Hoe geef je een paard prednisolon capsules?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal001

Hoe geef je een paard prednisolon capsules?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 14:15

Mag hij er op bijten? Kan het in een boterham? Of in slobber? Door de muesli? Ik heb geen idee.

Moet hij dit 's ochtends? Heeft iemand dit ook wel eens op een ander dagdeel gegeven?

De veearts adviseerde 's ochtends maar dan moet ik dus om 6 uur op om naar stal te gaan!

De veearts zei ook in een boterham, maar of ik het dan naar binnen krijg?

Graag advies

Alvaron

Re: Hoe geef je een paard prednisolon capsules?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:01

Die capsules kan je openmaken. Het zijn gewoon twee helften die in mekaar geschoven zijn. Uit elkaar halen, poeder eruit en door het voer mengen of zo. 't moet inderdaad 's ochtends rond 8 uur. Dat heeft met de stofwisseling van het paard te maken.

Ik maakte altijd de avond van tevoren het voer klaar en een stalgenoot gooide om 8 uur z'n voer in z'n bak. Is dat geen optie voor je?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:27

ik doe de capsules meestal in een stukje appel drukken( wortel)..het ging bij mijn pony prima...succes

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:31

gewoon tussen zijn voer stoppen...??
anders kun je de capsule op een boterham leggen en daar dan voorzichtig een bolletje van te maken. Beetje onduidelijk, maar je maakt gewoon van die boterham een bolletje door hem samen te drukken...
sorry kan het niet anders uitleggen

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:01

Alvaron schreef:
Die capsules kan je openmaken. Het zijn gewoon twee helften die in mekaar geschoven zijn. Uit elkaar halen, poeder eruit en door het voer mengen of zo. 't moet inderdaad 's ochtends rond 8 uur. Dat heeft met de stofwisseling van het paard te maken.

Ik maakte altijd de avond van tevoren het voer klaar en een stalgenoot gooide om 8 uur z'n voer in z'n bak. Is dat geen optie voor je?

Oh, dat is handig niet aan gedacht. Ik zette ook altijd bakjes met voer klaar met antibiotica erin als hij dit moest. Nu kan ik dat ook doen. Ze voeren de eerste keer toch om 8 uur. Bedankt.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:05

Iedereen bedankt voor de tips. Ik probeer het op Alvaron d'r manier. Kan moeilijk zelf 's morgens vroeg ivm werk.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:09

Zorg dan wel dat het juiste bakje met prednisolon aan je paard wordt gegeven of staan er geen meerdere paarden op de stal daar ??

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:21

Ja, er staan meerdere paarden op stal. Op het bakje staat heel groot de naam van mijn paard en ik geef het aan de mensen door die voeren.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:22

Weten jullie ook of het goed werkt?

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:29

chantal001 schreef:
Ja, er staan meerdere paarden op stal. Op het bakje staat heel groot de naam van mijn paard en ik geef het aan de mensen door die voeren.

' S morgens om 8 uur dan slapen de meeste mensen nog dus vandaar die vraag of ze wel goed kijken of het juiste bakje gegeven wordt.

Enja het werkt goed alleen moet je niet de eerste dag al wonderen verwachten, de klacht is ook niet in 1 dag ontstaan.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:57

Dapper schreef:
chantal001 schreef:

' S morgens om 8 uur dan slapen de meeste mensen nog dus vandaar die vraag of ze wel goed kijken of het juiste bakje gegeven wordt.

Enja het werkt goed alleen moet je niet de eerste dag al wonderen verwachten, de klacht is ook niet in 1 dag ontstaan.

Oh, vandaar. Nou de emmer staat voor zijn stal dus dat moeten ze zien. Met koeieletters zet ik het ook nog op zijn box.

Hij hoest sinds maandag. Kon hem niet rijden. Nam ik iets de teugel aan dan hoestte hij weer. Voorheen alleen een kuchje bij het aandraven.

Hij is zeer gevoelig op zijn luchtwegen en heeft al vele antibiotica kuren gehad. Dinsdag kwam de veearts ( een andere dan die ik daarvoor had) voor te enten en die hoorde de chronische ontsteking en schreef dit voor. Antibiotica was volgens hem niet de manier om dit te verhelpen.

Ik was maandag zelf al begonnen met homeopatische hoestpoeder (HMP) en heb hem sinds dinsdag rust gegeven. Woensdag waren zijn klieren erg opgezet. De veearts zei dat homeopatische middelen niet zouden helpen. Gisteren heb ik hem aan de dubbele longe gehad en hoestte hij maar 2x, vandaag weer aan de dubbele longe en hoestte hij maar 1x.

Ik twijfel nu of ik hem die prednisolon al moet geven of het toch nog even aan moet kijken. Die klieren zijn nog wel opgezet.

Morgen wil ik hem rust geven en dan zondag proberen weer te rijden.
Zal ik zondag nog afwachten of het hem toch geven.

Ik heb zoiets dat al die "troep" ook niet goed voor hem is.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:07

Ik zou wel beginnen met die prednisolon anders is het zo even minder en komt het in alle hevigheid weer terug.

Ik heb ook goede ervaringen met ventipulmin.

En dat een Da niet in homeopathische middelen gelooft das een feit of hij moet een holistiche DA zijn.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 20:45

Ventipulmin moet ik er ook bijgeven ja.

Ik zal er morgen gelijk mee beginnen, des te eerder is hij er vanaf. Kan ik misschien weer eens starten in oktober.

