt het eraan waar er gelopen wordt, bij mij is dat dus zeer natte klei.
Bewegen is de allerbeste remedie maar dat is voor de gehele hoef van belang voor de doorbloeding.
Hippotha schreef:
Ja, natte klei is idd niet goed, sluit ook af en verstikt. Je woont in Zeeland zeker? Bij ons is het bosgrond, dus heel anders.
Je gebruikt het teer dan om de straal af te sluiten van deze invoeden van buitenaf?
Maar als hij op stal staat, zit die teer er nog steeds op en kan de straal dus eigenlijk nooit "ademen". Of maak je die dan schoon?
Bonny4life schreef:hey mijn pony heeft ook beetje last nu van rotstraal.. ik heb m schoon gemaakt en geteerd. dit was tip van mijn smid, is dit niet goed dan? de straal ging wat gaten vertonen en werd slapjes, dus ik heb hem vandaag geteerd, waar kan je die andere middeltjes kopen tegen rotstraal behalve de DA? wil er gewoon iets goeds voor hebben!
Bonny4life schreef:hey mijn pony heeft ook beetje last nu van rotstraal.. ik heb m schoon gemaakt en geteerd. dit was tip van mijn smid, is dit niet goed dan? de straal ging wat gaten vertonen en werd slapjes, dus ik heb hem vandaag geteerd, waar kan je die andere middeltjes kopen tegen rotstraal behalve de DA? wil er gewoon iets goeds voor hebben!
Bonny4life schreef:dus dat is gewoon bij tuitersportzaak/welkoop te halen? Werkt dat spul ook ergens anders voor..? komt me zo bekend voor! en teren moet ik dat helemaal niet doen dan?
ik zorg altijd dat de hoeven schoon zijn en mest elke dag uit en strooi elke dag op...dus daar ligt het niet aan, is het niet erg dat ze gewoon op de wei staat?
Hippotha schreef:Bonny4life schreef:dus dat is gewoon bij tuitersportzaak/welkoop te halen? Werkt dat spul ook ergens anders voor..? komt me zo bekend voor! en teren moet ik dat helemaal niet doen dan?
ik zorg altijd dat de hoeven schoon zijn en mest elke dag uit en strooi elke dag op...dus daar ligt het niet aan, is het niet erg dat ze gewoon op de wei staat?
Ik persoonlijk zou niet meer teren. Hoefsmid van Nassau www.hoofcare.nl (met veel ervaring met hoefprobelemen en rotstraal) raad het ook af.
Je koopt Egyptische zalf gewoon in de ruitersportzaak. Waar je het nog meer voor kunt gebruiken weet ik niet.....Er staat echt op dat het voor rotstraal is.
Weidegang is juist prima, hoeven kunnen luchten, krijgen als het vochtig is voldoende vocht, blijven schoon en ze krijgen beweging, waardoor de doorbloeding goed is. Houden zo!!!! zou ik zeggen...
Hippotha schreef:
Ik persoonlijk zou niet meer teren. Hoefsmid van Nassau www.hoofcare.nl (met veel ervaring met hoefprobelemen en rotstraal) raad het ook af.
nessie_1987 schreef:Ka ik i.pv. jodium ook Betadine doen?