De eerste keer gestart in februari en toen ging hij de lappenmand in

Ik hou nog wel van hem hoor in goede en slechte tijden

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:50

Dat starten in oktober zou wel goed komen !
Geef hem zoveel mogelijk frisse lucht en bewegen dat is altijd goed.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:55

Wel belangrijk dat je de hele kuur Perdnisolon afmaakt - vaak moet je afbouwen (ook van de ventipulmin dat is geloof ik 10 dagen 2x daags en daarna stoppen zonder afbouwen); ook al hoest hij niet meer! Maak je het voer wel iets vochtig, zodat de poeder er goed aan blijft kleven? Dan weet je zeker dat het binnenkomt. Ik mengde het bijv. met een handje vochtige muesli; en dat door het voer. Het effect verschilt per paard; bij de mijne hielp het niet; bij een ander paard weer wel.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:36

chantal001 schreef:
Ventipulmin moet ik er ook bijgeven ja.

Ik zal er morgen gelijk mee beginnen, des te eerder is hij er vanaf. Kan ik misschien weer eens starten in oktober.

De eerste keer gestart in februari en toen ging hij de lappenmand in

Ik hou nog wel van hem hoor in goede en slechte tijden

Mijn paard krijgt op dit moment ook Prednisolon.
Maar mocht er geen Ventipulmin bij geven, want die 2 samen kan een verkeerde reactie geven.
De mijne ging ervan zweten.
Dus hou je paard goed in de gaten, en temperatuur hem 2 x per dag.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:19

bij die capsules zit er toch niet voor niks zon laagje omheen? teminste bij mensen niet.. ik denk eigelijk niet dat het zo heel verstasndig is om die dingen open te maken, wel handig natuurlijk, maar heeft dat niet iets met waar het verteerd wrodt te maken?

San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:22

rensju schreef:
bij die capsules zit er toch niet voor niks zon laagje omheen? teminste bij mensen niet.. ik denk eigelijk niet dat het zo heel verstasndig is om die dingen open te maken, wel handig natuurlijk, maar heeft dat niet iets met waar het verteerd wrodt te maken?

Inderdaad, toen mijn pony het had mocht ik die dingen juist niet open maken, maar moest ze ze heel hebben, zodat ze op een bepaalde plek in het lichaam pas oplossen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:23

rensju schreef:

Mocht ze van de dierenarts openmaken, en die zal het toch wel weten (hoop ik.....)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:28

idd krato, das bij mensen ook zo dus ik dacht zal bij paarden ook wel zo zijn. anders worden ze op een andere plek opgenomen..
maar als je da zegt dat het mag.. tsja hij heeft ervoro geleerd;)

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 21:32

Ik heb ze nu al opengebroken maar zal voor de zekerheid maandag bellen of het mag. Het is wel handiger zo. Aan de ene kant denk ik dat het er niet voor niets omheen zit maar aan de andere kant volgens mij komt het toch op dezelfde plaats terecht als hij het op eet?

De ventipulmin spuit ik er overheen dus dan is het wel wat nat en kan hij het niet wegblazen.

De ventipulmin moet eerst 2x daags 2 spuitjes voor een week. Daarna weet ik het even niet, alles ligt op stal. Vroeger kreeg hij meer spuitjes en toen ging hij i.d.d. heel erg zweten, de dosis is toen verlaagd.

Ik ga er morgen weer even op rijden. Lange teugel niets bijzonders. Hoorde dat beweging bij het hoesten ook wel goed is.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:09

rensju schreef:

Die capsules zitten er omheen omdat dat poeder heel vies smaakt (voor mensen). Capsules moet je ook in 1x doorslikken. Dat zie ik een paard nog niet doen En de DA zelf gaf me het advies het op die manier te doen...

chantal001 schreef:
Ik ga er morgen weer even op rijden. Lange teugel niets bijzonders. Hoorde dat beweging bij het hoesten ook wel goed is.

Klopt, beweging is goed, inspanning niet. Dus lekker stukje stappen aan een lang teugeltje is prima

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:28

En ik bedacht me dat als je het met capsule zou geven in een bolletje brood hij het vast ook kapot bijt. Dan spuugt hij het waarschijnlijk uit. ( nou niet spugen maar schudden met zijn hoofd en zijn mond open doen).

Heb lekker gereden, hij heeft niet gehoest en ik heb zelfs een kwartiertje gedraafd. Goed voelt hij zich wel want hij gaf een bok. Hij dacht oren naar voren en gaan. haha.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:08

wat jij nou verteld heb ik ook meegemaakt met mijn pony en die heeft wel chronische brochitus er aan over gehouden!!

de ventipulmin sloeg bij mijn pony niet aan maar die prednisolen samen met cubarmix wel!
ik zou die medicijnen zeker s'morgens voeren want dat is heel belangrijk! wij deden het altijd tussen een broodje met stroop, toen ze dat door kreeg hebben we het gewoon door de musli gedaan dus die pil wel doordemidden.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:04

Mijn eigen DA gaf ook het advies om de capsules kapot te maken, de DA van de kliniek (werkt ook op de kliniek in Utrecht) zei echter dat er dan veel te veel van dit (dure!) medicijn verloren zou gaan. Ik doe het gewoon in een klein handje brok en ze hebben dus echt niet in de gaten of het een brokje of een capsuletje is...

De ene krijgt het bij mij voor een chronische ontsteking in zijn keel en de ander voor de zomerexceem...ben er erg tevreden over!